Τεράστιες οι προοπτικές της κρουαζιέρας στην Ελλάδα- Διεθνείς παράγοντες στο 5ο Posidonia Sea Tourism Forum

21-05-19 | ΠΡΟΣΩΠΑ

Η Ανατολική Μεσόγειος επιστρέφει δυναμικά στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας, τονίζει σε συνέντευξή του στο Tornos News o Διευθύνων Σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια ΑΕ κ. Θεόδωρος Βώκος, με αφορμή τη διοργάνωση του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum, στις 28 και 29 Μαΐου 2019 στο Συνεδριακό Κέντρο Domotel Kastri.

Ενδεικτικό στοιχείο αυτής της επιστροφής της Ανατολικής Μεσογείου και της χώρας μας στο προσκήνιο είναι το γεγονός ότι στο Forum θα μετέχουν διεθνείς παράγοντες της κρουαζιέρας και των μεγάλων διεθνών εταιρειών, που επαναφέρουν στα προγράμματά τους την περιοχή.

Ως προς τις προοπτικές της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, ο κ.Βώκος υπογραμμίζει ότι η ανάκαμψη της Τουρκίας έχει θετικό αντίκτυπο, με τα στοιχεία να δείχνουν ότι τα προγραμματισμένα calls για τη χώρα μας είναι  αυξημένα κατά 7,5% για φέτος.

“Αν σκεφτείτε ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μία χρονιά-ρεκόρ στις ναυπηγήσεις νέων πλοίων, καθώς τα 24 κρουαζιερόπλοια που τίθενται σε λειτουργία το 2019 αποτελούν τον μεγαλύτερο αριθμό που έχει δρομολογηθεί ποτέ μέσα σε μία μόνο χρονιά, προσθέτοντας στην παγκόσμια δυναμικότητα 42.488 νέες κλίνες, μπορείτε να συμπεράνετε και τις τεράστιες μεσο-μακροπρόθεσμες προοπτικές για την Ελλάδα”,  επισημαίνει ο κ.Βώκος, σπεύδοντας, ωστόσο, να σημειώσει την ανάγκη για βελτίωση στον τομέα του homeporting, όπου η χώρα μας υστερεί ακόμη σημαντικά.

Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη...

1. Το Posidonia Sea Tourism Forum, που οργανώνεται φέτος για 5η χρονιά, έχει καθιερωθεί ως μια από τις πιο σημαντικές εκδηλώσεις της διεθνούς βιομηχανίας κρουαζιέρας και η κορυφαία εκδήλωση για την κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο. Πού οφείλεται η επιτυχία του;

-Το σημαντικότερο επίτευγμα του Posidonia Sea Tourism Forum είναι ότι έχει καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη των σημαντικότερων φορέων της κρουαζιέρας, τόσο διεθνώς, της CLIA και της MedCruise, όσο και στο εσωτερικό της χώρας, με αποτέλεσμα η βιομηχανία συνολικά να το αναγνωρίζει ως την σημαντικότερη επιχειρηματική πλατφόρμα στην Ανατολική Μεσόγειο.

Τα σημαντικότερα στελέχη της βιομηχανίας, που εκπροσωπούν τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας του κόσμου, μαζί με κορυφαίους θεσμικούς φορείς, δίνουν σταθερά το «παρών» σε αυτή την παγκόσμιου κύρους συνάντηση και θέτουν την ατζέντα του κλάδου όχι μόνο για το άμεσο μέλλον αλλά και για το απώτερο, απαντώντας στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που έχουμε μπροστά μας. Εξίσου σημαντικό ρόλο για την επιτυχία του Posidonia Sea Tourism Forum όμως παίζει το γεγονός ότι, ακόμα και σε γεωπολιτικά ταραγμένες περιόδους για την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, το Forum συνέχιζε να αναδεικνύει την σημασία που έχει η περιοχή για την βιομηχανία κρουαζιέρας και να προβάλλει το γεγονός ότι η Ελλάδα υπήρξε «λιμάνι σταθερότητας» για τη βιομηχανία, κρατώντας ψηλά το ενδιαφέρον του κλάδου για την περιοχή.

2. Ποιες είναι οι καινοτομίες του εφετινού 5ου Posidonia Sea Tourism Forum; Ποιοι σημαντικοί ξένοι παράγοντες της κρουαζιέρας θα παραβρεθούν στο εφετινό Forum;

-Το Posidonia Sea Tourism Forum είναι πάντα καινοτόμο, καθώς είναι προσαρμοσμένο στις μεγάλες προκλήσεις του σήμερα αλλά και του αύριο για τη βιομηχανία. Ιδιαίτερα θέλω να σταθώ στη δυναμική παρουσία της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας CLIA στο φετινό Φόρουμ, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία της Ανατολικής Μεσογείου στους σχεδιασμούς των εταιρειών κρουαζιέρας. Και βέβαια, στην επιβεβαιωμένη συμμετοχή των εταιρειών MSC Cruises, Carnival Group, Royal Caribbean Cruises, Holland America Group, Silversea Cruises, Disney Cruise Line, Fred Olsen Cruise Lines και Celestyal Cruises, που σηματοδοτεί το ενδιαφέρον τους για την χώρα μας. Ειδικά πρέπει να τονιστεί η επιστροφή της Disney Cruise Line, καθώς αρκεί να θυμίσω ότι είναι παραδοσιακά η πρώτη εταιρεία που φεύγει και η τελευταία που επιστρέφει όταν μια περιοχή θεωρηθεί επισφαλής, κάτι που αναδεικνύει και το δυναμικό comeback της περιοχής για τη βιομηχανία. 

Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα του Φόρουμ, η συνάντηση του CLIA Ports and Destinations Advisory Committee στην Ελλάδα αναδεικνύει τη σημασία που αποδίδουν οι εταιρείες κρουαζιέρας στην αναβάθμιση των λιμανιών και την αναζήτηση νέων προορισμών. Ιδιαίτερη σημασία έχουν φέτος οι συνέργειες που υλοποιούμε με σημαντικούς  φορείς. Ειδικό ενδιαφέρον έχει και το workshop που συνδιοργανώνουμε με τον FedHatta για τις Πωλήσεις Κρουαζιέρας, που είναι ένα προϊόν με μεγάλο περιθώριο κέρδους για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες. Μάλιστα σε αυτό το κομμάτι έχουμε τη συνεργασία της MSC Cruises, της εταιρείας με τις περισσότερες προσεγγίσεις σε ελληνικά λιμάνια για το 2019, η οποία θα διοργανώσει ειδικό σεμινάριο για τους τουριστικούς πράκτορες, ενημερώνοντάς τους για τα νέα δρομολόγια και προϊόντα της.

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να κάνω και στη συνεργασία μας με την HEMEXPO, με την οποία φέρνουμε στο Φόρουμ επιχειρηματική αποστολή των υπεύθυνων προμηθειών των εταιρειών Royal Caribbean Cruises και Silverseas, οι οποίοι θα ενημερώσουν ελληνικές εταιρείες για το πώς μπορούν να γίνουν προμηθευτές τους, ενώ θα επισκεφθούν και τα εργοστάσια πολλών μελών της HEMEXPO για να γνωρίσουν από κοντά τα προϊόντα τους.

Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα στα χρόνια της κρίσης

3. Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα, μετά την περίοδο κρίσης κυρίως λόγω του αποκλεισμού της Τουρκίας από τα προγράμματα κρουαζιέρας διεθνών εταιρειών, παρουσιάζει ανάκαμψη. Ποιες είναι οι προοπτικές της κρουαζιέρας στη χώρα μας;

Η χώρα μας είχε καταφέρει τα χρόνια της οικονομικής κρίσης αλλά και της γεωπολιτικής αστάθειας σε άλλες περιοχές της Μεσογείου, να διατηρεί σταθερή θέση στα δρομολόγια κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο με μικρή μόνο κάμψη, συγκριτικά με τους γείτονες μας. Αλλά τώρα, που όλα τα σημάδια δείχνουν ανάκαμψη της βιομηχανίας κρουαζιέρας στη «γειτονιά» μας, η ανάκαμψη αυτή έχει άμεσα θετικό αντίκτυπο για την Ελλάδα, η οποία ωφελείται από την συνεχή ανάπτυξη του κλάδου και την επιστροφή της Τουρκίας και της Μαύρης θάλασσας στα δρομολόγια. Αυτό πιστοποιούν και τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας και δείχνουν ότι τα προγραμματισμένα calls για την χώρα μας είναι  αυξημένα κατά 7,5% για φέτος.

Ας μην ξεχνάμε ότι η ανάκαμψη της περιοχής, η οποία ήρθε νωρίτερα από ό,τι αναμενόταν, στηρίχτηκε σε μεγάλο βαθμό στη συνεπή επίδοση της Ελλάδας ως προορισμού με παγκόσμια απήχηση, που διατήρησε ζωντανή την κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο. Αν λοιπόν σκεφτείτε ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μία χρονιά-ρεκόρ στις ναυπηγήσεις νέων πλοίων, καθώς τα 24 κρουαζιερόπλοια που τίθενται σε λειτουργία το 2019 αποτελούν τον μεγαλύτερο αριθμό που έχει δρομολογηθεί ποτέ μέσα σε μία μόνο χρονιά, προσθέτοντας στην παγκόσμια δυναμικότητα 42.488 νέες κλίνες, μπορείτε να συμπεράνετε και τις τεράστιες μεσο-μακροπρόθεσμες προοπτικές για την Ελλάδα. Αλλά πρέπει να σημειώσουμε ότι υστερούμε ακόμα σημαντικά στον τομέα του homeporting.

4. Πόσο θα βοηθήσει την κρουαζιέρα στην Ελλάδα η επικείμενη ιδιωτικοποίηση λιμανιών της χώρας;

Δεν αρκεί από μόνη της η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών της χώρας για την ενίσχυση της κρουαζιέρας. Το θέμα είναι να αναλάβουν εταιρείες που πιστεύουν στην κρουαζιέρα και θα επενδύσουν αντίστοιχα και στους επιβατηγούς σταθμούς και στις σχέσεις με τις εταιρείες κρουαζιέρας.

Η επικείμενη αλλαγή της νομοθεσίας, με την οποία θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης, θα ανοίξει το δρόμο σε διεθνείς διαχειριστές λιμανιών κρουαζιέρας να επενδύσουν σε παραχωρήσεις επιβατικών σταθμών κρουαζιέρας ανά τη χώρα, κίνηση που αναμένεται να αυξήσει και το homeporting.  Αυτές ακριβώς οι εξελίξεις έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον κορυφαίων διαχειριστών επιβατικών σταθμών κρουαζιέρας, που θα δώσουν το «παρών» στο Φόρουμ. Τα πρώτα λιμάνια που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, ωστόσο στον κατάλογο περιλαμβάνονται και τα λιμάνια της Ρόδου, της Κέρκυρας και του Ηρακλείου, που είναι κορυφαίοι προορισμοί κρουαζιέρας και έχουν επιβεβαιώσει τη συμμετοχή τους στο Φόρουμ ως εκθέτες, μαζί με το λιμάνι του Πειραιά. 

 

5. Μια από τις κυρίαρχες τάσεις στην κρουαζιέρα διεθνώς είναι η δρομολόγηση μικρών κρουαζιεροπλοίων κάτω των 500 επιβατών. Θα δούμε αυτό να συμβαίνει φέτος και στη χώρα μας;

-Μπορώ να πως ότι φέτος είναι η χρονιά που θα δούμε να πλέουν στα ελληνικά νερά τα περισσότερα από κάθε άλλη φορά κρουαζιερόπλοια με χωρητικότητα μικρότερη των 500 επιβατών. Αυτή η νέα τάση κρουαζιέρας σε μικρά πολυτελή ή εκδρομικά σκάφη είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα μικρότερα ελληνικά λιμάνια, σε νησιά ή στην ηπειρωτική χώρα, που δεν διαθέτουν την υποδομή ή τα τεχνικά χαρακτηριστικά που απαιτούνται για τα μεγαλύτερα πλοία, με αποτέλεσμα να προσφέρονται πολύ περισσότεροι προορισμοί για δρομολόγια κρουαζιέρας. Ιδιαίτερα πρέπει να τονιστεί ότι οι επιβάτες σε αυτά τα κρουαζιερόπλοια είναι συνήθως ανώτερου εισοδηματικού επιπέδου, με αποτέλεσμα τα κατά κεφαλή έξοδα που πραγματοποιούν οι επιβάτες αυτοί σε προορισμούς να είναι πολλαπλάσια από τα έξοδα επιβατών από τα μεγάλου μεγέθους κρουαζιερόπλοια. Συνεπώς η χώρα μας πρέπει να επενδύσει στην προσέλκυση αυτής της κατηγορίας κρουαζιέρας.

Περισσότερα ελληνικά λιμάνια από αμερικανικές εταιρείες

6. Διαπιστώνεται ότι οι Αμερικανοί, που καταγράφουν θεαματική αύξηση των αφίξεων τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, είναι από τους βασικούς πελάτες κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Η αύξηση αυτή των αφίξεων συνοδεύεται και από νέα δρομολόγια κρουαζιέρας σε ελληνικά λιμάνια από αμερικανικές εταιρείες;

-Αξίζει να πούμε ότι, σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ο αριθμός των αφίξεων Αμερικανών τουριστών στην Ελλάδα έχει αυξηθεί άνω του 113% την τελευταία πενταετία, με πολλούς από αυτούς να έρχονται στη χώρα για τις ποικίλες επιλογές προϊόντων κρουαζιέρας που προσφέρει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι μεγάλες αμερικανικές εταιρείες κρουαζιέρας να εντάσσουν στα δρομολόγιά τους περισσότερα ελληνικά λιμάνια για το 2019. Και όπως ήδη ανέφερα, ξεχωριστή σημασία έχει η επαναδραστηριοποίηση στην Ελλάδα αμερικανικών εταιρειών με εξειδικευμένα προϊόντα, όπως η Disney Cruises, με δρομολόγια που περιλαμβάνουν τα λιμάνια του Πειραιά, του Κατάκολου, της Σαντορίνης, της Μυκόνου και της Κρήτης, έπειτα από πενταετή απουσία από την ελληνική αγορά. 

Η ουσία όμως παραμένει ότι η τάση στην κρουαζιέρα είναι για όλο μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια και η χώρα μας, προκειμένου να διεκδικήσει ένα μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς, θα πρέπει να προσαρμοστεί στην νέα αυτή τάση. Σίγουρα αναζητούν νέους προορισμούς οι εταιρείες, καθότι πολλοί παραδοσιακοί προορισμοί φτάνουν σε σημείο κορεσμού, αλλά θα πρέπει αντίστοιχα και οι προορισμοί να αναβαθμίσουν της λιμενικές υποδομές τους αλλά και τις υπηρεσίες τους, προκειμένου να διαμορφώσουν ένα ελκυστικό προϊόν που θα προσελκύσει την βιομηχανία. 

Ιδιαίτερη σημασία έχει και η επιμήκυνση της σεζόν κρουαζιέρας, που θα ενδιαφέρει και τους Αμερικανούς τουρίστες, καθότι πολλές φορές θέλουν να αποφύγουν την έντονη ζέστη του καλοκαιριού και μεγάλο δημογραφικό ποσοστό των επιβατών είναι συνταξιούχοι, που δεν δεσμεύονται από τους καλοκαιρινούς μήνες για να ταξιδέψουν. Αλλά για να γίνει αυτό θα πρέπει να προσαρμοστούν και οι προορισμοί, γιατί δεν γίνεται να φτάνει ένα κρουαζιερόπλοιο σε ένα προορισμό τον Οκτώβριο και οι πλειοψηφία των μαγαζιών να είναι κλειστή.

διαβάστε ακόμα

MSC Cruises: Πρεμιέρα με κρουαζιέρες από τον Πειραιά για την πρώτη χειμερινή σεζόν στην Ελλάδα
Οι νέες δράσεις για τον ελληνικό τουρισμό μέσα από τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό
Airbnb: Χωρίς αποτέλεσμα η "καταστολή" των βραχυχρόνιων μισθώσεων (και) στη Βαρκελώνη
Γνώμη | Η κλιματική κρίση και οι αρνητές της...
FTI: Πωλήθηκε το Labranda Marine Aquapark στην Κω
Έρευνα: Οι ταξιδιώτες θέλουν βιομετρικά στοιχεία και μεγαλύτερη ασφάλεια στα ταξίδια
Ryanair: Nέα εποχική σύνδεση Βρυξέλλες – Νέα Αγχίαλος το 2025
Τι ξεχνούν οι επιβάτες στα ταξί στην Ελλάδα και στην Ευρώπη | Πολλά κινητά τηλέφωνα και μία σόμπα....
Η Ρόδος υποστηρίζει την ίδρυση Εθνικού Φορέα Συνεδριακού Τουρισμού
Η κλιματική κρίση «θάνατος» για τις μεγαλουπόλεις