Σε μία εποχή όπου απαιτείται κοινωνική απόσταση αλλά και άμεση επαφή ανθρώπων και οργανισμών ώστε να πληροφορηθούν, να αλληλοεπιδράσουν και να λάβουν αποφάσεις, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να διαδραματίσουν έναν διαφοροποιημένο ρόλο.
Ειδικότερα, οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν συμβάλλει σημαντικά στη διάδοση ειδήσεων σχετικά με την εξάπλωση του κορωνοϊού. Έχοντας ένα ευρύ φάσμα ευθύνης και "εξουσίας" στη διανομή πληροφοριών, πολλές πλατφόρμες σπεύδουν να βοηθήσουν, προβαίνοντας σε δωρεές για να στηρίξουν τις προσπάθειες καταπολέμησης του ιού, λαμβάνοντας μέτρα για την αποτροπή διαρροής πλαστών ειδήσεων αλλά και παρέχοντας συμβουλές σε μικρές και μεγάλες εταιρείες.
Για παράδειγμα, το Facebook καταπολεμά την παραπληροφόρηση από τότε που ξεκίνησε η πανδημία. Η πλατφόρμα έχει αναπτύξει αυστηρά μέτρα για την αποτροπή διαρροής ψευδών ειδήσεων στους 2,5 δισεκατομμύρια μηνιαίους χρήστες του. Επιπλέον, οι χρήστες ενθαρρύνονται στο να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση, επισημαίνοντας ύποπτες δημοσιεύσεις. Εκτός από αυτά τα μέτρα, το Facebook δίνει προτεραιότητα στο newsfeed για να ευνοήσει πιο αξιόπιστες πηγές, όπως είναι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) και άλλες αρμόδιες υγειονομικές αρχές.
Καθώς οι άνθρωποι στρέφονται όλο και περισσότερο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την ενημέρωσή τους, η λήψη πρωτοβουλιών για την καταπολέμηση των πλαστών ειδήσεων είναι ζωτικής σημασίας.
Όσον αφορά στον «πραγματικό» κόσμο, το Facebook δώρισε 720.000 μάσκες τις οποίες ήδη κατείχε στα αποθέματά του, ενώ δήλωσε ότι θα δωρίσει μέχρι και 145 εκατ. δολάρια, μεταξύ άλλων σε εργαζόμενους του τομέα της υγείας και σε μικρές επιχειρήσεις.
Από πλευράς του, το WhatsApp εγκαινίασε το Κέντρο πληροφοριών για τον κορωνοϊό, παρέχοντας στους χρήστες έναν χώρο όπου μπορούν να λαμβάνουν ενημερωμένες πληροφορίες σχετικά με την πανδημία. Σε συνεργασία με τον ΠΟΥ, την UNICEF και άλλους οργανισμούς, η εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων που ανήκει στο Facebook έχει επίσης ανοίξει με τον ΠΟΥ ένα chatbot στο Whatsapp, με προειδοποιήσεις σχετικά με τον κορωνοϊό.
Ως επιπρόσθετη πρωτοβουλία, η εταιρεία προσέφερε 1 εκατ. δολάρια στο Διεθνές Δίκτυο Ελέγχου Ποιότητας (IFCN) του Ινστιτούτου Poynter. Η επιχορήγηση θα υποστηρίξει την συμμαχία # CoronaVirusFacts Alliance, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 100 τοπικοί οργανισμοί σε τουλάχιστον 45 χώρες.
Ένα ακόμη ισχυρό μέσο κοινωνικής δικτύωσης, το Instagram, προωθεί την αυτοαπομόνωση και την κοινωνική απομάκρυνση με την κυκλοφορία των αυτοκόλλητων ετικετών Stay Home. Παράλληλα, το μέσο δημιούργησε νέους τρόπους για να συνδεθούν οι φίλοι, συμπεριλαμβανομένης μιας περιήγησης στο Instagram μαζί με φίλους μέσω βίντεο. Με αυτόν τον τρόπο, το Instagram υποστηρίζει μια τάση αποστασιοποίησης από τους δημόσιους χώρους και ενθαρρύνει τους χρήστες του να το επισημάνουν και στα προφίλ τους. Η δημοτικότητα των νέων χαρακτηριστικών είχε μεγάλη ανταπόκριση, καθώς οι χρήστες πλημμύρισαν τους διακομιστές της πλατφόρμας.
Σε καίριο ρόλο και το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης Messenger, μετά τη διαπίστωση ότι η κυκλοφορία του έχει διπλασιαστεί λόγω της πανδημίας, ανακοίνωσε ότι παρέχει στις κυβερνητικές υπηρεσίες δωρεάν εργαλεία ανάπτυξης και ξεκινά ένα hackathon για να διερευνήσει πώς οι προγραμματιστές μπορούν να δημιουργήσουν λύσεις ανταλλαγής μηνυμάτων.
Όπως και οι άλλες πλατφόρμες, έτσι και το Twitter έχει δει μια σημαντική αύξηση των αριθμών των χρηστών του, της τάξεως του 23% τους πρώτους μήνες του 2020 σε σύγκριση με το τέλος του 2019.
Προκειμένου να προστατευθούν οι χρήστες του από παραπλανητικές πληροφορίες, η πλατφόρμα απαγορεύει τυχόν tweets που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την εξάπλωση του ιού. Επιπλέον, το Twitter επανέφερε τη διαδικασία επαλήθευσης του προφίλ για να επιβεβαιώνει όλους τους λογαριασμούς μέσω του μπλε εικονιδίου ελέγχου, ώστε να παρέχει αξιόπιστες πληροφορίες στο κοινό. Η αύξηση των χρηστών στο Twitter καταδεικνύει ότι οι άνθρωποι στρέφονται προς τις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων ενημέρωσης για να λαμβάνουν τις πιο πρόσφατες πληροφορίες ή για να απασχοληθούν ενώ βρίσκονται σε αυτο-απομόνωση. Οι προσπάθειες της πλατφόρμας να κρατήσει τη ροή πληροφοριών αξιόπιστη είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς μπορεί να προκύψουν ψεύτικοι «ειδικοί», να εξαπλωθούν ψευδείς ειδήσεις και πανικός.
Όσον αφορά στην επαγγελματική πλατφόρμα LinkedIn , λόγω των ακυρώσεων ορισμένων από τα μεγαλύτερα επαγγελματικά συνέδρια, η εταιρεία διεύρυνε την πλατφόρμα των εκδηλώσεών της για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να προσεγγίσουν το παγκόσμιο κοινό.
Επιπλέον, η επαγγελματική πλατφόρμα δικτύωσης ξεκλείδωσε τα 16 μαθήματα LinkedIn Learning, στα οποία μπορούν να έχουν πρόσβαση οι χρήστες δωρεάν. Τα μαθήματα καλύπτουν κυρίως θέματα σχετικά με την απομακρυσμένη εργασία και περιλαμβάνουν μαθήματα σε μερικά εικονικά εργαλεία συσκέψεων όπως είναι τα Microsoft Teams, BlueJeans και Zoom.
Το LinkedIn προσφέρει επίσης βοήθεια στις επιχειρήσεις που δεν είναι βέβαιο για το πώς να αντιδράσουν σε αυτή την παγκόσμια κατάσταση, δημοσιεύοντας συμβουλές για το τι πρέπει να αναρτούν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επιπλέον, η πλατφόρμα διευκολύνει την εικονική μετάβαση στην εργασία και τη σύνδεση εξ αποστάσεως, η οποία είναι πολύ σημαντική για όλες τις επιχειρήσεις που προσπαθούν να διατηρήσουν τις λειτουργίες τους εν μέσω της πανδημίας.
Διαφοροποιήσεις και σοβαρές αλλαγές παρατηρούνται και στη μεγαλύτερη κοινότητα βίντεο, YouTube. Το μέσο κατήργησε τις διαφημίσεις που είχαν περιεχόμενο σχετικό με ιούς και επένδυσε αρκετά στην προσπάθεια καταπολέμησης της παραπληροφόρησης. Για παράδειγμα, το YouTube κατέβασε τα βίντεο που συμβουλεύουν τους ανθρώπους να θεραπεύονται μόνοι τους στο σπίτι αντί να ζητούν ιατρική βοήθεια.
Επιπλέον, όλα τα βίντεο που αφορούν στον κορωνοϊό, δεν έχουν διαφημίσεις. Βλέποντας μια αύξηση της χρήσης της πλατφόρμας, το YouTube έχει επίσης αλλάξει την αναπαραγωγή βίντεο μέσω προεπιλογής, καθώς παρατηρείται συμφόρηση στα δίκτυα σε όλο τον κόσμο εφόσον όλο και περισσότεροι άνθρωποι περνούν τον χρόνο τους online.
Τέλος, η διαδικτυακή πηγή έμπνευσης και πληροφοριών Pinterest, εγκαινίασε με τη σειρά του τη νέα καρτέλα "Today", έναν συνδυασμό τρεχουσών και επιμελημένων pins, όπως πληροφορίες από τον Π.Ο.Υ. και τα Κέντρα Ελέγχου Ασθενειών για θέματα όπως το πλύσιμο των χεριών κατά την πανδημία του κορωνοϊού. Επιπλέον, το Pinterest διατηρεί την επαφή των χρηστών του με τα brands προσφέροντας χρήσιμο, πολυποίκιλο περιεχόμενο.