Σε ρυθμούς ρεκόρ διαμορφώνεται η αύξηση της ζήτησης για ταξίδια, παρά τον πληθωρισμό και την αβεβαιότητα που δεν φαίνεται να επιβραδύνουν την ανάκαμψη του τουριστικού κλάδου, με αποτέλεσμα ο τουρισμός να διαθέτει πολύ μεγαλύτερη τιμολογιακή ισχύ σε σχέση με το παρελθόν.
Αυτό είναι το συμπέρασμα έκθεσης της ασφαλιστικής εταιρίας Allianz Trade για τον παγκόσμιο τουρισμό το 2024.
Ο ισχυρότερος παράγοντας τουριστικής ανάπτυξης παγκοσμίως είναι τα διεθνή ταξίδια, με 10% περισσότερους ανθρώπους να αναμένεται ότι θα ταξιδέψουν φέτος αεροπορικώς. Η μεγαλύτερη αύξηση αναμένεται να καταγραφεί στην Ασία (+17%) και στη Β. Αμερική (+9%), όμως και οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς είναι πιθανό να καταγράψουν άνοδο 6% στον αριθμό επιβατών τους.
Σύμφωνα με την έκθεση, η πληρότητα ξενοδοχείων κατά το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς διαμορφώθηκε στο 61%, σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα στο 64% και το Μάιο στο 68% φτάνοντας σε επίπεδα ρεκόρ από την περίοδο της πανδημίας.
Το 2023, τα πολυτελή ξενοδοχεία κατέγραψαν τον ισχυρότερο ρυθμό ανάπτυξης (+5% στα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο, έναντι +3% στο σύνολο της βιομηχανίας), παρά το εξειδικευμένο μερίδιο της αγοράς τους.
«Παρόλο που ο τουρισμός πολυτελείας προσελκύει όλο και περισσότερους ταξιδιώτες =, τα ξενοδοχεία χαμηλού κόστους συνεχίζουν να κυριαρχούν», ανέφερε η εμπειρογνώμονας του κλάδου στην Allianz Trade, Maria Latorre. «Τα ξενοδοχεία πολυτελείας αντιπροσωπεύουν μόνο ένα πολύ μικρό μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς, με μόλις 3% στη συνολική προσφορά, όμως η ζήτηση για πολυτελείς εμπειρίες και πολυτελή ταξίδια στις ανεπτυγμένες χώρες έχει αυξηθεί – συμπαρασύροντας ανοδικά και τις τιμές, δεδομένης της ομάδας-στόχου πελατών υψηλού εισοδήματος».
Ωστόσο, καθώς ο πληθωρισμός συνεχίζει να επιβαρύνει τα νοικοκυριά χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, ο κλάδος των καταλυμάτων έχει επεκτείνει τις προσφορές του, ρίχνοντας τις τιμές. Πριν από την πανδημία, το μεγαλύτερο μερίδιο (27%) των ξενοδοχείων παγκοσμίως ανήκε στην κατηγορία «upscale», αλλά από το 2022 η κατηγορία των οικονομικών ξενοδοχείων τα ξεπέρασε.
«Σε γενικές γραμμές, οι εταιρείες στον τουριστικό κλάδο βρίσκονται σε καλύτερη θέση από ποτέ», υπογραμμίζει η κ. Latorre. «Τα έσοδα των κορυφαίων αλυσίδων ξενοδοχείων στον κόσμο μειώθηκαν μαζικά το 2020 (-55% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος). Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, έχουν ανακάμψει σταδιακά και το 2023 ήταν ήδη περίπου 13% πάνω από τα επίπεδα του 2019. Αυτή η τάση συνεχίζεται, τόσο σε επίπεδο περιθωρίου εσόδων όσο και λειτουργίας, τα οποία έχουν επιστρέψει επίσης σε επίπεδα ανώτερα από το 2019».
Η ζήτηση για κρουαζιέρες έχει επίσης ανακάμψει έντονα. Το 2021, τα εκδρομικά πακέτα όσο και τα ποσοστά πληρότητας ήταν βρέθηκαν στα χαμηλότερα επίπεδα στην ιστορία. Αλλά η εικόνα έχει αλλάξει: Μόνο πέρυσι, τα έσοδα από κρουαζιερόπλοια αυξήθηκαν κατά 70% και αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω κατά 15% το 2024, μετά και την παράδοση νέων πλοίων φέτος. Οι μεγαλύτερες εταιρίες κρουαζιέρας αναμένουν ότι το καλοκαίρι του 2024 θα ξεπεράσει το καλοκαίρι του 2019 τόσο σε αριθμό επιβατών όσο και σε κέρδη, καθώς τα πλοία είναι «γεμάτα».
Διαβάστε επίσης