Σε δεκαήμερη κράτηση υπέβαλαν οι αιγυπτιακές αρχές την Βρετανίδα καλλιτέχνη Ai-Da, η οποία ταξίδεψε στο Κάιρο για να παραστεί στα εγκαίνια της έκθεσης στην οποία συμμετέχει και διεξάγεται στη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας.
Η Ai-Da είναι ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ που το παρουσιαστικό της δεν διαφέρει πολύ από εκείνο μίας αληθινής γυναίκας. Ωστόσο, οι τελωνειακοί υπάλληλοι θεώρησαν ότι είναι κατάσκοπός και μάλιστα της αφαίρεσαν τα μάτια, τα οποία έχουν ενσωματωμένες κάμερες.
Ενώ η Βρετανίδα καλλιτέχνης Ai-Da ανυπομονούσε για τα εγκαίνια της πρώτης της έκθεσης στην Αίγυπτο, η οποία αποτελεί και την πρώτη έκθεση σύγχρονης τέχνης στην Μεγάλη Πυραμίδα, οι δυνάμεις ασφαλείας της αρνήθηκαν την είσοδο στη χώρα, γιατί υποψιάστηκαν ότι ήταν μέρος ενός σχεδίου κατασκοπείας. Όπως ήταν αναμενόμενο, η παρατεταμένη κράτηση οδήγησε σε διπλωματική κρίση μεταξύ Αιγύπτου και Ηνωμένου Βασιλείου. Σύμφωνα με τον Aidan Meller, έμπορο τέχνης, δημιουργό και εκπρόσωπο της Ai-Da, ο Βρετανός πρέσβης κατάφερε να απελευθερώσει το ρομπότ, μετά από ολονύχτιες διαπραγματεύσεις.
Οι δημιουργοί της Ai-Da την έχουν χαρακτηρίσει ως την πρώτη υπερρεαλιστική καλλιτέχνιδα ρομπότ στον κόσμο. Αλλά οι δυνατότητες της υψηλής τεχνολογίας προκάλεσαν τις υποψίες των συνοριοφυλάκων, οι οποίοι είχαν ανησυχίες για το ενσωματωμένο μόντεμ της καθώς και για τις κάμερες στα μάτια της, τις οποίες η Ai-Da χρησιμοποιεί για να σχεδιάσει μέσω ενός συστήματος αλγορίθμων.
Η Ai-Da πήρε το όνομά της προς τιμήν της πρωτοπόρου μαθηματικού και προγραμματίστριας υπολογιστών, Ada Lovelace. Δημιουργήθηκε το 2019 από προγραμματιστές υπολογιστών, σε συνεργασία με ειδικούς της τέχνης, της ρομποτικής και της ψυχολογίας. Στο παρελθόν, η Ai-Da έχει εκθέσει έργα της και σε Μουσεία του Λονδίνου, ενώ η συμβολή της στην αιγυπτιακή έκθεση είναι ένα πήλινο γλυπτό, επίσης προσωρινά κατασχεμένο από τους Αιγύπτιους, εμπνευσμένο από τον γνωστό γρίφο της σφίγγας για την ανθρώπινη ανάπτυξη: «Τι έχει τέσσερα πόδια το πρωί, δύο πόδια το μεσημέρι και τρία πόδια το βράδυ;» Ένα μωρό, ένας ενήλικας και τέλος ένας ηλικιωμένος με μπαστούνι. Το άγαλμα, βασισμένο στα σχέδια της Ai-Da, τα οποία μετατράπηκαν σε τρισδιάστατη μορφή από έναν επιστήμονα υπολογιστών στη Σουηδία, είναι μία «αυτοπροσωπογραφία» του ρομπότ- καλλιτέχνη με τρία πόδια, υποδηλώνοντας πιθανές γενετικές αλλοιώσεις μέσω της τεχνολογίας Crispr που θα μπορούσε να επεκτείνει την ανθρώπινη διάρκεια ζωής. Αυτή είναι μια ανησυχία που συμμερίζονταν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι.
Όπως ανέφερε ο δημιουργός της Ai-Da στα βρετανικά μέσα, συζητείται ότι στην πραγματικότητα, με τη νέα τεχνολογία Crispr σε εξέλιξη και με τον τρόπο που μπορεί σήμερα να γίνει γονιδιακή επεξεργασία, η παράταση της ζωής είναι πραγματικά πολύ πιθανή. Εξάλλου, οι αρχαίοι Αιγύπτιοι έκαναν ακριβώς το ίδιο πράγμα με τη μουμιοποίηση. Οι άνθρωποι δεν έχουν αλλάξει: έχουν ακόμα την επιθυμία να ζήσουν για πάντα.
Η αιγυπτιακή έκθεση, «Forever Is Now», διοργανώνεται από την εταιρεία συμβούλων Art D’Égypte με το αιγυπτιακό υπουργείο αρχαιοτήτων και τουρισμού και το αιγυπτιακό υπουργείο εξωτερικών και θα διαρκέσει έως τις 7 Νοεμβρίου, με έργα τόσο από Αιγύπτιους, όσο και από διεθνείς καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένων των Stephen Cox, Lorenzo Quinn, Moataz Nasr και Alexander Ponomarev.