Το μοντέλου του ήλιου και της θάλασσας παραμένει ελκυστικό στις βασικές αγορές του ελληνικού τουρισμού με το 50% των Γερμανών και το 40% των Βρετανών να επιλέγει τη χώρα μας ακριβώς για διακοπές στον ήλιο και τη θάλασσα.
Αυτό υπογράμμισε σήμερα ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γιάννης Χατζής, μιλώντας στο 2ο Περιφερειακό Συνέδριο της ΠΟΞ στο Ηράκλειο.
"Οφείλουμε ως κλάδος και ως κοινωνία να εμπλουτίσουμε και ενισχύσουμε το ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΑΤΟ προϊόν μας και όχι να το υποτιμάμε. Στην Κρήτη, στο Νότιο Αιγαίο και στα Ιόνια, που κατά βάση οι πελάτες επισκέπτονται με αυτή την λογική, παράγονται πάνω από 2 στα 3 ευρώ τουριστικού άμεσου ΑΕΠ", είπε ο κ.Χατζής, τονίζοντας την ανάγκη για στρατηγικό σχεδιασμό με ορίζοντα 10ετίας τώρα.
Αναλυτικά η ομιλία του κ.Χατζή:
Είναι χαρά μου να βρίσκομαι μαζί σας σήμερα στην Κρήτη και θέλω να ευχηθώ σε όλους υγεία, δύναμη και μια καλή σεζόν για τις επιχειρήσεις και τους ανθρώπους μας.
Το δεύτερο περιφερειακό μας συνέδριο επιβεβαιώνει τη βούλησή μας, η ΠΟΞ να είναι ακόμη πιο κοντά στις Ενώσεις, ακόμη πιο κοντά στον Έλληνα ξενοδόχο σε όλα τα μήκη και πλάτη της χώρας μας. Τον Έλληνα Ξενοδόχο που έχει προσφέρει πολλά και μπορεί να προσφέρει ακόμη περισσότερα στην ανάπτυξη, την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή.
Τίποτα μεγάλο και σημαντικό όμως δεν συμβαίνει αυτόματα. Το να καταγράφουμε αφίξεις και έσοδα από χρονιά σε χρονιά, έχει μικρή σημασία. Ενίοτε και παραπλανητική. Στην χώρα μας το 2023 η Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη μειώθηκε κατά 2,3% ενώ η Μέση Διάρκεια Παραμονής μειώθηκε από 7,8 σε 7 διανυκτερεύσεις.
Η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού οδηγεί την κοινωνία σε λανθασμένες αντιλήψεις για την πραγματική επιχειρηματική δραστηριότητα πολλών εξ ημών. Είμαι σίγουρος ότι ο ΜΑΖΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΗΛΙΟΣ ΘΑΛΑΣΣΑ στους περισσότερους συμπολίτες της χώρας δεν έχει την θετικότερη χροιά.
Στη θεωρία μπορεί να λέγονται και να γράφονται πολλά, όμως τα πραγματικά δεδομένα είναι αυτά που πρέπει να οδηγούν τις αποφάσεις μας και όχι οι επιθυμίες ή οι ευχές. Η ανάπτυξη εναλλακτικών τουριστικών εμπειριών είναι εξαιρετικά χρήσιμη και αναγκαία για την διεύρυνση των υπηρεσιών μας ΚΑΙ την διάχυση του τουριστικού ΑΕΠ στην υπόλοιπη χώρα, ΑΛΛΑ σε έρευνα γνώμης στις κλασσικές αγορές μας, οι Γερμανοί (50%) και οι Βρετανοί (40%) επιλέγουν με βάση το κλασσικό μοντέλο θάλασσα/ήλιος.
Συνεπώς, στο επίκεντρο κάθε συζήτησης δεν πρέπει να ξεχνάμε τον βασικότερο τροφοδότη του Τουριστικού μας ΑΕΠ που προκύπτει από το βασικότερο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα: Κλασσικός Τουρισμός Ήλιος Θάλασσα. Συνάδελφοι είμαστε τυχεροί που ζούμε εδώ. Οφείλουμε ως κλάδος και ως κοινωνία να εμπλουτίσουμε και ενισχύσουμε το ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΑΤΟ προϊόν μας και όχι να το υποτιμάμε. Στην Κρήτη, στο Νότιο Αιγαίο και στα Ιόνια, που κατά βάση οι πελάτες επισκέπτονται με αυτή την λογική, παράγονται πάνω από 2 στα 3 ευρώ τουριστικού άμεσου ΑΕΠ.
Η έλλειψη του στρατηγικού σχεδιασμού όμως έχει και άλλα προβλήματα καθώς φέρνει στο προσκήνιο τη συζήτηση περί δήθεν υπερτουρισμού.
Δεν γενικεύω ισοπεδωτικά, όλοι καταλαβαίνουμε ότι εάν βάλουμε όλους τους πελάτες της Κρήτης σήμερα σε λεωφορεία, μπορεί να χρειαστούμε 10,000 μεγάλα λεωφορεία. Πως θα αισθάνονται οι κάτοικοι αν βγουν τα λεωφορεία ταυτόχρονα στους δρόμους; Θα δυσανασχετούν με την τουριστική κίνηση. Είναι λογικό και είναι αποτέλεσμα κακής διαχείρισης ροών. Είναι επίσης λογικό, όταν κάποιος δεν βρίσκει σπίτι να μείνει ή όταν τα ενοίκια εκτοξεύονται στα ύψη, να δυσανασχετεί με την υψηλή τουριστική κίνηση. Ωστόσο, αυτό είναι αποτέλεσμα της ανεξέλεγκτης επέκτασης της βραχυχρόνιας μίσθωσης που δημιουργεί τεράστια κοινωνικά ζητήματα. Στην Κρήτη τα καταλύματα βραχυχρόνιας έχουν ξεπεράσει τις 150,000 κλίνες.
Αυτά όμως δεν είναι πρόβλημα υπερβολικού αριθμού πελατών πολύ απλά γιατί η Ελλάδα δεν έχει πρόβλημα υπερβολικού αριθμού πελατών.
Φανταστείτε ένα παιδικό αυτοκινητάκι και δίπλα του ένα πραγματικό αυτοκίνητο. Αυτή είναι η διαφορά μεγέθους της Μάλτας με την Κρήτη. Και όμως έχει περίπου τον ίδιο πληθυσμό και τουρισμό.
Η Μαγιόρκα είναι 2,3 φορές μικρότερη από την Κρήτη και έχει διπλάσιο πληθυσμό και όσες αφίξεις έχουν η Κρήτη και το Νότιο Αιγαίο μαζί.
Δεν μπορεί να παραπονιόμαστε επειδή ο τουρισμός πετυχαίνει. Δεν είναι σοβαρό να διαπραγματευόμαστε τον περιορισμό της ζήτησης, αντί για την βελτίωση της προσφοράς
Ας αφήσουμε λοιπόν στην άκρη την θεωρία. Όλα τα δεδομένα να μπουν στο τραπέζι στην πραγματική διάστασή τους. Ο τουρισμός διογκώνει τον εθνικό πλούτο κι αν θέλουμε να συνεχίσει να το κάνει, πρέπει ένα μεγάλο μέρος αυτού του πλούτου να επιστρέφει στην κοινωνία με τη μορφή ανθεκτικών και σύγχρονων υποδομών σε όλο το φάσμα της καθημερινότητας.
Στρατηγικός σχεδιασμός είναι η μόνη σωστή απάντηση. Στον στρατηγικό σχεδιασμό πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο η Κρήτη.
Η Κρήτη είναι το απόλυτο case study και πρέπει να ηγηθεί του οράματος μιας νέας τουριστικής εποχής. Με δύο εμβληματικές υποδομές, το Καστέλι και τον ΒΟΑΚ, μπορεί και πρέπει να σχεδιάσει τουριστική απογείωσή. Επενδύοντας στην ποιότητα των ξενοδοχείων. Ενισχύοντας τον Τουρισμό με διασύνδεση στην πολιτιστική και γαστρονομική μας ταυτότητας. Με σεβασμό στο περιβάλλον και στην κοινωνία. Κάνοντας τεράστια άλματα βασισμένη στο κλασσικό μας προϊόν. Αλλά κυρίως, αποδεικνύοντας ότι ο τουρισμός δεν οδηγεί οικονομίες σε μονοκαλλιέργεια αλλά κάνει ακριβώς αντίθετο. Ο Τουρισμός δημιουργεί αξία σε όλο το φάσμα της οικονομίας.
ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ, το μέλλον κερδίζεται από αυτούς που το δημιουργούν.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός με ορίζοντα 10ετίας πρέπει να γίνει τώρα. Το momentum είναι θετικό και δεν πρέπει να χαθεί. Σχεδιασμός που θα απαντάει στο τι θέλουμε ως χώρα συνολικά αλλά και ως επιμέρους προορισμοί. Λαμβάνοντας υπόψη τα δυνατά μας σημεία αλλά και τις αδυναμίες μας, τους δυνατούς προορισμούς αλλά και τους αδύναμους, τις κλασσικές αγορές μας αλλά και τις νέες.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων είναι πάντα ΥΠΕΡ της συνεργασίας σε όλα τα επίπεδα. Με το κεντρικό κράτος, με την αυτοδιοίκηση και με όσους οραματίζονται ένα λαμπρότερο μέλλον. Ο Ξενοδόχος παράγει το 50% του άμεσου τουριστικού ΑΕΠ. Για μια ουσιαστική εθνική στρατηγική του κλάδου δεν επιτρέπεται να απουσιάζουμε από εμπρόθεσμη και ουσιαστική διαβούλευση.
Να χτυπήσουμε προειδοποιητικό καμπανάκι και να το ακούσουμε πρώτοι εμείς. Το μεγάλο ζητούμενο δεν είναι να συζητάμε το πως πάει σε αφίξεις το 2024 αλλά το πως οραματιζόμαστε όλοι μαζί ενωμένοι τον τουρισμό μας σε 10 χρόνια από σήμερα.