Οι καταναλωτές περιορίζουν τις περισσότερες μη βασικές δαπάνες στο τρέχον οικονομικό κλίμα, εκτός από τις διακοπές.
Η διαπίστωση αυτή αναδεικνύεται στην έκθεση Deloitte Consumer Tracker.
"Τα δεδομένα μας δείχνουν ότι οι καταναλωτές σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα σε εννέα από τις 11 κατηγορίες αναψυχής το πρώτο τρίμηνο του 2024, με εξαίρεση τις κατηγορίες μεγάλων και σύντομων διακοπών. Αυτό υποδηλώνει ότι παρά τις πιέσεις κόστους, οι καταναλωτές συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στις δαπάνες για ταξίδια», τονίζεται στην έκθεση.
Ωστόσο, είναι πιθανό να υπάρχει συνεχής εστίαση στη διασφάλιση της σχέσης ποιότητας/τιμής.
Η πλειονότητα των καταναλωτών (57%), που σκοπεύουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό για διακοπές είναι πιθανό να κάνουν κράτηση για ταξίδια all inclusive, σύμφωνα με την έρευνα καταναλωτών Deloitte Travel Weekly Insight 2023-24. Η ίδια έρευνα αναφέρει επίσης ότι το 60% των καταναλωτών αναμένει να κάνει διακοπές στο εσωτερικό το 2024.
Συνολικά, καθώς τα ταξίδια «εκδίκησης» μειώνονται μετά την πανδημία, είναι πιθανό να δούμε περισσότερους καταναλωτές αυτόν τον χρόνο να κάνουν διακοπές πιο κοντά στο σπίτι τους, να μειώνουν τη διάρκεια του ταξιδιού τους, να αναζητούν φθηνότερες πτήσεις ή να προγραμματίζουν διακοπές εκτός της περιόδου αιχμής, τονίζεται στην έκθεση.
Οι τομείς των ταξιδιών, της φιλοξενίας και της αναψυχής αναμένεται να επιστρέψουν σε πιο φυσιολογικά πρότυπα τους επόμενους 12 μήνες, εφόσον δεν προκύψουν σημαντικά απρόβλεπτα γεγονότα.
Η έκθεση Deloitte Consumer Tracker, κοιτώντας στο μέλλον, επισημαίνει: «Αν και τα πραγματικά εισοδήματα αυξάνονται από τον Ιούνιο του 2023, οι καταναλωτές συνεχίζουν να αναπληρώνουν το έλλειμμα που αντιμετώπισαν στην αγοραστική τους δύναμη όλη αυτή την περίοδο κατά την οποία ο πληθωρισμός ήταν υψηλότερος από τους μισθούς. Επιπλέον, λόγω της διατήρησης των αυξημένων επιτοκίων και των γεωπολιτικών αβεβαιοτήτων, οι καταναλωτές είναι πιθανό να παραμείνουν προσεκτικοί τουλάχιστον για το πρώτο μέρος του 2024.
Οι συνθήκες θα μπορούσαν να βελτιωθούν το δεύτερο εξάμηνο του 2024, καθώς ο πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω και να υπάρξουν μέτρα που θα υποστηρίξουν την αύξηση του πραγματικού εισοδήματος. Μια τέτοια εξέλιξη, θα οδηγήσει τα νοικοκυριά να αρχίσουν να δαπανούν περισσότερα σε κατηγορίες μη βασικών καταναλωτικών δαπανών.