Η βελτίωση των υποδομών, ειδικότερα, μετά την πανδημία βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων πολλών ευρωπαϊκών χωρών οι οποίες σκοπεύουν να διαθέσουν ένα σημαντικό ποσό από τους προϋπολογισμούς τους σε συνδυασμό με την αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων προς τον σκοπό αυτό.
Το θέμα των υποδομών συζητείται έντονα και στην Ελλάδα, ως μέσο για να γίνει ευκολότερη η ζωή των κατοίκων αλλά και για την αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών στους τουρίστες. Ωστόσο, είναι ιδιαίτερα σημαντικό από τη στιγμή της λήψης της απόφασης έως την υλοποίηση των απαραίτητων έργων να μην υπάρχουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις.
Τη σημασία των υποδομών ανέδειξε σε πρόσφατο άρθρο του ο Γερμανός υπουργός ψηφιοποίησης και μεταφορών κ. V. Wissing παίρνοντας ως αφορμή τις ανάγκες που καταγράφηκαν μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά: "Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ανέδειξε τη νευραλγική σημασία των υποδομών, τόσο σε επίπεδο εσωτερικής, όσο και εξωτερικής ασφάλειας, γιατί απαιτούνται αποτελεσματικότερες σιδηροδρομικές συνδέσεις για μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας και για να προωθούνται οι άνθρωποι σε ασφαλέστερες περιοχές". Όπως τόνισε ο Γερμανός υπουργός προκλήσεις της εποχής μας όπως η κλιματική κρίση και η ψηφιοποίηση, αναδεικνύουν την ανάγκη επιτάχυνσης της προσαρμογής των δικτύων υποδομών στα νέα δεδομένα, όπως είναι μεταξύ άλλων γρηγορότερες οπτικές ίνες και κινητές συνδέσεις, στροφή στα μέσα σταθερής τροχιάς για πιο φιλική για το περιβάλλον κινητικότητα των επιβατών.
Πώς όμως θα καταστεί εφικτή η προσαρμογή αυτή, όταν για παράδειγμα η κατασκευή μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής στη Γερμανία, από τον σχεδιασμό μέχρι την τελική παράδοσή της, μπορεί να διαρκέσει έως 20 έτη; Κυρίως οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι, χρειάζονται νέες γραμμές άμεσα, ώστε να μπορέσουν να υποδεχθούν τον αυξημένο όγκο επιβατών και φορτίων.
Ο κ. Wissing διαπιστώνει σοβαρές ελλείψεις σε επίπεδο δικτύων υποδομών επισημαίνοντας ότι απαιτούνται άμεσες μεταρρυθμίσεις για την επιτάχυνση των διαδικασιών.
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο ψηφιοποίησης και μεταφορών της Γερμανίας, θα διαμορφώσει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την επίτευξη σύγχρονων και ανταγωνιστικών μεταφορικών δικτύων, τόσο οδικών, όσο και σιδηροδρομικών, καθώς και για τη βελτιστοποίηση όλων των διαδικασιών, από τον σχεδιασμό μέχρι την τελική παράδοση των έργων. Παράλληλα, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην επιτάχυνση των διαδικασιών ψηφιοποίησης, με σκοπό την αποθήκευση όλων των πληροφοριών μιας κατασκευής, ώστε αυτές να είναι προσβάσιμες και αντλήσιμες ανά πάσα στιγμή.
Σημαντικές προτεραιότητες στο πλαίσιο του υλοποιημένου σχεδιασμού, είναι η αποφυγή επαναλήψεων και αλληλοεπικαλύψεων, αλλά και ο σεβασμός στο περιβάλλον. Χαρακτηριστική περίπτωση μεταρρύθμισης που θα εξορθολογήσει διαδικασίες χωρίς να θίγει τα περιβαλλοντικά αγαθά, είναι η τελευταία τροποποίηση της νομοθεσίας περί χωροταξικού σχεδιασμού, με την οποία δίνεται η δυνατότητα στη γερμανική κυβέρνηση να περιορίσει τη σχετική διαδικασία στους 7 μήνες.
Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η συνταγματική κατοχύρωση των υποδομών ως βασικής κρατικής προτεραιότητας, με στόχο οι υποδομές να λάβουν εξέχουσα θέση στο νομικό σύστημα. Αυτή είναι μία καλή πρακτική, που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και στην Ελλάδα τόσο για τις δημόσιες όσο και για τις ιδιωτικές υποδομές, ώστε να μειωθεί η γραφειοκρατία και να καθίσταται εφικτή η ολοκλήρωση των έργων ταχύτερα.