Εξαιρετικά χρήσιμα συμπεράσματα για τους επιχειρηματίες και την εθνική στρατηγική στον ελληνικό τουρισμό αναδεικνύονται από την ανάλυση των οριστικών στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο πληρωμών του 2017. Ας δούμε τις πιο σημαντικές διαπιστώσεις:
** Έξι εθνικότητες εισφέρουν το 50% των ταξιδιωτικών εισπράξεων. Ειδικότερα, οι Γερμανοί (πάνω από 2,5 δισ.ευρώ), οι Άγγλοι (πάνω από 2 δισ.ευρώ), οι Γάλλοι (σχεδόν 1 δισ.ευρώ), οι Αμερικανοί- ΗΠΑ (πάνω από 800 εκατ.ευρώ), οι Ιταλοί (753 εκατ.ευρώ) και οι Ολλανδοί (640 εκατ.ευρώ) "έφεραν" περίπου 7,3 δισ.ευρώ από τα 14,6 δισ.ευρώ, που ήταν οι συνολικές ταξιδιωτικές εισπράξεις πέρυσι.
Η εξάρτηση από λίγες αγορές προφανώς εγκυμονεί κινδύνους εάν κάποια στιγμή η τάση αλλάξει και οι αριθμοί μειωθούν. Επομένως, το άνοιγμα νέων αγορών πρέπει να είναι βασική στρατηγική επιλογή με αποτελέσμστα.
** Τα ταξίδια αναψυχής απορροφούν το 85% των ταξιδιωτικών δαπανών. Οι εισπράξεις από ταξίδια για επαγγελματικούς λόγους, αν και εμφάνισαν αύξηση κατά 4,3% έναντι του 2016, αντιπροσωπεύουν μόλις το 5,7% των συνολικών ταξιδιωτικών εισπράξεων.
Τα βήματα για την ανάπτυξη του επαγγελματικού τουρισμού ουσιαστικά παραμένουν ασθενικά και χρειάζεται μια ολοκληρωμένη πολιτική για να σταθεροποιηθούν.
** Πέντε περιφέρειες της χώρας συνεχίζουν να καρπούνται σχεδόν το 90% των ταξιδιωτικών εισπράξεων: Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (3.654 εκατ. ευρώ), Περιφέρεια Κρήτης (3.260 εκατ. ευρώ), Περιφέρεια Αττικής (2.083 εκατ. ευρώ), Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (1.852 εκατ. ευρώ) και Περιφέρεια Ιονίων Νήσων (1.775 εκατ. ευρώ). Στο σύνολο των υπόλοιπων περιφερειών (Πελοποννήσου, Θεσσαλίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Ηπείρου, Βορείου Αιγαίου, Δυτικής Ελλάδας, Στερεάς Ελλάδας και Δυτικής Μακεδονίας) οι εισπράξεις διαμορφώθηκαν μόλις στα 1.579 εκατ. ευρώ.
Επομένως, το μεγάλο στοίχημα για την εθνική στρατηγική αλλά και γις τις τοπικές πολιτικές παραμένει η διάχυση των ωφελειών του τουρισμού στις 8 Περιφέρειες. Η απόσταση από την τουριστική Ελλάδα των δυο ταχυτήτων πρέπει σταδιακά να αρχίσει να μειώνεται.
** Οι τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα εξακολουθούν να χρησιμοποιούν λιγότερο από όσο θα έπρεπε τις νέες τεχνολογίες, τόσο στον τομέα των B2B συναλλαγών όσο και στις B2C συναλλαγές τους, σημείωνε η έκθεση.
** Η Ελλάδα, υπογράμμιζε η έκθεση, πρέπει να επικεντρωθεί στο να δημιουργήσει ένα πιο φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον, με ελαφρύτερη φορολογία και μεγαλύτερη ευελιξία στο νομοθετικό σύστημα, εάν θέλει να βελτιώσει τόσο τις αφίξεις τουριστών όσο και τα έσοδα.
Για την αύξηση των εσόδων, στην προηγούμενη έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ αναδεικύονταν ιδιαίτερα η ανάγκη για σύγχρονη αξιοποίηση των χώρων πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Η Ελλάδα αν και είναι 3η σε αριθμό μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς Unesco υστερεί σημαντικά σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες ως προς την αξιοποίησή τους, καταλαμβάνοντας την 32η θέση στον σχετικό υποδείκτη, με την Ισπανία να είναι πρώτη, η Ιταλία 3η και η Τουρκία 16η...