Για τη σημασία της γαστρονομίας, της ιστορίας και του πολιτισμού στην επόμενη μέρα του ελληνικού τουρισμού μίλησε μεταξύ άλλων πρόσφατα ο κ. Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης, Group Operations Manager του ομίλου της Grecotel, στο Λατώ Fm της Κρήτης, ξετυλίγοντας τις γνώσεις του με αφετηρία την εμβληματική διαδρομή και τις πρωτοπόρες αποφάσεις του ομίλου της Grecotel στη ξενοδοχειακή ιστορία της Ελλάδας.
Όπως ανέφερε ο κ. Καλαϊτζιδάκης, το 2019, ο όμιλος απασχόλησε 6.700 εργαζόμενους και έφθασε τις 2.200.000 διανυκτερεύσεις, από τις 40 αγορές του εξωτερικού αλλά και την Ελλάδα. Το 2020 που οι συνθήκες ήταν διαφορετικές λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, από τις 15 Μαΐου, πρώτη η κα Μάρι Δασκαλαντωνάκη, Διευθύνουσα Σύμβουλος του ομίλου, ανακοίνωσε ότι στόχος είναι να λειτουργήσουν τη φετινή σεζόν 7 ξενοδοχεία, με δεύτερο στόχο να επιτύχουν πληρότητα της τάξεως του 50%. Τελικά μπαίνοντας στη σεζόν, από τα μέσα Ιουλίου ο όμιλος κατάφερε να ανοίξει περισσότερα από τα 7 ξενοδοχεία, σε προορισμούς που είναι, κυρίως, προσβάσιμοι με αυτοκίνητο και κυρίως για Έλληνες.
Το δύσκολο αυτό έτος, η ελληνική ξενοδοχία κατάφερε να έχει πληρότητα κατά 30%, δηλαδή τα πήγε πολύ καλύτερα από το αναμενόμενο, ωστόσο δεν υπάρχει ακόμη τελική εικόνα των εσόδων που θα είναι συγκριτικά μειωμένα. Η Grecotel βγήκε το καλοκαίρι αυτό με το σλόγκαν Καλοκαίρι στη Θάλασσα, δηλαδή διακοπές στη φύση και στη θάλασσα, με τρόπο ήσυχο και ασφαλή. Όπως τόνισε ο κ. Καλαϊτζιδάκης, αυτό που πραγματικά κατάφεραν να προσφέρουν, όχι μόνο ο όμιλος αλλά και όλοι οι συνάδελφοι, στην πρωτοπόρα προσπάθεια που έκανε η Κρήτη αλλά και όλη η Ελλάδα, ήταν εξαιρετικό.
Όσον αφορά στη γαστρονομία, την αειφορία και το «θαύμα» που κατάφερε να κάνει η Agreco Farms, ο κ. Καλαϊτζιδάκης ανέφερε ότι από το 1982, ο κ. Νίκος Δασκαλαντωνάκης ήταν πολύ κοντά στον αγρότη, όντας και ο ίδιος έμπορος λαδιού και ιδιοκτήτης μίας βιομηχανίας γάλακτος στο Ρέθυμνο. Έχοντας ζήσει τον κόπο και το μόχθο του αγρότη και έχοντας συνειδητοποιήσει τη δύναμη των ελληνικών προϊόντων, όχι μόνο προς τη γεύση αλλά και ως προς την υψηλή διατροφική αξία, προσπάθησε και έκανε τη μεγάλη ανατροπή στο ελληνικό σερβιριζόμενο πρωινό, όπου τότε όριζε η αγορανομία τι θα προσφερόταν και σε τι ποσότητα. Τότε έγινε η μεγάλη ανατροπή σε ένα μπουφέ πρωινού που αποτέλεσε καινοτομία για την εποχή. Προσέφερε τα προϊόντα που έπρεπε να υπάρχουν στο τραπέζι, όμως ήταν εμπλουτισμένος με τοπικά προϊόντα, όπως γαλακτοκομικά, παραδοσιακά προϊόντα άρτου, παξιμάδια ελιές και άλλα κρητικά εδέσματα. Το σημείο αναφοράς στο πρωινό συνέπεσε με το άνοιγμα του Grecotel Creta Palace στο Ρέθυμνο, όπου τα στάνταρ ήταν πολύ υψηλότερα από το ήδη γνωστό και πάρα πολύ πετυχημένο Rithymna της εποχής εκείνης. Πιστεύοντας στα ελληνικά τοπικά προϊόντα, με ένα στρατηγικό σχέδιο εισήχθησαν τα παραδοσιακά προϊόντα σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο.
Συνήθως τα πολυτελή ξενοδοχεία προσφέρουν διεθνείς επιλογές, ωστόσο ο όμιλος με τη δική του πολιτική θέλησε να εντάξει και να αναδείξει τα τοπικά προϊόντα, βοηθώντας τους μικρούς τοπικούς παραγωγούς. Από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας, αφού εκτιμήθηκε από τους πελάτες, ο κ. Νίκος Δασκαλαντωνάκης είχε το όραμα να μπει στις βιολογικές καλλιέργειες, γιατί το πιο σημαντικό πράγμα είναι η υγεία. Ήθελε να προσφέρονται σε όλα τα ξενοδοχεία του λαχανικά, φρούτα και λάδι ελιάς. Για αυτό το λόγο αναζήτησε μια έκταση 40 στρεμμάτων κοντά στα ξενοδοχεία του Ρεθύμνου και εκεί ξεκίνησαν οι βιολογικές καλλιέργειες. Η κορύφωση στην εξέλιξη αυτή, ήταν η Agreco Farms, η οποία ξεκίνησε το 2002. Παράγει, τυποποιεί και εμπορεύεται όχι μόνο στα καταστήματα της Agreco Farms σε όλα τα ξενοδοχεία, αλλά και στα καταστήματα όλων των ελληνικών αεροδρομίων και στο εξωτερικό, στην Αμερική και σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η φάρμα της αποτελεί εξαιρετική εμπειρία για τον επισκέπτη αλλά και η Ταβέρνα της έχει βραβευτεί για τα βιολογικά της προϊόντα.
To κρητικό πρωινό
Πολύ σημαντικό για τα ξενοδοχεία φέτος, ήταν η διαφορετική διαχείριση ή και απουσία του μπουφέ, λόγω της εφαρμογής των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Το γεγονός αυτό σύμφωνα με τον κ. Καλαϊτζιδάκη, οδήγησε στην ερώτηση του πώς το πρόβλημα μπορεί να δημιουργήσει μια σημαντική ευκαιρία: Ο πελάτης δεν περίμενε ότι θα έβρισκε στο τραπέζι του ατομικό πήλινο γιαούρτι από βιολογικό γάλα και μέλι Agreco Farms, χυμό ρόδι ή πορτοκάλι και ρόφημα χαρούπι και πάνω στο άδειο φλιτζάνι να υπάρχει χαρούπι, να ρωτά ο πελάτης, τι είναι αυτό το παραδοσιακό ρόφημα, σαρανταδέντρι, δίκταμο, φασκόμηλο και να φτιάχνει τον ελληνικό καφέ σύμφωνα με την προτίμησή του. Όλα αυτά αν συνοδεύονται από μια ποικιλία από παραδοσιακά προϊόντα ζύμης, κάνει την εμπειρία του πρωινού μοναδική. Αντί για ένα γαλλικό κρουασάν βουτύρου, να γευτεί κανείς ένα ανεβατό, ένα χορτοπιτάκι, σφακιανή πίτα, ρυζόγαλο, τι καλύτερο. Οι τοπικοί βιοτέχνες έχουν εξελίξει τα πράγματα με σεβασμό στην παράδοση πάντα.
Μια τέτοια εμπειρία κρητικού πρωινού, είναι κάτι το μοναδικό και λειτούργησε εξαιρετικά φέτος, καθώς ο πελάτης εκτίμησε όλα τα μέτρα που ήταν για τη δική του ασφάλεια. Δεν είχε πρόβλημα που δεν υπήρχαν τα 1.000 πράγματα του μπουφέ που προσφέρονταν άλλες χρονιές. Όταν αυτά τα πράγματα έχουν την ταυτότητα του τόπου και είναι υψηλής διατροφικής αξίας, παραμένουν μοναδικές εμπειρίες για τον κόσμο. Ο όμιλος το έχει δοκιμάσει και στο παρελθόν αυτό, υπό φυσιολογικές συνθήκες. Όταν έχεις αυτούς τους θησαυρούς στην Κρήτη, γιατί να προσφέρεις ένα κρουασάν που στη Γαλλία θα το βρει ο πελάτης καλύτερο ή ένα βούτυρο ή οτιδήποτε άλλο.
Πώς όμως ο όμιλος κατάφερε να φέρει πρώτα σε προτίμηση τα τοπικά προϊόντα; Η προσπάθεια ξεκίνησε από το Creta Palace, όπου διενεργήθηκε ένα εκπληκτικό πρότζεκτ: Οι πελάτες του ξενοδοχείου ήταν κατά 20%-30% πιστοί, επαναλαμβανόμενοι πελάτες ενώ το υπόλοιπο 70-80% ήταν καινούριοι. Στον κατάλογο του εστιατορίου που βρίσκεται για παράδειγμα δίπλα στην πισίνα, μπορεί να υπάρχουν 10 σαλάτες. Η πιο γνωστή διεθνώς, είναι η σαλάτα του Καίσαρα. Τι προτίμηση θα είχε αυτή η σαλάτα σε ξενοδοχείο διακοπών το καλοκαίρι όταν ανταγωνίζεται μια κρητική σαλάτα; Σε πραγματικές συνθήκες, η σαλάτα του Καίσαρα είχε μια προτίμηση 14,5%. Τι θα περίμενε κανείς, για το ποσοστό της κρητικής σαλάτας; Με στρατηγικό σχεδιασμό και προσπάθεια, η κρητική σαλάτα έλαβε ποσοστό 17% και όπως περιέγραψε ο κ. Καλαϊτζιδάκης, δεν ήταν μόνο το λάδι, η ντομάτα, τα τοπικά προϊόντα. Ήταν η δημιουργική περιγραφή. Αν η σαλάτα δεν είχε περιγραφή, δεν θα έπαιρνε δυναμική. Ενώ παρουσιάζοντας την ως Greek salad, Cretan style, απογειώθηκε. Εξάλλου, σε έρευνα του πανεπιστημίου Cornell, διαπιστώθηκε ότι ο πελάτης έχει την πρόθεση να πληρώσει μέχρι και 10% παραπάνω αν ένα πιάτο συνοδεύεται από δημιουργική περιγραφή, ενώ το 70% των πελατών προτιμούν τις δημιουργικές περιγραφές από την παντελή απουσία της περιγραφής.
Όπως είχε αναφέρει ο κ. Καλαϊτζιδάκης στην εκτενή συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο tornos news, «η ξενοδοχία στην Ευρώπη είναι τέχνη, αλλά στην Αμερική είναι επιστήμη. Αλλά τελικά η ξενοδοχία είναι συνδυασμός τέχνης και επιστήμης.» Με αφορμή τη δήλωση αυτή και κοιτάζοντας το αύριο, ο κ. Καλαϊτζιδάκης τόνισε ότι, στη διαμόρφωση της επόμενης μέρας, πέραν των μέτρων που παίρνονται και θα παίρνονται εφόσον αντιμετωπίζουμε μια νέα πραγματικότητα, η διατροφή φαίνεται να είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο που θα μπορούσε να προσελκύσει τους αυριανούς πελάτες. Αυτό είναι το πλεονέκτημα για το μέλλον τόσο για την Κρήτη όσο και γενικότερα για την Ελλάδα γενικότερα Η προσοχή πρέπει να εστιαστεί πέραν του πεδίου της παροχής των υπηρεσιών και στην παροχή αυθεντικών εμπειριών.
Κοιτώντας τι συμβαίνει στον κόσμο, η Ελλάδα, δεν μπορεί να συναγωνιστεί τα κτίρια π.χ. της Κίνας ή άλλων χωρών. Η Ελλάδα θα πρέπει να εκμεταλλευτεί τον ευλογημένο τόπο, την ιστορία, τον πολιτισμό. Τα τρόφιμα και τα προϊόντα είναι μέρος του πολιτισμού. Μετά τον εμβολιασμό που θα αλλάξει και η ψυχολογία του κόσμου, θα υπάρχουν σαφή μηνύματα. Εκτός από τις αερομεταφορές που είναι πολύ σημαντικές για τους ελληνικούς προορισμούς, αυτό που θα εξελίξει την ξενοδοχία, είναι η τεχνολογική εξέλιξη και η καθαριότητα. Τώρα η καθαριότητα δεν είναι μόνο για προσωπική ευχαρίστηση αλλά και για ασφάλεια. Εξάλλου το ευλογημένο ελληνικό κλίμα δεν μπορούν να το αποχωριστούν οι ξένοι.
Ως προς το γεγονός αυτό, ο κ. Καλαϊτζιδάκης περιέγραψε ένα πολύ έξυπνο εγχείρημα το οποίο θα αναδείκνυε τις ευεργετικές ιδιότητες των διακοπών στην Ελλάδα: Αν είχε κανείς μία φωτογραφία του επισκέπτη κατά την άφιξη και μία κατά την αναχώρηση, η διαφορά που θα παρατηρούσε, θα ήταν απίστευτη. Προς αυτή την κατεύθυνση, η προώθηση της ευεξίας, που είναι πολύτιμη, θα έκανε την Ελλάδα ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο, σε συνδυασμό με τις πραγματικές αξίες της ιστορίας και του πολιτισμού μας.