Τουρισμός | Mastercard: Μετατόπιση της ζήτησης στους εκτός αιχμής μήνες στη Μεσόγειο- και στην Ελλάδα

20-06-24 | ΜΕΛΕΤΕΣ / ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Η μετατόπιση των τάσεων από τους μήνες αιχμής του καλοκαιριού σε μήνες χαμηλότερης ζήτησης είναι η βασική διαπίστωση της έκθεσης Travel Trends του Mastercard Economics Institute. Μάλιστα στο επίκεντρο αυτής της τάσης είναι δημοφιλή τουριστικά θέρετρα στην Ελλάδα, την Κροατία, την Πορτογαλία και την Ιταλία.

Αναλυτικότερα, όπως αναφέρεται στην εκτενή έκθεση του Mastercard Economics Institute, η επέκταση της σεζόν αποδίδεται κυρίως σε κλιματικούς και κοινωνικούς παράγοντες οι οποίοι συνδέονται με δύο σημαντικές δημογραφικές μετατοπίσεις: περισσότεροι συνταξιούχοι χωρίς εργασιακές υποχρεώσεις και περισσότερα νοικοκυριά με παιδιά, απαλλαγμένα από σχολικά προγράμματα.

Η ανάλυση έγινε βάση συγκεντρωτικών και ανώνυμων δεδομένων συναλλαγών, συμπεριλαμβανομένου του Mastercard Spending Pulse αλλά και πηγών δεδομένων τρίτων.

Παράλληλα, στα σημαντικά ευρήματα της έρευνας προστίθεται η τάση που εμφανίζεται να υιοθετούν οι τουρίστες στην Ευρώπη, έχοντας προσθέσει κατά μέσο όρο δύο επιπλέον ημέρες στις συνολικές ημέρες των διακοπών τους. Το ποσοστό αυτό είναι διπλάσιο από τον παγκόσμιο μέσο όρο που υπολογίζεται σε μία επιπλέον ημέρα ανά ταξίδι. Η τάση αυτή φαίνεται να οφείλεται στις προσιτές τιμές και τα θερμότερα κλίματα. Ειδικότερα, όπως διαπιστώνει η έκθεση, για κάθε επιπλέον 6 βαθμούς Κελσίου θερμοκρασίας στον τελικό προορισμό, η εκτιμώμενη αύξηση της διάρκειας παραμονής είναι 1 επιπλέον ημέρα.

Σύμφωνα με τη Natalia Lechmanova, Chief Economist του Mastercard Economics Institute για την Ευρώπη, «το μερίδιο των διανυκτερεύσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης περιόδου (Μάιος-Ιούνιος και Σεπτέμβριος-Οκτώβριος) έχει αυξηθεί κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία δεκαετία. Αυτή η μετατόπιση καθιστά δυνατή τη συνεχή αύξηση των ευρωπαϊκών ταξιδιών, καθώς η αιχμή του καλοκαιριού συναντά περιορισμούς στη χωρητικότητα».

Η έκθεση σημειώνει ταυτόχρονα, πως ο τουρισμός συνεχίζει να έχει καλύτερες επιδόσεις στις ευρωπαϊκές χώρες, εν μέρει καθοδηγούμενος από τους Αμερικανούς ταξιδιώτες. Η βιομηχανία του τουρισμού στην Ευρώπη παραμένει ως ένας από τους πιο ανθεκτικούς τομείς της οικονομίας, με τη ζήτηση για ταξίδια να παραμένει ισχυρή παρά τον πληθωρισμό και τα υψηλότερα επιτόκια μετά την πανδημία.

Ο αριθμός των διανυκτερεύσεων στην Ευρώπη ανήλθε συνολικά σε 2,91 δισεκατομμύρια το 2023, έναντι 2,88 δισεκατομμυρίων το 2019. Τα ποσοστά των Αμερικανών τουριστών που επισκέπτονται την Ευρώπη έχουν σημειώσει επίσης αύξηση: το μερίδιο των ΗΠΑ στις αφίξεις στην Ισπανία αυξήθηκε από 4% το 2019 σε 5% το 2023, στην Πορτογαλία από 6% σε 9%, στο Ηνωμένο Βασίλειο από 13% σε 16%.

Στην Ευρώπη, το Μόναχο κατατάσσεται ως ο κορυφαίος δημοφιλής προορισμός για αυτό το καλοκαίρι (Ιούνιος-Αύγουστος 2024), καθώς η πόλη πρόκειται να φιλοξενήσει ένα σημαντικό αθλητικό γεγονός τον Ιούνιο. Ακολουθούν τα Τίρανα (Αλβανία), η Νίκαια (Γαλλία), η Κέρκυρα (Ελλάδα) και η Κωνσταντινούπολη (Τουρκία).

Το 2024, οι φθηνότεροι παραθαλάσσιοι προορισμοί της Αλβανίας, της Κροατίας και της Τουρκίας καταγράφουν από τις υψηλότερες αυξήσεις στην αεροπορική κίνηση. Ο τουρισμός στην Αλβανία αναπτύσσεται ιδιαίτερα έντονα, με τον αριθμό των αεροπορικών δρομολογίων να διπλασιάζεται από το 2019 και τις αφίξεις τουριστών να αυξάνονται από 12 εκατομμύρια το 2019 σε 17 εκατομμύρια το 2023.

διαβάστε ακόμα

Θετικά τα μηνύματα για τη Σαντορίνη από την WTM | Στόχος η επαναφορά της στην κορυφή
Philoxenia 2024 | «Δυτική Μακεδονία: Ένα ταξίδι πέρα από το συνηθισμένο»
Ryanair | 3,7 εκατ. θέσεις για Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Επιμελητήριο Ηρακλείου | Σχολή Επαγγελματία Πιτσαδόρου Ιταλικής Πίτσας με πιστοποίηση
Παγκρήτιος Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων | Ποιοι εκλέχτηκαν για το νέο Δ.Σ.
Παγκόσμια Ημέρα Μπακλαβά - 17 Νοεμβρίου
Η Μήλος στους κορυφαίους προορισμούς στον κόσμο για συνέδρια και επαγγελματικά ταξίδια
Oceania Cruises: Τρεις νέες κρουαζιέρες με Ελληνικά λιμάνια το 2026
FedHATTA/ HATTA: Οι διεθνείς επαγγελματίες του οργανωμένου τουρισμού γνωρίζουν την Κρήτη
Τουρισμός: Η Σουηδία πρώτη χώρα στον κόσμο με εμπορικό σήμα, για να μην μπερδεύονται οι ταξιδιώτες!