Μικρή μείωση θα έχουν οι πωλήσεις διακοπών στην Ελλάδα το επόμενο διάστημα, τουλάχιστον από το Ην. Βασίλειο, εκτός κι αν αλλάξουν τα μηνύματα που εκπέμπονται στο εξωτερικό για τη νέα κυβέρνηση της χώρας, εκτιμά ο σύμβουλος δημοσίων σχέσεων στην τουριστική βιομηχανία, Andy Cooper, σε άρθρο του στην Travel Weekly, στο οποίο επιδιώκει να αναδείξει πώς το αποτέλεσμα της ελληνικής κάλπης θα επηρεάσει την τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας και της Ευρώπης. Όπως επισημαίνει, οι εσωτερικές διεργασίες σε μια άλλη χώρα – στην Ελλάδα - ενδέχεται, για ακόμα μία φορά, να έχουν σοβαρό αντίκτυπο στον ευρωπαϊκό τουρισμό.
Ο κ. Cooper αναρωτιέται αν βρισκόμαστε σε μια καθοριστική ιστορική στιγμή για την Ευρώπη, κατά την οποία τα σκληρά μέτρα που επέβαλλε η τρόικα στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της ευρωζώνης θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη διάσπαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Θεωρώντας σχεδόν απίθανό το σενάριο παραμονής της Ελλάδας στο ευρώ, στην περίπτωση που η νέα κυβέρνηση εφαρμόσει τις προεκλογικές εξαγγελίες της, αναρωτιέται, ακόμη και σε περίπτωση που η Ελλάδα δεν βγει από την ευρωζώνη, ποιες θα είναι οι συνέπειες στην ανάδειξη νέων κυβερνήσεων στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Αναφορικά με τον αντίκτυπο των εξελίξεων στον τουρισμό, ιδίως αν ισχύσει το σενάριο Grexit, οι πωλήσεις πακέτων στην Ελλάδα θα εξαρτηθούν από τα δημοσιεύματα τους επόμενους μήνες. Όπως εξηγεί, το 30% των καλοκαιρινών διακοπών την Βρετανών κλείνονται τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο και αν επικρατήσει αρνητικό κλίμα, το κοινό θα προτιμήσει ασφαλέστερους προορισμούς. Καταλήγοντας υποστηρίζει ότι η Ελλάδα θα χάσει μικρό ποσοστό πωλήσεων από τη Βρετανία, εκτός αν αλλάξουν τα μηνύματα στα μέσα επικοινωνίας, ακόμα κι αν, όπως λέει, η νέα κυβέρνηση μπορεί να μειώσει τα εμπόδια που πιθανόν θα μπορούσαν να συναντήσουν οι επισκέπτες της χώρας.
Το δεύτερο επιχείρημά του έχει να κάνει με τον τρόπο που η νέα κυβέρνηση θα διαχειριστεί τον τουρισμό, αφού, αν και αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, οι ελληνικές κυβερνήσεις μέχρι πριν από 3 χρόνια δεν είχαν σοβαρή αντιμετώπιση στο ζήτημα. Θεωρώντας τη θητεία της Όλγας Κεφαλογιάννη εξαιρετική, τονίζει ότι πλέον μένει η νέα υφυπουργός, Έλενα Κουντουρά, να δείξει το ίδιο ενδιαφέρον για τον τουρισμό, με την εξαγγελία για περιορισμό των all inclusive να μην κρίνεται ευνοϊκά. Το πιο σημαντικό ζήτημα είναι η τουριστική βιομηχανία να κτίσει γρήγορα καλές σχέσεις με την υφυπουργό και να την ωθήσει να αντιμετωπίσει τα ζητήματα του τουρισμού σε μακροπρόθεσμη κλίμακα, προς όφελος της ελληνικής οικονομίας.
Το τρίτο σημείο, επισημαίνει ο κ. Cooper, είναι αν θα γίνει πραγματικότητα το Grexit και, στην περίπτωση αυτή, με ποιο τρόπο θα το διαχειριστεί η κυβέρνηση. Είναι δύσκολο να τηρηθούν οι εξαγγελίες της κυβέρνησης σε σχέση με τα χρέη της και να παραμείνει στο ευρώ, τονίζει, παρά την πρόθεση που έχει εκφράσει για παραμονή στο ευρώ. Από τις εξελίξεις αυτές, θα καθοριστούν οι επιπτώσεις στον τουρισμό, καθώς αν η χώρα βγει από το ευρώ, οι τιμές θα πέσουν. «Αυτό δεν θα βοηθήσει τους τουρ οπερέιτορ βραχυπρόθεσμα, καθώς θα έχουν ήδη κλείσει τις τιμές διαμονής στα προσυμφωνημένα συμβόλαια σε ευρώ, όμως θα ευνοήσει τους τουρίστες οι οποίοι θα καταφτάνουν στη χώρα σε μεγαλύτερους αριθμούς», επισημαίνει.
Τέλος, το αν η πιθανότητα Grexit θα γίνει πραγματικότητα μέχρι το Μάρτιο, οπότε δεν θα επηρεάσει παρά τον τουρισμό πόλης στην Αθήνα και μικρή μερίδα άλλων τουριστών και η σχεδόν σίγουρη έλλειψη ρευστότητας, τουλάχιστον για λίγες ημέρες, στην Ελλάδα, αποτελούν παράγοντες που θα διαμορφώσουν το πώς θα πάει η χρονιά, υποστηρίζει ο αρθρογράφος. Γι’ αυτό, όπως λέει χαρακτηριστικά για τις ξένες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό τουρισμό, «είναι συνετό να επανεξετάσουν τι μπορεί να συμβεί, και να έχουν έτοιμο σχέδιο σε περίπτωση Grexit».
Επιπλέον, αναρωτιέται αν η εκλογή ΣΥΡΙΖΑ θα πυροδοτήσει κύμα πολιτικών αλλαγών στην Ευρώπη, με την ανάδειξη ευρωσκεπτικιστικών κυβερνήσεων και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στον τουρισμό της Ευρώπης.