Τα ταξίδια στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης έχουν αυξηθεί με διπλάσιο ρυθμό σε σύγκριση με τη συνολική αγορά των διεθνών διακοπών την τελευταία 10ετία, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η IPK International για λογαριασμό της έκθεσης ΙΤΒ του Βερολίνου, που δημοσιοποιήθηκε χθες Τρίτη.
Σε όλο τον κόσμο καμιά άλλη μορφή ταξιδιών δεν έχει αυξηθεί τόσο γρήγορα τα τελευταία χρόνια. Οι αριθμοί είναι χαρακτηριστικοί:
Το 2014 περίπου 70 εκατομμύρια Ευρωπαίοι ταξίδεψαν σε πόλεις εκτός της χώρας τους, πραγματοποιώντας 400 εκατ. διανυκτερεύσεις. Σε σύγκριση με το 2007, η σωρευτική αύξηση φτάνει στο 60%, που αντιστοιχεί σε μια μέση ετήσια αύξηση της τάξης του 7%.
Αυτό σημαίνει ότι στην Ευρώπη τα ταξίδια πόλης αυξήθηκαν δυο φορές περισσότερο από το σύνολο της αγοράς για διακοπές στο εξωτερικό. Το 75% των ταξιδιών στις πόλεις έχει καθαρά περιηγητικό σκοπό, περίπου το 24% συνδυάζει το ταξίδι με επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους και μόλις 1% έχει ως λόγο το επαγγελματικό ταξίδι.
Πού ανθεί ο τουρισμός πόλης
Η Γερμανία καταγράφει σταθερή ετήσια αύξηση στον τουρισμό πόλεων αμέσως μετά το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου το 2006, προφανώς λόγω των ελκυστικών τηλεοπτικών ρεπορτάζ, που ανέδειξαν τον προορισμό.
Η Γαλλία, η Βρετανία, η Ιταλία και η Ισπανία είναι επίσης υψηλά στην κλίμακα δημοτικότητας, με την Αυστρία να βρίσκεται στην έκτη θέση, διπλασιάζοντας τον αριθμό από το 2007 και μέχρι τώρα.
Το Παρίσι και το Λονδίνο, εξαιτίας της προσέλκυσης πολλών φιλάθλων σε αγώνες του Champions League, είναι οι πιο δημοφιλείς πόλεις για τους μεμονωμένους Ευρωπαίους.
Ακολουθεί το Βερολίνο στην τρίτη θέση, αφήνοντας πίσω πολλούς κορυφαίους ευρωπαϊκούς προορισμούς, χάρη στη συνεχή άνω του μέσου όρου ισχυρή ανάπτυξη.
Στις επόμενες θέσεις βρίσκονται η Βαρκελώνη, η Πράγα, το Άμστερνταμ, η Βιέννη, η Ρώμη, το Μόναχο και μόνο η Νέα Υόρκη βρίσκεται ψηλά στον τουρισμό πόλεων των Ευρώπης εκτός Ευρώπης.
Οι περιηγήσεις στην πόλη απλώνονται όλο το χρόνο και αυτό αποτελεί μια σημαντική διαφοροποίηση έναντι του 2007, όταν τα 2/3 του συνόλου των ταξιδιών πόλης πραγματοποιούνταν κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών. Τώρα μόνο το 52% των ταξιδιών γίνονται κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και το 48% τις υπόλοιπες εποχές. Σε επίπεδο μηνών, ο Αύγουστος προηγείται στους αριθμούς των ταξιδιών πόλης, λίγο μπροστά από τον Μάιο, τον Απρίλιο και τον Δεκέμβριο.
Οι επισκέπτες της πόλης, βεβαίως, διαμένουν μικρότερο χρόνο από τα θερινά ταξίδια, γι αυτό, όμως, και έχουν περισσότερα χρήματα να δαπανήσουν.
Από το 2007, η μέση διάρκεια ενός ταξιδιού σε ξένη πόλη μειώνεται συνεχώς. Το μερίδιο των σύντομων ταξιδιών που διαρκούν 1-3 νύχτες έρχεται σε πάνω από 40% και αυξάνεται σταθερά. Η αύξηση είναι σχεδόν διπλάσια από ό,τι για μεγαλύτερα ταξίδια στην πόλη.
Η διαμονή σε ενοικιαζόμενα σπίτια αποτελεί μια ισχυρή τάση τα τελευταία χρόνια στον τουρισμό πόλεων, ωστόσο τα 2/3 εξακολουθούν να κλείνουν τη διαμονή τους σε ξενοδοχείο.
Οι ιστοσελίδες που προσφέρουν τοπικά σπίτια προς ενοικίαση, όπως η Airbnb ή η Wimdu, έχουν βιώσει μια πραγματική έκρηξη και είναι οι νέες κινητήριες δυνάμεις της ανάπτυξης.
Στα ξενοδοχεία διαπιστώνεται ισχυρότερη ανάπτυξη σις υψηλές κατηγορίες.
Τέλος, τα ταξίδια πόλης συνεχίζουν να είναι ως επί το πλείστον μια δραστηριότητα για τους ευκατάστατους Ευρωπαίους.
Σύμφωνα με το World Travel Monitor, τα τέσσερα πέμπτα των τουριστών πόλης ανήκουν στα υψηλότερα εισοδηματικά κοινωνικά στρώματα και είναι μορφωμένοι.
Το 2014, η μέση δαπάνη ανά άτομο σε ένα ταξίδι σε ξένη πόλη ανήλθε σε περισσότερα από 700 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε περίπου 130 ευρώ τη βραδιά. Τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνουν όλες τις δαπάνες, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών, κ.λπ.
Τα αποτελέσματα της έρευνας καλύπτουν ταξίδια Ευρωπαίων σε ευρωπαϊκή πόλη εκτός της χώρας τους με μια τουλάχιστον διανυκτέρευση για την περίοδο 2007-2014. Ολόκληρη η έρευνα και οι προβλέψεις για το 2016 θα παρουσιαστούν στην ΙΤΒ το Μάρτιο.
Τα παραπάνω στοιχεία, πάντως, εξηγούν την τουριστική άνθηση και της Αθήνας την τελευταία 3ετία, που άργησε να έρθει, καθώς οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις κινούνται σταθερά ανοδικά από το 2007. Προφανώς, η ελληνική κρίση, με τις συνακόλουθες διαδηλώσεις και την αρνητική δημοσιότητα, ευθύνεται γι αυτήν την υστέρηση του αθηναϊκού τουρισμού, που μπορεί, όμως, να καλύψει τα επόμενα χρόνια, καθώς οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι υψηλότεροι από το μέσο όρο στις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις. Αρκεί να μη διαταραχτούν οι συνθήκες ομαλότητας. Εάν οι εμπλεκόμενοι φορείς καταφέρουν να βελτιώσουν έστω και λίγο το επίπεδο υπηρεσιών της πόλης, η Αθήνα διαφαίνεται ότι θα συνεχίσει να βιώνει τη χρυσή εποχή της στον τουρισμό....