Η κλιματική αλλαγή και οι επιπτώσεις στους τουριστικούς προορισμούς επηρεάζουν πλέον τους ταξιδιώτες στην επιλογή των διακοπών τους. Γι αυτό, ο Δείκτης Κλιματικής Αντίληψης, η εντύπωση δηλαδή που διαμορφώνεται στο ταξιδιωτικό κοινό για τους προορισμούς, μπορεί να κάνει τη διαφορά κατά τον σχεδιασμό και την εκτέλεση στρατηγικών προώθησης, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι προσδοκίες των ταξιδιωτών δεν απέχουν πολύ από την πραγματική εμπειρία.
Το στοιχείο αυτό ανέδειξε η ισπανική εταιρεία ανάλυσης τουριστικών δεδομένων Mabrian Technologies σε πάνελ ειδικών, που πραγματοποιήθηκε στην έκθεση Arabian Travel Market 2024.
Το εξαιρετικά θετικό για τη χώρα μας είναι η διαπίστωση της μελέτης της Mabrian ότι ο Δείκτης Κλιματικής Αντίληψης της Πορτογαλίας και της Ελλάδας εμφανίζει τις πιο σταθερές επιδόσεις, επομένως μια καλύτερη αντίληψη από αυτή την άποψη μεταξύ όλων των αγορών προσέλκυσης τουριστών που αναλύθηκαν.
Η μελέτη εξέτασε τον Δείκτη Κλιματικής Αντίληψης σε πέντε ανταγωνιστικές μεσογειακές χώρες (Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, Τουρκία και Πορτογαλία), το καλοκαίρι του 2023.
Οι βασικές αγορές τους, που εξετάστηκαν, είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Ιταλία, η Γερμανία, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, η Ολλανδία, η Σουηδία και η Δανία.
Οι μελετητές της Mabrian χρησιμοποίησαν τα δεδομένα για την επίδραση της κλιματικής αλλαγής, ιδίως της υπερθέρμανσης του πλανήτη, στην αντίληψη των ταξιδιωτών για τις πέντε ανταγωνιστικές μεσογειακές χώρες.
Όσο υψηλότερος είναι ο Δείκτης Κλιματικής Αντίληψης τόσο πιο ικανοποιημένοι είναι οι ταξιδιώτες από τον καιρό στον προορισμό, καθώς οι προσδοκίες τους ανταποκρίνονται με αυτό που συναντούν. Ο στόχος ήταν να δοθεί ένα πλαίσιο σχετικά με τον αντίκτυπο από τις υψηλές θερμοκρασίες ρεκόρ που σημειώθηκαν το περασμένο καλοκαίρι, σε μια χρονιά που, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Copernicus, ήταν η πιο καυτή από ποτέ, καθώς η αύξηση της θερμοκρασίας είναι δύο φορές ταχύτερη στην Ευρώπη από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Η Πορτογαλία είναι ο προορισμός που έχει την καλύτερη συνολική αντίληψη του δείκτη του κλίματος (90,8 μονάδες κατά μέσο όρο, με μάξιμουμ τις 100 μονάδες), παρόλο που η καλοκαιρινή ζέστη έχει σαφή επίδραση, ωθώντας τον δείκτη προς τα κάτω τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Η Ελλάδα (88,8 βαθμοί κατά μέσο όρο) είναι ο μόνος προορισμός που αναλύθηκε με πιο σταθερή αντίληψη για το κλίμα κατά τους μήνες που μελετήθηκαν.
Είναι ενδιαφέρον, όπως επισημαίνεται, ότι δεν ακολουθούν όλοι οι προορισμοί ένα ενιαίο μοτίβο: η Τουρκία είναι ένα καλό παράδειγμα προορισμού, που έχει χαμηλότερη επίδοση κατά τη διάρκεια της σεζόν πριν από το καλοκαίρι, αλλά ανακάμπτει δυναμικά τη θερινή σεζόν με προοδευτική αύξηση 14 μονάδων κατά τους μήνες αιχμής. Έτσι, γίνεται ο μεσογειακός προορισμός που βελτιώνει τον Δείκτη Κλιματικής Αντίληψης περισσότερο, ανεβαίνοντας στα επίπεδα της Πορτογαλίας και της Ελλάδας (86,6 μονάδες).
Η Ιταλία (90,5 έως 87,4 μονάδες) και η Ισπανία (90,8 έως 83,4 μονάδες), είχαν λιγότερο σταθερό Δείκτη Αντίληψης για το Κλίμα, καταγράφοντας έντονες πτώσεις στην κορύφωση της σεζόν, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Η Ισπανία είναι, στην πραγματικότητα, ο προορισμός που υποφέρει περισσότερο από τον αντίκτυπο της μείωσης της αντίληψης για το κλίμα: ο δείκτης είναι πολύ μεταβλητός, εμφανίζοντας έντονες αντιθέσεις σε όλη την περίοδο που μελετήθηκε. και ορισμένες από τις κύριες αγορές της (Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες) ήταν ιδιαίτερα ευαίσθητες στις ακραίες καιρικές συνθήκες.
Γαλλία, η πιο ευαίσθητη αγορά στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
Οι πιο ευαίσθητες αγορές στην αντίληψη του κλίματος είναι η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, όπως και η Ισπανία και η Γερμανία. ενώ οι σκανδιναβικές χώρες (Δανία και Σουηδία) και η Ιταλία είναι οι λιγότερο ευαίσθητες.
Μια σχετική τάση που παρατηρείται είναι ότι οι τρεις πιο ευαίσθητες στο κλίμα αγορές (Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες) τείνουν να είναι λιγότερο ικανοποιημένες με τα τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες στις χώρες με χαμηλότερους δείκτες αντίληψης του κλίματος , δηλαδή την Ισπανία και την Ιταλία. Αυτό καταδεικνύει πόσο σημαντική είναι η παρακολούθηση αυτού του ζητήματος, καθώς επηρεάζει άμεσα την παγκόσμια εμπειρία των ταξιδιωτών και θα μπορούσε να επηρεάσει δυνητικά τη ζήτηση, καθώς και τη διεξαγωγή σχετικών διαφημιστικών εκστρατειών.