«Βόμβα» από το Συμβούλιο της Επικρατείας για τη χρήση των παραλιών! Το Ε’ τμήμα του ΣτΕ έκρινε παράνομη τη μαζική παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας στους ΟΤΑ, όπως γράφει η εφημερίδα του Ηρακλείου "Πατρίς", θεωρώντας ότι ανήκουν στη δημόσια κτήση και προορίζονται για άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών.
Η απόφαση αυτή βάζει... μπουρλότο στον σχεδιασμό των Δήμων που εκμεταλλεύονταν τις παραλίες, αλλά ταυτόχρονα αφήνει κι ένα μεγάλο κενό στην αξιοποίηση, στη φύλαξη και στην εν γενει προστασία των ακτών.
Έκπληκτος δήλωσε μιλώντας στην εφημερίδα ο αντιδήμαρχος Χερσονήσου και μέλος της διοίκησης της ΚΕΔΕ κ.Απόστολος Λουλουδάκης, ο οποίος τόνισε ότι αυτή η απόφαση εάν οριστικοποιηθεί ανατρέπει τα πάντα στη χρήση και την αξιοποίηση των παραλιών.
«Δεν είναι μόνο το θέμα των εσόδων που έχουν από τις παραλίες και την αξιοποίησή τους. Οι Δήμοι που τις παίρνουν από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου είχαν έσοδα, αλλά δεν είναι μόνο αυτό» τόνισε ο κ.Λουλουδάκης.
«Υπάρχει ένα θέμα μεγάλο σε αυτό το γεγονός. Τι θα γίνουν οι παραλίες; Θα μείνουν έτσι; Δεν θα είναι καμία οργανωμένη; Και πώς; Σκεφτείτε ότι μόνο ο Δήμος Χερσονήσου έχει δεκάδες ναυαγοσώστες στις παραλίες που έχει στη δικαιοδοσία του».
To σκεπτικό της απόφασης
**Σύμφωνα με το σκεπτικό του δικαστηρίου, στα κοινόχρηστα πράγματα περιλαμβάνονται ο αιγιαλός και η παραλία, τα οποία ανήκουν στη δημόσια κτήση και προορίζονται για την άμεση εξυπηρέτηση δημόσιου σκοπού, ο οποίος συνίσταται στην κοινοχρησία τους. Σε συνδυασμό δε με τις διατάξεις του Ν. 2971/2001 για την προστασία του οικοσυστήματος των παράκτιων ζωνών, η παραχώρηση δικαιωμάτων απλής χρήσης στους ΟΤΑ επιτρέπεται για την άσκηση δραστηριοτήτων οι οποίες είναι ήπιες και συμβατές με τον προορισμό τους ως κοινόχρηστων μόνο κατά περίπτωση και μεμονωμένα και αφού προηγηθεί λεπτομερής και εξατομικευμένη κρίση της διοίκησης.
Η Κοινή Απόφαση των υφυπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών του 2009 περί απευθείας παραχώρησης έναντι ανταλλάγματος του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών στους ΟΤΑ πρώτου βαθμού, σύμφωνα με το δικαστήριο κρίνεται παράνομη για δύο λόγους:
Ο πρώτος αφορά «τη συλλήβδην παραχώρηση με την προσβαλλόμενη ΚΥΑ του συνόλου των αιγιαλών της χώρας στους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ που βρίσκεται εκτός των ορίων της εξουσιοδοτήσεως της παρ. 5 του άρθρου 13 του Ν. 2971/2001. Παράλληλα, λόγω της μεγάλης σημασίας του παράκτιου χώρου ως στοιχείου του φυσικού περιβάλλοντος, κατά τον παραπάνω νόμο η αρμοδιότητα παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας ανήκει και στον υπουργό Περιβάλλοντος, από κοινού με τους υπουργούς Οικονομικών και Εσωτερικών.
Ο δεύτερος συνδέεται με την παραχώρηση της εκμετάλλευσης από τους ΟΤΑ σε τρίτους. Όπως τεκμηριώνεται στην απόφαση, «η έγκριση των υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών για την περαιτέρω μεταβίβαση σε τρίτους του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας εκ μέρους των ΟΤΑ ως παραχωρησιούχων χορηγείται κατά περίπτωση, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του νομοθέτη για την προστασία των παράκτιων οικοσυστημάτων που κινδυνεύουν από την υπερεκμετάλλευση και να διαφυλαχθεί η κοινοχρησία τους, δεδομένου άλλωστε πως δεν νοείται συλλήβδην εκ των προτέρων έγκριση εκ μέρους των αρμοδίων υπουργών μεταβιβάσεων που θα χωρίσουν μελλοντικά. Τούτο διότι αφενός έτσι απεμπολούν την αρμοδιότητα ασκήσεως εποπτείας επί των πράξεων των ΟΤΑ, ενώ ταυτόχρονα θέτουν σε διακινδύνευση τα παράκτια οικοσυστήματα.
Συνεπώς, η διάταξη του άρθρου 8 της προσβαλλόμενης ΚΥΑ, με την οποία εγκρίνεται η περαιτέρω μεταβίβαση του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας από τους ΟΤΑ α” βαθμού προς τρίτους, είναι εκτός των ορίων της εξουσιοδοτήσεως του άρθρου 15 παρ. 3 του Ν. 2971/2001».
Η υπόθεση, λόγω της σπουδαιότητας, παραπέμπεται στην επταμελή σύνθεση του τμήματος και θα δικαστεί στις 3 Ιουνίου. H αίτηση ακύρωσης είχε κατατεθεί από το Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών το 2009,