Την κατασκευή πιστού αντιγράφου ενός σπηλαίου με σπουδαία έργα ζωγραφικής, που εντοπίστηκε στη νότια Γαλλία και χρονολογείται από την εποχή των Παγετώνων, αποφάσισαν οι Γαλλικές αρχές προκειμένου να δώσουν την ευκαιρία στους επισκέπτες να θαυμάσουν τις τοιχογραφίες του χωρίς να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη ζημιά στο αυθεντικό σπήλαιο.
Όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του το BBC, η εντυπωσιακά ανέπαφη χρονοκάψουλα του σπηλαίου Chauvet, εντοπίστηκε στο φαράγγι Ardeche και είχε αποκοπεί από τον υπόλοιπο κόσμο μετά από πτώση βράχου στην είσοδό του.
Σύμφωνα με τους ερευνητες που το εντόπισαν, σε αυτό μεγαλούργησαν πρόγονοι του ανθρώπου που έζησαν μέχρι και την Παλαιολιθική εποχή, οι οποίοι το θεωρούσαν ως πνευματικό σημείο συγκέντρωσης των κυνηγών. Στους τοίχους του βρίσκονται άριστα διατηρημένες ζωγραφιές από περισσότερα από 400 ζώα από την εποχή των Παγετώνων, τα οποία αναπαριστούσαν μια μορφή τελετουργικού ή μαγείας που συνδεόταν με αυτούς.
Έπειτα από την πτώση του βράχου, το σπήλαιο παρέμεινε κλειστό για 20.000 χρόνια, μέχρι την ανακάλυψή τους από τους σπηλαιολόγους Eliette Brunel-Deschamps, Christian Hillaire και Jean-Marie Chauvet, τον Δεκέμβριο του 1994.
Ωστόσο, οι γαλλικές αρχές αποφάσισαν να απαγορεύσουν τους επισκέπτες, καθώς υπήρχαν φόβοι οτι οι αλλαγές στη θερμοκρασία στο εσωτερικό του μπορεί να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη ζημιά στις ζωγραφιές. Έτσι, δεδομένου του μεγάλου ενδιαφέροντος του σπηλαίου, αποφασίστηκε η κατασκευή μιας ρέπλικας που θα ήταν προσβάσιμη από τους επισκέπτες.
Η ανακατασκευή του σπηλαίου σε κοντινό σημείο, εκτείνεται σε επιφάνεια 3.500 τμ και έγινε μέσα σε ένα τεράστιο τσιμεντένιο κτίριο σε διαστάσεις κατ’ αναλογία του αυθεντικού. Έχει κτιστεί έτσι ώστε να αναπαριστά πιστά τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά του σπηλαίου.
Κόστισε 55 εκατ. ευρώ και διήρκησε 8 χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί από εκατοντάδες εργατικά χέρια.
Στην κατασκευή του χρησιμοποιήθηκαν σκάνερ υψηλής τεχνολογίας, τρισδιάστατος μοντελισμός και ψηφιακές εικόνες από το αυθεντικό σπήλαιο. Τα τοιχώματά του είναι τσιμεντένια και οι σταλαγμίτες και σταλακτίτες είναι από ρητίνη. Ακόμα και η θερμοκρασία έχει ρυθμιστεί έτσι ώστε να ταιριάζει με εκείνη εντός του σπηλαίου.
Τα έργα τέχνης (ζωγραφική) αναπαράχθηκαν εκτός του σημείου από καλλιτέχνες που χρησιμοποίησαν ψηφιακές εικόνες από το σπήλαιο.