Κλοπή φωτογραφιών στο βίντεο του ΕΟΤ καταγγέλουν δυο φωτογράφοι- Τι λέει ο ΕΟΤ

10-11-14 | Ο Torna-δόρος

Συνέχεια στο σήριαλ των πλάνων, που περιλαμβάνονται στο επετειακό βίντεο του ΕΟΤ, έδωσε το απόγευμα της Δευτέρας στην ηλεκτρονική της έκδοση η εφημερίδα Ελευθεροτυπία. Οπως καταγγέλει ο καταγόμενος από τη Νορβηγία φωτογράφος Stian Rekdal, που ζει στην Αθήνα, πέντε πλάνα από βίντεο που είχε κάνει το 2012 περιλαμβάνονται στο βίντεο του ΕΟΤ «Visit Greece | Gods, Myths, Heroes».

Η καταγγελία αποκαλύπτεται στο προσωπικό ιστολόγιο αλλά και στο EnetEnglish .gr  από τον Damian Mac Con Uladh. Στο κείμενο γίνεται γνωστό ότι και ο Αυστραλός φωτογράφος Alex Cherney (θέμα που ανέδειξε το tornosnews)  “ανακάλυψε πως μια σειρά πλάνων που είχε πάρει από τους 12 Αποστόλους, ένα διάσημο αξιοθέατο στην Αυστραλία, είχε επίσης συμπεριληφθεί στο επίμαχο βίντεο του ΕΟΤ χωρίς να το γνωρίζει εκ των προτέρων ή να έχει δώσει την έγκρισή του. Το λογότυπο του φωτογράφου επίσης δεν είναι ορατό στο βίντεο”.

Ο Stian Rekdal δημιούργησε το 2012 ένα βίντεο με τίτλο «Greece», μετά από ένα οδοιπορικό 16 ημερών, κατά τη διάρκεια του οποίου τράβηξε περισσότερες από 116.000 φωτογραφίες.

Η απάντηση του ΕΟΤ

Στο ιστολόγιο του Damian Mac Con Uladh, ωστόσο, απάντησε αργά το βράδυ ο ΕΟΤ, ο οποίος, αναφερόμενος στο υλικό του Stian Rekdal επικαλείται έγγραφη βεβαίωση του σκηνοθέτη του επετειακού του φιλμ κ.Αντώνη Κιούκα, σύμφωνα με την οποία το εν εν λόγω βίντεο είναι δωρεάν δικαιωμάτων μετάδοσης για τους σκοπούς και τις χρήσεις του ΕΟΤ (δηλαδή, εκπομπές, για κάθε ψηφιακή πλατφόρμα πολυμέσων, όπως τηλεόραση, ιντερνέτ, social media, παρουσιάσεις κλπ).

Ο ΕΟΤ επισημαίνει, επίσης, ότι συνεργάζεται με εταιρίες παραγωγής, οι οποίες, σύμφωνα με τη σύμβασή τους με τον οργανισμό, είναι υπεύθυνες για κάθε άδεια χρήσης του υλικού.

 

Το δημοσίευμα στο enet.gr

"Χρήση φωτογραφιών τους χωρίς την έγκριση τους στο νέο βίντεο του ΕΟΤ, το οποίο αρχικά συμπεριέλαβε πλάνο από τους Ολυμπιακούς Αγώνες επί Χίτλερ στο Βερολίνο, καταγγέλλουν δύο φωτογράφοι.

Αριστερά το στιγμιότυπο του Stian Rekdal και η ίδια σκηνή δεξιά στο βίντεο Visit Greece

 

Όπως γράφει στο προσωπικό του ιστολόγιο αλλά και στο EnetEnglish.gr ο Damian Mac Con Uladh ο ένας εκ των δύο φωτογράφων, ο Stian Rekdal ανέφερε ότι πέντε πλάνα από βίντεο που είχε κάνει το 2012 περιλαμβάνονται στο βίντεο του ΕΟΤ «Visit Greece | Gods, Myths, Heroes».

Ο Stian Rekdal (κατάγεται από τη Νορβηγία αλλά ζει στην Αθήνα) δημιούργησε το 2012 ένα βίντεο με τίτλο «Greece», μετά από ένα οδοιπορικό 16 ημερών, κατά τη διάρκεια του οποίου τράβηξε περισσότερες από 116.000 φωτογραφίες.

Το εξάλεπτο βίντεο το έχουν ήδη δει σχεδόν 100.000 άνθρωποι και ήταν τόσο επιτυχημένο ώστε λίγο αφότου αναρτήθηκε στο Vimeo η LG αγόρασε κάποια πλάνα προκειμένου να δείξει την ποιότητα των τηλεοπτικών της οθονών παγκοσμίως. Αυτό το συμβόλαιο είχε διετή διάρκεια και όπως αναφέρει «αν έψαχνες εκείνη την περίοδο για τηλεόραση LG πιθανότατα θα έβλεπες τη δουλειά μου στην οθόνη στα καταστήματα».

 

Greece from Stian Rekdal on Vimeo.

 

Για ένα απ’ αυτά τα πλάνα – σκηνή από τη Σαντορίνη- χρειάστηκε, όπως αναφέρει, πέντε ώρες. Επίσης, όπως καταγγέλλει, στο βίντεο του ΕΟΤ χρησιμοποιήθηκαν πλάνα από το οδοιπορικό του στα Ζαγοροχώρια.

Παρόλο που ο Rekdal είχε βάλει τα στοιχεία του στο αυθεντικό βίντεο καθώς τον λογότυπό του, αυτό όπως καταγγέλλει αφαιρέθηκε από τα περισσότερα πλάνα του βίντεο του ΕΟΤ. Ωστόσο το υδατογράφημα πνευματικών δικαιωμάτων είναι ορατό σε πλάνα από την Αρχαία Ολυμπία, πάνω στο οποίο, προσθέτει, έχει μπει φωτογραφία του Ηρακλή, από τους ανθρώπους που έφτιαξαν το βίντεο του ΕΟΤ.

Ο φωτογράφος λέει ότι έμαθε για την παραβίαση των πνευματικών δικαιωμάτων από ένα Αυστραλό συνάδελφό του, τον Alex Cherney, ο οποίος, καταγγέλλει ότι ανακάλυψε πως μια σειρά πλάνων που είχε πάρει από τους 12 Αποστόλους, ένα διάσημο αξιοθέατο στην Αυστραλία, είχε επίσης συμπεριληφθεί στο επίμαχο βίντεο του ΕΟΤ χωρίς να το γνωρίζει εκ των προτέρων ή να έχει δώσει την έγκρισή του. Το λογότυπο του φωτογράφου επίσης δεν είναι ορατό στο βίντεο, προσθέτει.

Ο Rekdal επίσης υποψιάζεται πως αφότου έστειλε mail την Κυριακή στο Visit Greece ζητώντας εξηγήσεις κάποια πλάνα εξαφανίστηκαν από το βίντεο.

Ο ίδιος μάλιστα σημειώνει πως δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο καθώς, όπως προσθέτει, τον περασμένο Ιούνιο εντόπισε άλλο τμήμα του έργου του σε ένα άλλο βίντεο Visit Greece και αποζημιώθηκε γι’ αυτό από την εταιρεία παραγωγής που έφτιαξε το διαφημιστικό.

Ακόμα αναφέρει πως εάν ο ΕΟΤ δεν λύσει άμεσα το θέμα της κλοπής πνευματικών δικαιωμάτων θα πρέπει να ζητήσει από το YouTube να κατεβάσει το βίντεο.

Όπως επισημαίνει, τέλος στο blog του ο Damian Mac Con Uladh, παρά τις αρκετές προσπάθειες για σχόλιο από τον ΕΟΤ κανείς δεν ήταν διαθέσιμος να σχολιάσει τους ισχυρισμούς των φωτογράφων.

Η καταγγελία αυτή δίνει νέα διάσταση στο θέμα που έγινε ευρέως γνωστό την περασμένη Πέμπτη όταν αποκαλύφθηκε πως στο επετειακό βίντεο του ΕΟΤ συμπεριλήθηκε στιγμιότυπο από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1936 στο Βερολίνο, τους οποίους το ναζιστικό καθεστώς χρησιμοποίησε για προπαγανδιστικούς λόγους. Κατόπιν ο οργανισμός εξέδωσε δύο ανακοινώσεις διευκρινίζοντας ότι έγινε εσφαλμένα αλλά και ρίχνοντας καρφιά για την εφημερίδα Guardian που ασχολήθηκε επίσης με το ζήτημα. Να σημειωθεί ότι ο Damian Mac Con Uladh ήταν ο πρώτος που μετέδωσε την είδηση μέσω του EnetEnglish .gr."

 

Ti λέει η προκήρυξη του ΕΟΤ για τα πνευματικά δικαιώματα στην προκήρυξη του έργου για την παραγωγή του επετειακού φιλμ:

"ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Τo σύνολο των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων του υλικού, δηλαδή του οπτικοακουστικού-εικαστικού μέρους του μοντάζ, τα πλάνα δηλαδή, μαζί με το φυσικό τους ήχο (και τα μεμονωμένα και εκείνα στις μονταρισμένες ενότητες) παραχωρούνται στον ΕΟΤ για  την με οποιοδήποτε τρόπο χρήση και εκμετάλλευση του υλικού αυτού θα ανήκουν απεριορίστως χρονικά και αποκλειστικά στον Ε.Ο.Τ., του αναδόχου παραιτουμένου παντός επί των παραπάνω σχετικού δικαιώματος.

Όλο το υλικό που θα παραχθεί θα παραδοθεί στον Ε.Ο.Τ. από τον ανάδοχο ταυτόχρονα με τη λήξη της σύμβασης, και θα αποτελεί ιδιοκτησία τούτου.

Ο ΕΟΤ έχει την άδεια να τροποποιεί το μοντάζ στη συνέχεια με τη συνδρομή άλλου δημιουργού.

Οι κάθε είδους προτάσεις εφαρμογές των δημιουργικών ιδεών καθώς και όλο το σχετικό υλικό παραγωγής συμπεριλαμβανομένης της μουσικής επένδυσης των τελικών μονταρισμένων παραδοτέων, θα αποτελέσουν περιουσιακό στοιχείο αποκλειστικά του ΕΟΤ, ο οποίος θα έχει το δικαίωμα να το επαναχρησιμοποιεί ελεύθερα εις το σύνολό του ή αποσπάσματα από αυτό και για απεριόριστη χρονική διάρκεια.

Ειδικότερα:

Για την υλοποίηση του ανωτέρω ανατιθέμενου έργου και μόνο, η αντισυμβαλλόμενη δικαιούται να χρησιμοποιήσει από το Αρχείο του Ε.Ο.Τ. οπτικοακουστικό υλικό, φωτογραφίες, slides και εκδόσεις. Η αντισυμβαλλόμενη καθίσταται θεματοφύλακας του υλικού που θα παραλάβει για τον ανωτέρω σκοπό και για τη διάρκεια που θα κάνει χρήση αυτού, ώστε να προκύψει το αποτέλεσμα του έργου και υποχρεούται καθόσον το χρησιμοποιεί, στην προσεκτική χρήση και φύλαξή του, καθώς είναι ιδιαίτερης καλλιτεχνικής αξίας, ευάλωτο σε φθορές, τμήμα δε αυτού υπάρχει μόνο σε ένα αντίτυπο.

Το υλικό που παραδίδεται στην αντισυμβαλλόμενη, διέπεται από τη νομοθεσία περί πνευματικής ιδιοκτησίας (Ν. 2121/93) και ο Ε.Ο.Τ. είναι κύριος των πνευματικών δικαιωμάτων αυτού. Ρητά συμφωνείται ότι πλην της οριζόμενης στην παρούσα σύμβαση χρήσης, απαγορεύεται ρητά στην αντισυμβαλλόμενη ή οποιονδήποτε συνεργάτη αυτής οποιαδήποτε άλλη χρήση.

Για την υλοποίηση του ανωτέρω ανατιθέμενου έργου και μόνο, η αντισυμβαλλόμενη δικαιούται να κάνει χρήση πλάνων και αποσπασμάτων που θα παραχωρηθούν στον Ε.Ο.Τ. δωρεάν από την Δημόσια Τηλεόραση.

Η αντισυμβαλλόμενη αποδέχεται όσον αφορά το παραχωρούμενο από την Δημόσια Τηλεόραση στον ΕΟΤ υλικό, να κάνει χρήση αυτού, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ιδιωτικό συμφωνητικό μεταξύ της Δημόσιας Τηλεόρασης και του ΕΟΤ. (πνευματικά δικαιώματα, αναφορά στην Δ.Τ  ως πάροχο του υλικού κλπ.)

Ο Ανάδοχος είναι αποκλειστικά υπόχρεος για κάθε οικονομική απαίτηση των πνευματικών δημιουργών και εν γένει των συντελεστών παραγωγής του έργου εφόσον οι απαιτήσεις αυτές αφορούν δικαιώματά τους γενομένων εκ της παραγωγής όσο και της προβολής του έργου μέσω τηλεοράσεως, διαδικτύου  και γενικότερα εκ των οποιοδήποτε χρήσεων της ταινίας από τον ΕΟΤ για αόριστο χρονικό διάστημα και σε οποιαδήποτε χώρα (Ελλάδα ή εξωτερικό).

Ο Ανάδοχος θα δηλώσει προς τούτο ότι έχει ήδη καταβάλει στους δικαιούχους  τα ως άνω πνευματικά ή συγγενικά δικαιώματά τους και ότι σε τυχόν περίπτωση που ο ΕΟΤ ήθελε εναχθεί για την αίτηση αυτή για οιονδήποτε, θα υποχρεούται να παρέμβει κυρίως στη σχετική δίκη ως και να καταβάλει αυτός αποκλειστικά οποιοδήποτε ποσό ήθελε επιδικασθεί τελεσιδίκως στον ενάγοντα μετά των τόκων υπερημερίας ως δικαστικών εξόδων, είτε απ’ ευθείας προς αυτόν είτε στον ΕΟΤ σε περίπτωση που ο Οργανισμός θα υποχρεούτο δικαστικώς να προβεί αυτός στην ως άνω καταβολή προς τον ενάγοντα.

Όσον αφορά το υλικό που θα προκύψει (30λεπτη βίντεο – ταινία, μία shortversion της ίδιας ταινίας διάρκειας 10', καθώς και μία δεύτερη shortversion διάρκειας 3') ο ΕΟΤ είναι αποκλειστικός κύριος των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων αυτού (πλήρως του περιουσιακού δικαιώματος καθώς και αυτών των εξουσιών του τυχόν ηθικού δικαιώματος που είναι απαραίτητες για την αξιοποίηση και προβολή του έργου) και το προβάλλει  με όποιον τρόπο και μέσο (τηλεόραση, διαδίκτυο, ) θεωρήσει ενδεδειγμένο ο ΕΟΤ για την τουριστική προβολή της χώρας.

ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ

• Παράδοση των 3 μορφών της ταινίας  (διάρκειας 30 λεπτών, shortversion διάρκειας 10', και δεύτερη shortversion διάρκειας 3') σε ψηφιακή μορφή High Definition   σε δύο γλώσσες (αγγλικά και ελληνικά).

• Ένας σκληρός δίσκος με όλο το υλικό των γυρισμάτων ελεύθερα πνευματικών δικαιωμάτων και των αρχείων τους καθώς και ψηφιακά αντίγραφα των 3 ταινιών (διάρκειας 50', shortversion διάρκειας 10', και δεύτερη shortversion διάρκειας 3') σε κάθε δυνατό format (αρχεία σε  μορφή .avi ή και σε μορφή .wmv)  με διαφορετικές αναλύσεις.

• Όλες οι ταινίες θα παραδοθούν και σε ψηφιακά αρχεία video, ανάλυσης 1920x1080 progressivescan, σε μορφή H264/mp4 ή MPEG-2 για προβολή και ασυμπίεστα για αρχειοθέτηση. Όλα τα αρχεία video, πριν την παράδοση, ελέγχονται με referencevideomonitor.

Χωρίς άλλη οικονομική επιβάρυνση πλέον του οικονομικού αντικειμένου της παρούσας, ο ΕΟΤ δύναται να ζητήσει από τον δημιουργό την τροποποίηση πλάνων και μικρής έκτασης διορθώσεις επί του παραδοτέου υλικού.

 

διαβάστε ακόμα

Εξοχικά στην Ελλάδα αγοράζουν οι Γερμανοί - αυξημένη ζήτηση κατά 35% το 2024
«Εποικοδομητικές» συζητήσεις για τον Παρθενώνα - έτος εξελίξεων για τα Γλυπτά το 2025;
Πάνω από 470 σύνεδροι από 20 χώρες στο Resort & Residential Hospitality Forum (R&R) 2024
Συστήνεται Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών
Δρομέας στον Αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας ο γ.γ. της ECTAA
ΕΞΑΑΑ προς Δήμους Αττικής | Μην αυξήσετε το τέλος παρεπιδημούντων
Τα ξενοδοχεία στο σταυροδρόμι της τεχνολογίας, των δεδομένων και του ανθρώπινου παράγοντα – Οι 5 τάσεις για το 2025
Δράσεις βιωσιμότητας από τις μισές κορυφαίες ταξιδιωτικές επιχειρήσεις στον κόσμο
Tripadvisor: Οι 8 φάσεις ζωής και πώς επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές επιλογές των ανθρώπων το 2025
Ελληνικός τουρισμός 2024 | Τι δείχνει ο απολογισμός εισπράξεων και αφίξεων στο 9μηνο