Ανησυχίες για τον αρνητικό αντίκτυπο που θα έχει στη συνδεσιμότητα της Κύπρου με το εξωτερικό και κατ’ επέκταση στην κυπριακή οικονομία, έχει προκαλέσει η απόφαση των Υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών για αναστολή του σχεδίου παροχής κινήτρων για προσέλκυση ξένων αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες εκτελούν ή αναμένεται να εκτελέσουν δρομολόγια από και προς το νησί για την περίοδο 2022-2030.
Σύσσωμοι οι φορείς της τουριστικής βιομηχανίας (ΚΕΒΕ, ΟΕΒ, ΠΑΣΥΞΕ και ΣΤΕΚ) κάλεσαν την κυβέρνηση να επαναφέρει άμεσα τα κίνητρα, υποστηρίζοντας ότι αποτελούν εξαιρετικής σημασίας εργαλείο για την ανάπτυξη των αερομεταφορών και της αεροπορικής κίνησης, τα αποτελέσματα των οποίων είναι ήδη γνωστά στο σύνολο της τουριστικής βιομηχανίας. Το κράτος δεν έχει πρόσθετη επιβάρυνση στον προϋπολογισμό του από αυτά τα κίνητρα, καθώς η χρηματοδότηση καλύπτεται από τα πρόσθετα έσοδα που δημιουργούνται από την εφαρμογή τους.
Στην τρέχουσα μάλιστα συγκυρία η συνέχισή των κινήτρων καθίσταται ακόμη πιο αναγκαία τους επόμενους μήνες, περίοδο κατά την οποία ο πληθωρισμός και οι τιμές των καυσίμων αναμένεται να επηρεάσουν σημαντικά τις αερομεταφορές. Σημαντικό επίσης επιχείρημα υπέρ της διατήρησης των κινήτρων αναδεικνύεται η διαπίστωση ότι χώρες όπως π.χ. η Τουρκία και η Αίγυπτος, οι οποίες είναι από τους πλέον ανταγωνιστικούς προορισμούς για την Κύπρο, είναι έτοιμες να εκμεταλλευτούν το γεγονός.
Στο σημείο αυτό υπενθυμίζεται ότι η απόφαση για διακοπή των κινήτρων 2022-2030 οφείλεται κυρίως στη γνωμάτευση της Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, η οποία εξέφρασε την άποψη ότι το προωθούμενο, αρχικά νέο σχέδιο κινήτρων ενδεχομένως να συνιστούσε κρατική ενίσχυση. Και ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών κ. Γ. Παντελή, ανέφερε πρόσφατα πως δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η προετοιμασία νέου σχεδίου κινήτρων προς τις αεροπορικές εταιρείες για να διευρυνθεί η συνδεσιμότητα της Κύπρου και να αυξηθούν δρομολόγια και επισκέπτες, παρά το γεγονός ότι αναγνωρίζει ότι ενδεχόμενη κατάργηση του σχεδίου κινήτρων είναι πιθανόν να επηρεάσει τη συνδεσιμότητα της χώρας, με αποτέλεσμα μείωση του αριθμού των επιβατών και των δρομολογίων από κάποιες χώρες.
Επίσης, η εν λόγω κυβερνητική απόφαση συμπίπτει με τις διαπραγματεύσεις κράτους και Hermes Airports για την υλοποίηση της δεύτερης φάσης των έργων στα αεροδρόμια από την εταιρεία, η οποία ως αντάλλαγμα θα ελάμβανε -βάσει προκαταρκτικής συμφωνίας- παράταση της σύμβασης για 5.5 χρόνια (μέχρι 11.11.2036) και παράλληλα η Hermes θα σταματούσε τη διεκδίκηση αποζημιώσεων από το κράτος, για την απώλεια επιβατών από τα περιοριστικά μέτρα κατά την πανδημία την προηγούμενη διετία. Υπενθυμίζεται ότι η Hermes Airports ανέλαβε, το 2006, μέσα από διεθνή διαγωνισμό, την ανέγερση και διαχείριση των Αερολιμένων Λάρνακας και Πάφου, βάσει 25ετούς σύμβασης παραχώρησης με την Κυπριακή Δημοκρατία.
Παρόλο που συχνά γίνεται λόγος για δημόσια ανάθεση, στην πραγματικότητα πρόκειται για Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα στην Κύπρο, βάσει της οποίας η Hermes Airports ως ο ιδιώτης επενδυτής έχει δαπανήσει συνολικά 640 εκατομμύρια Ευρώ για την κατασκευή των δύο αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου, χωρίς κρατική συμμετοχή. Το κράτος έχει εισπράξει τα τελευταία 15 χρόνια πέραν των 500 εκατομμυρίων Ευρώ, βάσει του τέλους παραχώρησης, το οποίο δίνεται ως ποσοστό επί των μεικτών εσόδων της Εταιρείας και όχι επί του όποιου πιθανού κέρδους.
Ένα από τα τρία νέα σχέδια που ανέστειλαν οι Υπουργοί Οικονομικών και Μεταφορών θα χρηματοδοτείτο 100% από την εταιρεία (Hermes Airports) για το άνοιγμα σε νέες αγορές και για τα άλλα δύο o διαχειριστής των αεροδρομίων θα κατέβαλλε το 65% και το κράτος το 35%. Οι αντιδράσεις, πάντως, προβληματίζουν την κυβέρνηση, η οποία φαίνεται να κάνει δεύτερες σκέψεις για το θέμα των κινήτρων. Ο Υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος, ανέφερε στο ΡΙΚ ότι υπάρξουν διαβουλεύσεις αναφορικά με το θέμα των κινήτρων.
Πάντως από σχετική επικοινωνία του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Λευκωσίας με τουριστικούς πράκτορες και μεγάλα τουριστικά γραφεία στην Κύπρο, δεν φαίνεται να επηρεάζονται καθόλου οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες εκτελούν δρομολόγια από και προς τους δύο αερολιμένες της Κύπρου (Λάρνακας και Πάφου).
Οι πληροφορίες προέρχονται από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Λευκωσίας.