Διογκωμένες εμφανίζονται οι επιδόσεις του τουρισμού της Γερμανίας το 2013, καθώς περισσότεροι από 70 εκατ. ξένοι επισκέφθηκαν τους προορισμούς της, διαμορφώνοντας τον συνολικό αριθμό διανυκτερεύσεων στα 411 εκατ. Στην εικόνα των ροών από το εξωτερικό πρωταγωνιστούν οι Βρετανοί, που πέρυσι ήταν κατά 350.000 περισσότεροι από το 2012 και συμπληρώνουν οι Ρώσοι, οι Ελβετοί και οι Πολωνοί. Οι μίνι αποδράσεις του Σαββατοκύριακου σε προορισμούς city break και ο καχεκτικός ρυθμός ανάπτυξης των διανυκτερεύσεων, παρουσιάζονται ως η «αχίλλειος πτέρνα» της Γερμανίας, μιας χώρας με ΑΕΠ στο οποίο η οικονομική σημασία του τουρισμού είναι εξαιρετικά χαμηλή.
Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από τα στατιστικά στοιχεία που επεξεργάστηκε ο Γερμανικός Οργανισμός Τουρισμού, DZT. Σύμφωνα με τον DZT, τα πιο δημοφιλή αξιοθέατα της χώρας το 2013 ήταν ο Πύργος Σβανστάιν, το Ευρωπαϊκό Πάρκο στο Ρουστ, ο καθεδρικός ναός της Κολωνίας και η φυσικά η Πύλη του Βρανδεμβούργου.
Άλλωστε, η Eurostat κατατάσσει τη Γερμανία στην 6η θέση της κατάταξης των τουριστικών προορισμών, με κορυφαία χώρα εδώ και χρόνια την Ισπανία. Παρόλ’ αυτά, η οικονομική σημασία του τουρισμού στο γερμανικό ΑΕΠ είναι σχεδόν ασήμαντη και μόλις που αγγίζει το 1,1%, σε αντίθεση με τα αντίστοιχα ποσοστά της τάξεως του 14% της Μάλτας και της Κροατίας, που θεωρούνται κύριες τουριστικές χώρες.
Τάση οι μίνι διακοπές σε «city break»
Όπως επισημαίνει σχετικά με τις τελευταίες τάσεις που παρατηρούνται στην αγορά της Γερμανίας η γενική διευθύντρια του Γερμανικού Συνδέσμου Ξενοδοχειακών και Γαστρονομικών Επιχειρήσεων (DeHoGa), κυρία Ίνγκριντ Χάρτγκες, «ιδιαίτερη αύξηση σημειώνει ο τουρισμός των πόλεων (city break) με το Βερολίνο και το Αμβούργο να καταγράφουν αύξηση των τουριστών της τάξεως του 9,4 και 8,1% αντίστοιχα».
Πράγματι, περισσότεροι από 25 εκατ. τουρίστες επισκέφθηκαν πέρυσι τη γερμανική πρωτεύουσα, σχεδόν οι μισοί από εκείνους που επισκέφθηκαν το Λονδίνο ή το Παρίσι. «Υπάρχει η τάση για μίνι διακοπές, δηλαδή ένα Σαββατοκύριακο σε μια γερμανική πόλη για μια θεατρική παράσταση, ένα μιούζικαλ ή άλλες πολιτιστικές δραστηριότητες», εξηγεί η κυρία Ίνγκριντ Χάρτγκες.
Σύντομη παραμονή και ανταγωνισμός συρρικνώνουν τους τζίρους
Ωστόσο, η μεγάλη αυτή αύξηση που καταγράφεται οφείλεται και στην ανάπτυξη που παρουσιάζει ο συνεδριακός και ο εκθεσιακός τουρισμός οι οποίοι συμβάλλουν στη μεγέθυνση του γερμανικού τουρισμού συνολικά. Μάλιστα, στο πεδίο αυτό, η Γερμανία έρχεται δεύτερη, μετά τις ΗΠΑ, στη διεθνή κατάταξη. Ωστόσο, αν και αυξάνεται ο αριθμός των τουριστών, παρατηρείται μείωση στη διάρκεια παραμονής τους, η οποία κατά μέσο όρο δεν υπερβαίνει πια τις 2,7 ημέρες, όταν πριν από δέκα χρόνια ξεπερνούσε τις 3,5 ημέρες.
Εδώ και χρόνια ειδικοί στο μάρκετινγκ καταβάλλουν προσπάθειες να αυξηθεί ο αριθμός των διανυκτερεύσεων, χωρίς όμως επιτυχία. Και ακριβώς η τάση των μίνι διακοπών είναι η αιτία για την περιορισμένη αύξηση του τζίρου των γερμανικών ξενοδοχείων. Ένα ακόμη λόγος είναι η μείωση των τιμών εξαιτίας του μεγάλου ανταγωνισμού.
Για παράδειγμα, ένα δωμάτιο ξενοδοχείου στο Βερολίνο κοστίζει κατά μέσο όρο 90 ευρώ. Στο Λονδίνο υπερβαίνει τα 170 ευρώ και στο Παρίσι τα 200 ευρώ. Όπως υποστηρίζει η Ίνγκριντ Χάρτγκες: «Από τον ανταγωνισμό επωφελούνται βασικά οι πελάτες. Και νομίζω ότι αυτός ο ανταγωνισμός είναι υγιής και σημαντικός».
«Επικρατεί ένας ανηλεής ανταγωνισμός, από τον οποίο επωφελούνται οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες», υποστηρίζει από την πλευρά του ο εκπρόσωπος του συνδικάτου εργαζομένων στα ξενοδοχεία (NGG), κ. Γκίντο Τσάιτλερ, προσθέτοντας ότι σε περιόδους που δεν υπάρχουν εκθέσεις και μεγάλες εκδηλώσεις οι τιμές των ξενοδοχείων καταρρέουν. «Και το μάρμαρο το πληρώνουν οι εργαζόμενοι».