Ταλαιπωρία των τουριστών στην Ακρόπολη

30-04-17 | Με τα μάτια του ξεναγού

Γράφει ο Κρίτων Πιπέρας, Πρόεδρος του Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών

H τουριστική περίοδος μόλις ξεκίνησε, και στην Ακρόπολη ήδη, παρατηρείται τεράστιος συνωστισμός, εκνευρισμός και μπλοκάρισμα. Πριν από δύο ημέρες, με 3 κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά, ο συνωστισμός στα προπύλαια ήταν τόσος, που ο κόσμος ήταν ακινητοποιημένος  για πάνω από 15 λεπτά, ενώ οι ουρές στα εκδοτήρια εισιτηρίων, έφτανε μέχρι  σχεδόν την Διονυσίου Αρεοπαγίτου.

Οι παθογένειες στην Ακρόπολη συνεχίζονται και επαυξάνονται. Και κανείς δεν αποφασίζει να κάνει τα απλά πράγματα που απαιτούνται για να λυθούν τα προβλήματα στον πρώτο σε επισκεψιμότητα αρχαιολογικό χώρο.

Πέρυσι, αποφασίστηκε, ότι η πηγή όλων τών προβλημάτων ήταν οι ξεναγοί.  Λύνουμε λοιπόν το πρόβλημα, εξορίζοντας τους  ξεναγούς από τα πάνω ταμεία, -αυτά που βρίσκονται κοντά στην είσοδο της Ακρόπολης-. Το ταμείο που εξυπηρετεί τα γκρούπ πλέον είναι άλλο, ένα κτήριο του ΤΑΠ (ταμείου αρχαιολογικών πόρων) στο πάρκινγκ του εστιατορίου Διόνυσος, στην Ροβέρτου Γκάλη, κάτω απο τον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Ολα ωραία και καλά, και τί ωραία που τώρα οι ξεναγοί έχουν το ολοδικό τους ταμείο. Αμ δέ!  Το κτήριο δεν έχει καν σήμανση, ανάμεσα στα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και τα τουριστικά λεωφορεία που παρκάρουν-ξεπαρκάρουν συνέχεια, δημιουργώντας και κινδύνους στούς τουρίστες.

Δεκαπέντε-είκοσι πούλμαν που φτάνουν ταυτόχρονα, και οι ξεναγοί θα πρέπει κάπου να αφήσουν το γκρούπ τους να περιμένει-πού αλήθεια;- μέχρι να αγοράσουν τα εισιτήρια. Δύο ταμεία, δυσκίνητα, με μηχανήματα που βγάζουν ένα-ένα τα εισιτήρια, και υπαλλήλους που δίνουν χειρόγραφες αποδείξεις! Αθήνα, έτος 2017 μ. Χ. Αν ο ξεναγός με το γκρούπ ξεκινάει το προγραμμά του απο το θέατρο του Διονύσου χαμηλά στην οδο Θρασύλλου, τότε τι γίνεται; Απλούστατα δέν επιτρέπεται να το κάνει. Τα ταμεία στην εκεί είσοδο, ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ να δώσουν εισιτήρια για γκρούπ, ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ να δώσουν έστω και το ελευθέρας εισιτήριο στον ξεναγό. Τα ταμεία εκεί ΔΕΝ ΕΚΔΙΔΟΥΝ ΕΠΙΣΗΣ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ, ακόμα κι αν ο ξεναγός βάλει τα άτομα του γκρούπ να αγοράσουν ένα-ενα τα εισιτηριά τους! Σε ποιά χώρα δημίσια υπηρεσία αρνείται να εκδώσει απόδειξη;

Αυτό το θλιβερό σκηνικό, επαναλαμβάνεται και στα ταμεία στην είσοδο της Ακρόπολης! Οι ταμίες εκεί, αν δούν ξεναγό στην ουρά, τον διώχνουν!! Αν ο ξεναγός με το γκρουπ  του ξεκινήσει το πρόγραμμά του απο την Αρχαία αγορά, και συνεχίσει μετά για Ακρόπολη (υπάρχουν πολλά ξενοδοχεία στην περιοχή της Πλάκας, στην Αθηνάς και το Μοναστηράκι-γιατί ξενοδοχειακή Αθήνα δεν είναι μόνο η περιοχή Συντάγματος, και υπάρχουν πολλοί τουρίστες που κάνουν περπατητά τούρ, μέσα  απο το Μοναστηράκι- τότε ο ξεναγός είναι υποχρεωμένος, φτάνοντας στην Ακρόπολη, να παρατήσει το γκρούπ, να τρέξει κάτω στο ταμείο της Ροβέρτου Γκάλη, να αγοράσει τα εισιτήρια και να ξαναανέβει στην είσοδο της Ακρόπολης. Τέλεια, και καθόλου χάσιμο του –πολύτιμου- χρόνου τού τουρίστα.

Αν ο ξεναγός έχει ένα πριβέ τούρ τών 2-3 ατόμων που πληρώνουν μόνοι τους τις εισόδους τι γίνεται; Μπορούν βέβαια οι πελάτες να κάτσουν καμιά ώρα στην ουρά να αγοράσουν τα εισιτηριά τους, μια που δεν υπάρχει πια η δυνατότητα να τους εξυπηρετήσει ο ξεναγός αγοραζοντάς τους τα εισιτήρια γρήγορα. Κάθεται δηλαδή ο ξεναγός και περιμένει ενώ οι πελάτες στέκονται στην ουρά (σκεπτόμενοι τι γαιδούρι είναι ο ξεναγός τους, που όχι μόνο δεν αγοράζει τα εισιτήριά τους ως ξεναγός που θεωρούν ότι έχει ΠΑΝΤΑ προτεραιότητα, αλλά και που δεν έχει την ευαισθησία να κάτσει αυτός στη θέση τους. Πώς να εξηγήσει τώρα ο ξεναγός, ότι στά ταμεία τον θεωρούν την αρχή –και το τέλος- όλων των κακών που ταλανίζουν τον τουρισμό στην Ελλάδα; Και να αναφέρω εδώ, ότι πολλοί απο τούς τουρίστες που επιλέγουν ένα πριβέ πρόγραμμα, είναι επειδή είναι κάποιας ηλικίας, και θέλουν να έχουν ένα πιο χαλαρό ρυθμό και όχι το τρέξιμο τών μεγάλων γκρούπ.

Θα μου πείτε, ας πάει τους πελάτες στο ταμείο της Ροβέρτου Γκάλη. Αμ δέ! Το κράτος έχει σκεφτεί τα πάντα. Για να πάρεις εισιτήρια για γκρούπ, πρέπει να έχεις ΑΦΜ του τουριστικού γραφείου. Πώς είπατε; Οι πελάτες πληρώνουν μόνοι τα εισιτήρια, άρα δεν παρεμβάλλεται το τουριστικό γραφείο σε αυτό; Πρόβλημα τους, εμεις  χρειαζόμαστε ΑΦΜ. (Δεν έχουν βέβαια την ίδια επιμονή στη νομιμότητα όταν αρνούνται να εκδώσουν αποδείξεις σε άλλα ταμεία).

Και αφού οι ξεναγοί ήταν η ρίζα τού κακού και δημιουργούσαν τις ουρές, γιατί αυτές επανήλθαν δριμύτερες και μεγαλύτερες; Και ακόμα είναι Απρίλιος;

Να υπενθυμίσω ότι στο μουσείο της Ακρόπολης που έχει επίσης ουρές, δεν είναι ποτέ αυτό το χάλι όπως στην Ακρόπολη, κινούνται πολύ πιό γρήγορα, παρ' όλο που περνάνε και από έλεγχο, και υπάρχουν μόνο δύο ταμεία (και ένα για γκρούπ, όπως γίνεται στον πολιτισμένο κόσμο). Γιατί εκεί δεν δημιουργείται ποτέ πρόβλημα; Απλά γιατί οι ταμίες είναι γρήγοροι, το εισιτήριο εκδίδεται άμεσα, υπάρχει ομαδικό εισιτήριο, οι ταμίες μιλούν αγγλικά και συννενοούνται εύκολα, η απόδειξη τυπώνεται αυτόματα. Δεν ακυρώνουν τα εισιτήρια ένα-ένα γιά να μπούν όπως γίνεται στην Ακρόπολη (που πρέπει να το δώσεις στο φύλακα να το σκανάρει-συν το ότι τα ακυρωτικά αυτά μηχανήματα είναι παλιά και δυσκολεύονται να "διαβάσουν" το bar code, και βέβαια στο μουσείο Ακρόπολης με το ομαδικό εισιτήριο, περνάει όλο το γκρούπ άμεσα, χωρίς να χρειάζεται ό φύλακας να μετρήσει τα άτομα ενα-ένα, μπας και ξεφύγει κανένα εισιτήριο. Στην Ακρόπολη, ώσπου να πληροφορηθούν οι τουρίστες από τους ταμίες τι περιλαμβάνει το απλό εισιτήριο και τι το ομαδικό (με τα αγγλικούλια τους), να εξηγήσουν τα ωράρια, που είναι οι αρχαιολογικοί χώροι που περιλαμβάνονται στο ενιαίο (άντε να εξηγήσει ο ταμίας πώς να πάει κάποιος στο λύκειο του Αριστοτέλη). 

Λύσεις υπάρχουν, και είναι απλές. 

1) Απαιτούνται περισσότερα ταμεία. 3 το πολύ 4 ταμεία για να εξυπηρετούν 5.000 επισκέπτες τη μέρα είναι ΑΝΕΠΑΡΚΕΣΤΑΤΑ.

2) Χρειάζεται επεξηγηματική πινακίδα που να εξηγεί τι περιλαμβάνει το εισιτήριο των 20€ και τι των 30€, για να μη χάνεται πολύτιμος χρόνος στα ταμεία

3) Τα πάνω ταμεία ΠΡΕΠΕΙ να έχουν ταμείο ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ για γκρούπ, όπως γίνεται σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου.

4) Τα ταμεία ειναι ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΑ να εκδίδουν ταμειακές αποδείξεις, και μάλιστα αυτόματα απο την ταμειακή μηχανή και όχι χειρόγραφες, που ήταν και ένας λόγος που εξορίστηκαν οι ξεναγοί, για να μη καθυστερούν οι φύλακες να γράφουν αποδείξεις.

5) Είναι παράνομο να απαγορεύουν οι φύλακες την πώληση εισιτηρίων σε ξεναγούς. (Εκτός αν υπάρχει ειδικός νόμος, και σε αυτή τη περίπτωση, παρακαλώ να τοιχοκολληθεί στα ταμεία με εμφανή γράμματα και σε τουλάχιστον 2 γλώσσες).

6) Ο ξεναγός που έχει γκρούπ με δικό του πρόγραμμα, είναι υποχρεωμένος να το ακολουθήσει. Αν λοιπόν το πρόγραμμα απαιτεί να ξεκινήσει απο το θέατρο του Διονύσου στην είσοδο της οδού Θρασύλλου, τότε απο εκεί θα ξεκινήσει και απο εκεί θα αγοράσει τα εισιτήρια και θα πάρει την απόδειξη και το δωρεάν του εισιτήριο. Και κανένας ταμίας δεν εχει το δικαίωμα να ΕΠΕΜΒΑΙΝΕΙ στην εκτέλεση του τουριστικού προγράμματος. Διότι δεν είναι ο ταμίας που θα πρέπει να δώσει εξηγήσεις για την αλλαγή του προγράμματος και στον πελάτη, και στο τουριστικό γραφείο. Ο ξεναγός καλείται να το κάνει, ένας επαγγελματίας του τουρισμού που τα τελευταία χρόνια όλοι τον έχουν μετατρέψει σε σάκο του μπόξ για όλα τα στραβά του τουρισμού στήν Ελλάδα. 

Καταλαβαίνουμε βέβαια όλοι μας, ότι όλα αυτά τα προβλήματα και οι αγκυλώσεις είναι η χαρά του παράνομου ξεναγού, που ξεναγεί έναντι «μικράς» -και μαύρης- αμοιβής εκτός αρχαιολογικών χώρων, κρεμασμένος στα κάγκελα, και πουλάει και εξυπηρέτηση στους τουρίστες, ότι και καλά, θα τους πει τα πάντα απ' έξω, και θα γλυτώσουν και τα χρήματα των εισόδων (που θα καρπωθεί αυτός-Ακούει το ΣΔΟΕ;-), και αυτοί θα γλυτώσουν τις ουρές και το στριμωξίδι. 

Και μια παράπλευρη απώλεια. Προχτές, μέρα μεγάλου συνωστιμού στην Ακρόπολη,  είχε αυξημένα περιστατικά κλοπών (τουλάχιστον 6 περιπτώσεις).

Η τουριστική περίοδος ξεκίνησε. Τα προβλήματα επιστρέφουν πιό άγρια. 

Ακούει κανείς;

διαβάστε ακόμα

Έρευνα: Οι ταξιδιώτες θέλουν βιομετρικά στοιχεία και μεγαλύτερη ασφάλεια στα ταξίδια
Ryanair: Nέα εποχική σύνδεση Βρυξέλλες – Νέα Αγχίαλος το 2025
Τι ξεχνούν οι επιβάτες στα ταξί στην Ελλάδα και στην Ευρώπη | Πολλά κινητά τηλέφωνα και μία σόμπα....
Η Ρόδος υποστηρίζει την ίδρυση Εθνικού Φορέα Συνεδριακού Τουρισμού
Η κλιματική κρίση «θάνατος» για τις μεγαλουπόλεις
Sky Express: Ξεκίνησαν καθημερινές πτήσεις Αθήνα - Κωνσταντινούπολη
Αντώνης Παγώνης | 10ετές πρόγραμμα για την προβολή συγκεκριμένων προορισμών
CNT: Η Αθηναϊκή Ριβιέρα στους 11 κορυφαίους προορισμούς διακοπών στην Ευρώπη για το 2025
O Χάρης Θεοχάρης στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού
Τουρισμός | Τάση για κρατήσεις εκτός αιχμής από τους Βρετανούς