Η παγκόσμια εναέρια κυκλοφορία επέστρεψε στο 96% του επιπέδου του 2019 τον Μάιο, ενώ η διεθνής κίνηση σε κάτι λιγότερο από 91%, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA)
Η επιβατική κίνηση παγκοσμίως αυξήθηκε κατά 39% σε ετήσια βάση αυτό το μήνα έναντι του ίδιου μήνα το 2022 και η διεθνής κίνηση αυξήθηκε κατά 41%.
Ωστόσο, η διεθνής κίνηση προς ΗΠΑ και Μέση Ανατολή αυξήθηκε και έναντι του Μαΐου του 2019 κατά 2% και 17% αντίστοιχα. Η κίνηση στην Ευρώπη παρέμεινε μειωμένη κατά 2%
Η διεθνής κίνηση μεταξύ των αερομεταφορέων της Ασίας-Ειρηνικού παρέμεινε κατά 31% χαμηλότερη από τα προ της πανδημίας επίπεδα και η κίνηση συνολικά κατά 15% παρά το άλμα της κίνησης στην περιοχή κατά 157% από έτος σε έτος.
Ο γενικός διευθυντής της Iata, Willie Walsh, σημείωσε: «Είδαμε περισσότερα καλά νέα τον Μάιο. Τα αεροπλάνα ήταν γεμάτα, με τον μέσο συντελεστή φορτίου να φτάνει το 81,8%. Οι εγχώριες αγορές ανέφεραν ανάπτυξη στα προ πανδημίας επίπεδα. Και, οδεύοντας προς την πολυάσχολη καλοκαιρινή σεζόν του βορρά, η διεθνής ζήτηση έφτασε το 90,8% των επιπέδων πριν από την πανδημία»
Ο κ.Walsh υποστήριξε ότι η ισχυρή ζήτηση υποστηρίζει την επιστροφή στην κερδοφορία από τις αεροπορικές εταιρείες. Το 2023, είπε, αναμένουμε ότι οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως θα έχουν καθαρά κέρδη 9,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Είναι ένας εντυπωσιακός αριθμός, ιδιαίτερα μετά από τις τεράστιες απώλειες στα χρόνια της πανδημίας. Αλλά ένα μέσο καθαρό περιθώριο κέρδους 1,2% είναι μόλις 2,25 $ ανά επιβάτη που αναχωρεί. Ως επιστροφή, αυτό δεν είναι βιώσιμο μακροπρόθεσμα, πρόσθεσε.
Επιπλέον, όπως είπε, φαίνεται ότι, ενώ η πανδημία έχει αλλάξει πολλά πράγματα στην αεροπορία, δεν έχει διορθώσει την περίφημη «ανισόρροπη αλυσίδα αξίας της αεροπορίας». Η τελευταία ένδειξη ήρθε την περασμένη εβδομάδα όταν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια ανακοίνωσαν συλλογικά κέρδη 6,4 δισεκατομμυρίων ευρώ (7 δισεκατομμύρια δολάρια) το 2022. Συγκριτικά, η IATA εκτιμά ότι οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες πραγματοποίησαν κέρδη 4,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το ίδιο έτος.
Ο Walsh κατήγγειλε τα αεροδρόμια ως «μονοπωλιακό προμηθευτή» και αμφισβήτησε το αν οι ρυθμιστικές αρχές αεροδρομίων «υπερασπίζονται αποτελεσματικά το δημόσιο συμφέρον εφόσον ένας μονοπωλιακός προμηθευτής (αεροδρόμια) μπορεί να επιτύχει φαινομενικά πολύ πιο υγιείς αποδόσεις από τις ανταγωνιστικές επιχειρήσεις (αεροπορικές εταιρείες) που προμηθεύουν"
"Οι κυβερνήσεις θα πρέπει τουλάχιστον να ρίξουν μια ματιά», επισήμανε ο κ.Walsh.
.