Οι ταξιδιώτες αρχίζουν να αποφεύγουν προορισμούς που είναι εκτεθειμένοι σε ακραία καιρικά φαινόμενα, σύμφωνα με την τελευταία Παγκόσμια Έκθεση Ταξιδιών της World Travel Market (WTM), που παρουσιάστηκε στις 5 Νοεμβρίου.
Η έκθεση, σε συνεργασία με την Tourism Economics, διαπίστωσε ότι το 29% των ταξιδιωτών από βασικές παγκόσμιες αγορές έχουν αποφύγει να επισκεφθούν έναν προορισμό τους τελευταίους 12 μήνες λόγω ανησυχιών για κακές ή ακραίες καιρικές συνθήκες.
Oι ταξιδιώτες της Γενιάς Gen Z (ηλικίας μεταξύ 18 και 34 ετών) είναι αυτοί που αποφεύγουν περισσότερο τέτοιους προορισμούς, με περισσότερους από δύο στους πέντε (43%) να δηλώνουν ότι επανεξετάζουν πού θα πάνε.
Οι ακραίες καιρικές συνθήκες – όπως πυρκαγιές, πλημμύρες, ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες – είναι ευρέως αποδεκτό ότι είναι άμεσο αποτέλεσμα της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ειδικών, τα ακραία καιρικά φαινόμενα θα γίνονται πιο διαδεδομένα, καθώς το κλίμα συνεχίζει να θερμαίνεται.
Η έκθεση αναφέρεται σε μια μελέτη του MIT, η οποία εισήγαγε την έννοια των «υπαίθριων ημερών» ως τρόπο μέτρησης του αντίκτυπου της κλιματικής αλλαγής έως το 2100. Οι υπαίθριες ημέρες ορίζονται ως ημέρες κατά τις οποίες οι υπαίθριες δραστηριότητες μπορούν να πραγματοποιηθούν με άνεση. Η μελέτη της WTM έβγαλε τα δεδομένα για ορισμένους δημοφιλείς προορισμούς και διαπίστωσε ότι η Ταϊλάνδη, για παράδειγμα, θα έχει 55 λιγότερες υπαίθριες ημέρες. Αντίθετα, ο Καναδάς θα έχει 23 τέτοιες ημέρες ακόμη μέσα στο χρόνο.
Τα στοιχεία του Tourism Economics δείχνουν ότι μόνο μια μικρή πλειονότητα (53%) των ταξιδιωτών λέει ότι προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν το αποτύπωμα άνθρακα όταν ταξιδεύουν. Σχεδόν δύο στους τρεις (65%) των ταξιδιωτών, πάντως, αναγνωρίζουν ότι τα ταξίδια έχουν αρνητικό αντίκτυπο στο περιβάλλον.
Όπως αναφέρεται, οι πωλητές ταξιδιών μπορούν να συνεισφέρουν στη φιλο- περιβαλλοντική συμπεριφορά των ταξιδιωτών, με φιλικές συμβουλές για πιο βιώσιμες επιλογές. Παρατίθενται στοιχεία της Booking.com από το 2023, τα οποία έδειξαν ότι το 74% των ταξιδιωτών επιθυμεί να διατεθούν περισσότερες βιώσιμες επιλογές και ότι το 65% θα ένιωθε καλύτερα αν μένει σε καταλύματα με πιστοποίηση βιώσιμης ανάπτυξης.
Έρευνα της αμερικανικής τουριστικής ιστοσελίδας Skift, που αναφέρεται στην έκθεση, δείχνει ότι το 75% των ταξιδιωτών είναι δύσπιστοι σχετικά με τις βιώσιμες πρακτικές που διαφημίζουν επιχειρήσεις του χώρου.
Ο υπερτουρισμός και ο αντίκτυπος στις τοπικές κοινότητες και τους τοπικούς πόρους είναι ένα σημαντικό μέρος της συζήτησης για την αειφορία. Στην Ευρώπη, πόλεις όπως η Βαρκελώνη, το Άμστερνταμ και η Βενετία προσπάθησαν να το αντιμετωπίσουν, αλλά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Tourism Economics, υπήρξε μικρή αλλαγή. Χρησιμοποιώντας το 2019 ως βασικό επίπεδο, οι διανυκτερεύσεις επισκεπτών κατά κεφαλήν ή η «πυκνότητα ταξιδιού» για αυτές τις τρεις πόλεις έχει αυξηθεί, αν και οριακά, τα τελευταία πέντε χρόνια.
Η Juliette Losardo, Διευθύντρια Έκθεσης της World Travel Market , δήλωσε: «Τα ταξίδια είναι ίσως η βιομηχανία που εκτίθεται περισσότερο στην κλιματική έκτακτη ανάγκη και στις ευρύτερες ανησυχίες σχετικά με τη βιωσιμότητα. Αυτά είναι ζητήματα που ενσωματώνονται στο τι θέλουν οι ταξιδιώτες και στον τρόπο λειτουργίας της βιομηχανίας, αλλά η έκθεση υπογραμμίζει ορισμένους τρόπους με τους οποίους η βιομηχανία μπορεί να συνεχίσει να αναπτύσσεται, διατηρώντας τη δέσμευσή της για μείωση των εκπομπών άνθρακα.
«Ο ρόλος μας στη WTM είναι να ενημερώνουμε και να εκπαιδεύουμε, και υπάρχουν πολλά στην τελευταία έκθεση WTM Global Travel που μπορούν να αξιοποιήσουν οι πωλητές και οι προμηθευτές και να τα υιοθετήσουν στη δική τους διαδικασία λήψης αποφάσεων όσον αφορά το κλίμα και τη βιωσιμότητα».
Διαβάστε επίσης
WTM'24 | Μελέτη: Η δίψα για περιπέτεια ωθεί την καινοτομία στα ταξίδια