Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου | Γιάννης Σκουρλέτης - bijoux de kant - Τραγούδια του ελληνικού λαού – Drag ορατόριο | Πειραιώς 260 από τις 17 έως τις 20 Ιουλίου

14-07-23 | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Με την ξεχωριστή παράσταση Τραγούδια του ελληνικού λαού – Drag ορατόριο επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ο Γιάννης Σκουρλέτης με τη bijoux de kant. 

Η πρωτοποριακή καλλιτεχνική ομάδα, που έχει κερδίσει κοινό και κριτικούς με τις παραστάσεις της, παρουσιάζει στην Πειραιώς 260 από τις 17 έως τις 20 Ιουλίου τη νέα δημιουργική της πρόταση.

Αντλώντας έμπνευση από τον σπουδαίο συνθέτη Γιάννη Κωνσταντινίδη (1903-1984), που με το ψευδώνυμο Κώστας Γιαννίδης διέπρεψε στον χώρο του ελαφρού τραγουδιού, ο Γιάννης Σκουρλέτης και η bijoux de kant παρουσιάζουν ένα ορατόριο που συνδέει την ελληνική μουσική παράδοση με τη σύγχρονη συζήτηση για τις έμφυλες ταυτότητες και τα ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματα.

Επί σκηνής θα βρίσκονται η drag βαρύτονος Νίνα Νάη, η περφόρμερ – εικαστικός Daglara και ο μαέστρος Γιώργος Ζιάβρας στο πιάνο.

Λίγα λόγια για την παράσταση

Ο Γιάννης Σκουρλέτης και η bijoux de kant παρουσιάζουν με τη δική τους ανατρεπτική ματιά, έναν κύκλο 20 τραγουδιών του Μικρασιάτη συνθέτη Γιάννη Κωνσταντινίδη, που είναι εμπνευσμένα από το δημοτικό τραγούδι και τη μουσική παράδοση της Ελλάδας,.

Με αφετηρία τον γοητευτικό αυτό κύκλο τραγουδιών και τα κείμενα του καλλιτέχνη και ερευνητή Αλέξανδρου Παπαδόπουλου, η Νίνα Νάη, η Daglara και ο Γιώργος Ζιάβρας αφηγούνται εκ βαθέων μια ιστορία που θα μπορούσε να αποτελέσει σενάριο για ελληνικό horror show. Μέσα σ’ ένα αλλόκοτο τοπίο σχεδιασμένο από τον σκηνογράφο Κωνσταντίνο Σκουρλέτη, μιλούν για το ανοιχτό τραύμα της πατριαρχίας και την παρέκκλιση και αφηγούνται μια άλλη, αθέατη πολλές φορές Ελλάδα.

Στην παράσταση – ορατόριο θα ακούσουμε τραγούδια που ξεκίνησαν από μια Ελλάδα υπό οθωμανικό ζυγό και ο Γιάννης Κωνσταντινίδης, ένας συνθέτης του 20ού αιώνα, τα μεταμόρφωσε σε κάτι τελείως νέο. Γνωστά δημοτικά τραγούδια και λαϊκοί ρυθμοί, μέσα από το δημιουργικό βλέμμα του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant μετακινούνται προς μία νέα καλλιτεχνική φόρμα, σε διαλεκτική σχέση τόσο με την ελληνικότητα όσο και τη δυτική μουσική παράδοση.

Αυτή η μετακίνηση, αυτή η «λοξή» ματιά στην παράδοση αποτελεί έναν τρόπο να προσεγγίσουν ανατρεπτικά την ελληνική ταυτότητα και να μιλήσουν «για την πατριαρχία, τη μητριαρχία, τα στερεότυπα, το εθνικό αφήγημα, για όλα τα ζητήματα που θέτουμε για να καταλάβουμε τι συμβαίνει γύρω μας και μέσα μας» λέει ο Γιάννης Σκουρλέτης.

Αντί σκηνοθετικού σημειώματος

Ο σκηνοθέτης της παράστασης μιλάει για τον συνθέτη Γιάννη Κωνσταντινίδη και εξηγεί τι ήταν αυτό που τον ενέπνευσε να δημιουργήσει τα Τραγούδια του ελληνικού λαού - Drag ορατόριο:

«Το 1927 ο Γιάννης Κωνσταντινίδης παρουσίασε με το ψευδώνυμο Costa Dorres στο Κρατικό Θέατρο του Straslud στη Γερμανία το πρώτο του έργο, την όπερα Der Liebesbazillus (Το Μικρόβιο της Αγάπης). Όμως στο Βερολίνο είχαν ήδη αρχίσει να κάνουν την απειλητική τους εμφάνιση τα πρώτα σημάδια του Ναζισμού. Έτσι, το φθινόπωρο του 1931 επιστρέφει στην Αθήνα, όπου λόγοι βιοπορισμού τον αναγκάζουν να ασχοληθεί κυρίως με το μουσικό θέατρο και το ελαφρύ τραγούδι, κάνοντας μια πετυχημένη καριέρα ως Κώστας Γιαννίδης  (ακόμα μία αλλαγή του ονόματός του). 

Η δημοτικότητα του Κώστα Γιαννίδη αφήνει στο περιθώριο τον Γιάννη Κωνσταντινίδη που συνέχισε αθόρυβα το έργο του στο χώρο της έντεχνης μουσικής δημιουργίας. Οι μελωδίες και οι αρμονίες των κομματιών, έλεγε, πρέπει να «αναπνέουν» ελεύθερα, σαν να βρίσκονται στο πέλαγο, να έχουν τη χάρη και την ευαισθησία παλιάς γκραβούρας κι όχι τη χοντροκοπιά τουριστικής διαφημιστικής αφίσας. Κι ακόμη, να υπάρχει αυτή η αίσθηση που συναντάμε διάχυτη στα δημοτικά μας τραγούδια: « Τούτ’ η γης που την πατούμε, όλοι μέσα θε να μπούμε». Η χαρά της ζωής που πρέπει να γευτούμε και να απολαύσουμε, γιατί κάπου στο βάθος πλανιέται αυτή η αδιόρατη θλίψη του θανάτου!....».

*

Σύλληψη – Σκηνοθεσία Γιάννης Σκουρλέτης

Μουσική Γιάννης Κωνσταντινίδης, Κώστας Γιαννίδης

Σκηνικά Κωνσταντίνος Σκουρλέτης

Κοστούμια Daglara

Φωτισμοί bijoux de kant

Κείμενο – Μετάφραση Αλέξανδρος Παπαδόπουλος

Δραματολόγος – Καλλιτεχνικός συντονισμός Γιώργος Παπαδάκης

Φωτογραφίες Εβίτα Σκουρλέτη

Ερμηνεύουν Νίνα Νάη (drag βαρύτονος), Γιώργος Ζιάβρας (πιάνο), Daglara (περφόρμερ)

Οργάνωση παραγωγής Ασημένια Ευθυμίου

Εκτέλεση παραγωγής bijoux de kant

Ευχαριστούμε τη Μαίρη Ζούλα και τον Μιχαήλ Λομβάρδο για την ευγενική παραχώρηση των πνευματικών δικαιωμάτων των έργων του συνθέτη Γιάννη Κωνσταντινίδη.

Ευχαριστούμε την εταιρεία Bright για την παροχή φωτιστικού εξοπλισμού

*

Πληροφορίες εισιτηρίων: http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion/

Αγορά εισιτηρίων: aefestival.gr, viva.gr & public.gr

ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ: Πλατεία Συντάγματος (info point Δήμου Αθηναίων)| Δε-Πα 10:00-18:00 - ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ: +30 2118008181 | Δε-Πα 10:00-18:00 - ΑΜΕΑ: +30 210 3221 897 | Δε-Πα 10:00-17:00

διαβάστε ακόμα

Τουρισμός: Η Σουηδία πρώτη χώρα στον κόσμο με εμπορικό σήμα, για να μην μπερδεύονται οι ταξιδιώτες!
Απόστολος Τζιτζικώστας | "Ετοιμάζω ολοκληρωμένη και σύγχρονη ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό"
ΠΟΤ: Ένα Ελληνικό χωριό και δύο κυπριακά ανάμεσα στα 55 Καλύτερα Τουριστικά Χωριά στον κόσμο για το 2024
HOTREC: H Booking.com δεν συμμορφώθηκε με την Ευρωπαϊκή οδηγία για τις Ψηφιακές Αγορές
Πτώση στις παγκόσμιες πωλήσεις προσωπικών ειδών πολυτελείας το 2025
Εγκρίσεις για 2 ξενοδοχεία στο Γύθειο και στη Μύκονο
Μελέτη για την κλιματική αλλαγή και τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη σε Καβάλα και Θάσο
‘Έργο για την προβολή της Πολιτιστικής Διαδρομής Οιδίπους
Δημιουργία Ψηφιακής Κιβωτού της Καθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα
Επιτροπή τουριστικής ανάπτυξης και προβολής δήμου Κέας