Κάθε σοβαρός επιχειρηματίας στον κλάδο του τουρισμού έχει μονίμως το βλέμμα του στραμμένο στο μέλλον, καθώς γνωρίζει ότι η αγορά εξελίσσεται διαρκώς και εκείνος πρέπει να είναι προετοιμασμένος. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που ένα πολύ μεγάλο μέρος της αρθρογραφίας εξετάζει τις τάσεις που διαμορφώνονται στην τουριστική αγορά: τι θέλουν οι τουρίστες, πώς το θέλουν και τι θα θέλουν στο άμεσο μέλλον.
Η βασική τάση που επικρατεί στον ταξιδιωτικό κλάδο αυτή την εποχή, είναι η αναζήτηση εμπειριών. Οι ταξιδιώτες ψάχνουν να γνωρίσουν σε μεγαλύτερο βάθος τον προορισμό, την κουλτούρα του, τα έθιμά του, τον τρόπο ζωής των ντόπιων. Επιθυμούν προσωποποιημένη εξυπηρέτηση στο κατάλυμα που διαμένουν γιατί έτσι νιώθουν ξεχωριστοί και όχι ένα απλό μέρος στην αλυσίδα εξυπηρέτησης μιας «βιομηχανίας».
Οι ξενοδόχοι, στην προσπάθειά τους να προσφέρουν τέτοιους είδους εμπειρίες στους τουρίστες, έχουν αρχίσει να αλλάζουν τόσο τη φιλοσοφία τους σε ό,τι αφορά τον τρόπο που προσεγγίζουν τη διαδικασία της φιλοξενίας όσο και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν. Φυσικά η τεχνολογία είναι σε θέση να προσφέρει μεγάλη βοήθεια. Όταν στον υπολογιστή της reception εμφανίζεται αυτόματη ειδοποίηση ότι κάποιος από τους πελάτες που βρίσκονται στο ξενοδοχείο έχει γενέθλια, το προσωπικό είναι σε θέση να οργανώσει κάποιου είδους έκπληξη στον εορτάζοντα ή να του προσφέρει κάποιο δώρο. Όταν ο πελάτης μπορεί μέσω της online tv ή του tablet που βρίσκεται στο δωμάτιό του να κάνει κράτηση σε κάποιο τοπικό εστιατόριο αφού έχει διαβάσει τις σχετικές κριτικές, έχει τη δυνατότητα να εξερευνήσει καλύτερα τον προορισμό.
Αλλά και από την πλευρά του τουρίστα, το drone παίρνει τις καλύτερες πανοραμικές φωτογραφίες αλλά αν δεν ανέβεις στα Μετέωρα δεν μπορείς να αντιληφθείς το μεγαλείο της φύσης.
Ο τουρισμός είναι εμπειρία. Και η δημιουργία εμπειριών για τους τουρίστες είναι θέμα φαντασίας, προσωπικής ενασχόλησης, καλής γνώσης του προορισμού και πάνω απ’ όλα αίσθησης της «φιλοξενίας», κάτι που οι Έλληνες γνωρίζουμε καλά. Τα gadgets, τα εξελιγμένα λογισμικά, το internet-of-things, ακόμα και τα ρομπότ που κάποια ξενοδοχεία στο εξωτερικό χρησιμοποιούν, είναι χρήσιμα εργαλεία αλλά από μόνα τους δεν είναι ικανά να προσφέρουν αυτή την αίσθηση «φιλοξενίας» που ο άνθρωπος μπορεί να προσφέρει.
Διάβασα πρόσφατα ότι ένα ξενοδοχείο στην Ιαπωνία που έγινε διάσημο παγκοσμίως για την επιλογή του να χρησιμοποιεί μόνο ρομπότ σε όλες τις θέσεις εργασίας, αποφάσισε να καταργήσει τα μισά από αυτά, καθώς κρίθηκαν μη λειτουργικά. Το ρομπότ που βρισκόταν μέσα στο δωμάτιο ως personal assistant, ρωτούσε κάθε τρεις και λίγο τη νύχτα τον κακομοίρη τον πελάτη τι χρειάζεται καθώς δεν μπορούσε να καταλάβει τι του έλεγε ενώ εκείνος απλώς... ροχάλιζε. Μπορούσε να ρυθμίσει τη θερμοκρασία του δωματίου και να απαντήσει σε μερικές απλές ερωτήσεις αλλά δεν μπορούσε να προτείνει ωραία εστιατόρια στην περιοχή.
Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ο σημαντικότερος όλων σε ό,τι αφορά την εξυπηρέτηση κάθε είδους, πόσο μάλλον σε έναν κλάδο που δεν πουλάει προϊόντα αλλά εμπειρίες. Ο τουρισμός θα είναι πάντα ο κλάδος που θα δημιουργεί διαρκώς θέσεις εργασίας για ανθρώπους με δημιουργικότητα, φαντασία, κοινωνικές δεξιότητες, ανθρώπους ανήσυχους, φιλομαθείς, ανοιχτόμυαλους.
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να εξελίξει το τουριστικό προϊόν αλλά δεν θα μπορέσει ποτέ να «απειλήσει» σοβαρά τον τουρισμό. Γιατί όπως έχει πει ο Γούντυ Άλεν, «η τεχνητή νοημοσύνη είναι το αντίθετο της φυσικής ομορφιάς».