Τι δείχνει έρευνα της ΕΕ για τις online κρατήσεις στα ξενοδοχεία

15-05-17 | ΚΟΣΜΟΣ

Tις επιπτώσεις από την εφαρμογή των αντιμονοπωλιακών μέτρων που ελήφθησαν τα τελευταία χρόνια στις online κρατήσεις καταλυμάτων και έχουν μεταβάλει τις αποκαλούμενες «Ρήτρες ευρείας ισοτιμίας» που χρησιμοποιούν τα online τουριστικά γραφεία (ΟΤΑ) στα συμβόλαιά τους με τα ξενοδοχεία, διερεύνησε έκθεση της Ευρωπαϊκή Επιτροπής και 10 εθνικών αρχών ανταγωνισμού της ΕΕ.

Η έκθεση παρουσιάσθηκε το Απρίλιο, βασίστηκε σε στοιχεία από το 2016, και διεξήχθη σε δείγμα 16.000 ξενοδοχείων σε 10 χώρες-μέλη της ΕΕ, 20 online τουριστικά γραφεία, 11 ιστοσελίδες αναζήτησης και 19 μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων.

Στόχος ήταν να διερευνηθεί εάν η απομάκρυνση – έγινε τον Ιούλιο του 2015- της ίσης τιμής ή των ευνοϊκών ρητρών στα συμβόλαια των Expedia και Booking.com με τα ξενοδοχεία, επηρέασαν την τιμολογιακή πολιτική και τις προμήθειες στον κλάδο.

Οι «ευρείες» ρήτρες ισοτιμίας υποχρεώνουν τα ξενοδοχεία να προσφέρουν στους ΟΤΑ τις χαμηλότερες τιμές και την καλύτερη διαθεσιμότητα δωματίων σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα κανάλια πωλήσεων.

Οι «στενές» ρήτρες ισοτιμίας επιτρέπουν στο ξενοδοχείο να προσφέρει χαμηλότερες τιμές και καλύτερη διαθεσιμότητα σε άλλους ΟΤΑ και στα κανάλια πωλήσεων εκτός του διαδικτύου, όμως επιτρέπουν στους ΟΤΑ να μπλοκάρουν την προσφορά χαμηλότερων τιμών στην ιστοσελίδα του ξενοδοχείου. 

Τα μέτρα αυτά είχαν σκοπό την ενίσχυση του ανταγωνισμού μεταξύ των ΟΤΑ, επιτρέποντας στα ξενοδοχεία τη δυνατότητα να προσφέρουν διαφορετικές τιμές δωματίων σε διαφορετικούς ΟΤΑ.

Η έκθεση κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

-Tα μέτρα που εφαρμόσθηκαν στις ρήτρες έχουν βελτιώσει, σε γενικές γραμμές, στις συνθήκες ανταγωνισμού και έχουν οδηγήσει στην αύξηση της διαφοροποίησης τιμών μεταξύ των ΟΤΑ στις περισσότερες χώρες.

-Η πλειονότητα των ξενοδοχείων (79%) δήλωσε ωστόσο ότι δεν διαφοροποίησε τις τιμές μεταξύ των ΟΤΑ μετά τη μετάβαση των Booking.com και Expedia στις «στενές» ρήτρες ισοτιμίας. 

Οι κυριότεροι λόγοι ήταν ότι δεν υπήρξε λόγος αφού τα συμβόλαια δεν το επέτρεπαν, οτι φοβήθηκαν την τιμωρία από τον ΟΤΑ που δεν θα λάμβανε την καλύτερη τιμή, η δυσκολία διαχείρισης διαφορετικών τιμών σε διαφορετικούς ΟΤΑ ή επειδή δεν επιθυμούσαν η σελίδα του ξενοδοχείου να φανεί ότι έχει πιο υψηλές τιμές κατευθύνοντας τις πωλήσεις από αυτήν στους ΟΤΑ.

-Η μετάβαση από τις «ευρείες» στις «στενές» ρήτρες ισοτιμίας και η απαγόρευση της ρήτρας ισοτιμίας στη Γερμανία είχαν ως αποτέλεσμα να αυξηθεί η διαφοροποίηση τιμών των δωματίων στις ιστοσελίδες αναζητήσεων Trip Advisor, Trivago, Google και Kayak.

-Το 69% των ξενοδόχων είπαν ότι δε διαφοροποιήθηκαν μεταξύ των ΟΤΑ όσον αφορά τη διαθεσιμότητα δωματίων μετά τη μετάβαση των Booking.com και Expedia στις στενές» ρήτρες ισοτιμίας.

-Μέρος των ανησυχιών για τις ρήτρες των ΟΤΑ αφορά επίσης το γεγονός ότι αυτές μειώνουν τα κίνητρα για αυτούς να ανταγωνίζονται στις προμήθειες που χρεώνουν στα ξενοδοχεία.  Μέχρι σήμερα τα αντιμονοπωλιακά μέτρα φαίνεται πως έχουν επηρεάσει λίγο μόνο το επίπεδο προμήθειας που χρεώνουν οι ΟΤΑ. Σύμφωνα με ορισμένους ΟΤΑ, η μέση προμήθεια παραμένει σχετικά σταθερή ή έχει μειωθεί ελάχιστα. Μόνο το 3% των ξενοδοχείων δήλωσε ότι είχε προσφέρει καλύτερη διαθεσιμότητα δωματίων σε ΟΤΑ σε ανταπόδοση για χαμηλότερη προμήθεια.

Επισημαίνεται ότι η έρευνα διεξήχθη 12 μήνες μετά τη μετάβαση των Booking.com και Expedia στις «στενές» ρήτρες ισοτιμίας και 6 μήνες μετά την υιοθέτηση της πιο πρόσφατης απαγόρευσης στη Γερμανία (εναντίον της Booking.com). Επομένως, ο κλάδος μπορεί να μην είχε προλάβει να προσαρμοσθεί πλήρως στις αλλαγές. Αυτό δικαιολογεί και το γεγονός ότι σχεδόν οι μισοί ξενοδόχοι (47%) δεν ήταν ενήμεροι για την αλλαγή στις ρήτρες των Booking.com και Expedia.

διαβάστε ακόμα

Alltours: 4 νέα ξενοδοχεία στην Ελλάδα το 2025 – Ενισχυμένο πρόγραμμα στα μικρά Ελληνικά νησιά
Η κίνηση Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων τον Ιούλιο
Resort and Residential Forum/ Αθήνα: Η Marriott επενδύει σε νέες επώνυμες κατοικίες στην περιοχή ΕΜΕΑ
Σαντορίνη και Μύκονος είχαν τις μεγαλύτερες απώλειες τζίρου σε καταλύματα και εστίαση το καλοκαίρι
Amex GBT: Το 95% των ταξιδιωτών θεωρούν θετική τη συμβολή ΑΙ στα επαγγελματικά ταξίδια
Marriott Bonvoy: Προβλέψεις για τα ταξίδια το 2025 – Περισσότερες διακοπές, νέες τάσεις, αυξημένη χρήση Α.Ι.
Όμιλος Mitsis | 400.000 επισκέπτες ετησίως, 5.000 εργαζόμενοι, 4.000 προμηθευτές....
Βιωματική επίσκεψη του ΠΜΣ «Διοίκηση Επιχειρήσεων Φιλοξενίας και Τουρισμού» σε τυροκομείο και οινοποιείο
Προληπτικές δράσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής στην πολιτιστική κληρονομιά
Όμιλος Jet2 και Jet2holidays | Επιπλέον πτήσεις προς Κεφαλονιά και Ζάκυνθο από το Leeds Bradford