Ο Ομοσπονδιακός Σύνδεσμος Γερμανικών Βιομηχανιών (BDI) ως η «φωνή» της γερμανικής βιομηχανίας, συνέταξε ειδική μελέτη, υπό την μορφή «οδικού χάρτη», για την «επόμενη μέρα» της πανδημίας και την επάνοδο στην κανονικότητα της γερμανικής μεταποίησης και της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας εν γένει.
Όπως εξηγεί στην μελέτη του ο BDI, η οικονομική ανάκαμψη θα εκτυλίσσεται παράλληλα με τα μέτρα αναχαίτισης του κορωνοϊού εξαρτώμενη ευθέως με την αποτελεσματικότητά τους και θα διέλθει από 4 φάσεις:
Α. Φάση περιορισμού (τρέχουσα)
Στη φάση αυτή, κατά την οποία οι προσπάθειες περιορισμού της εξάπλωσης της πανδημίας συνοδεύονται από την ανάγκη άμεσης απάμβλυνσης των βαρύτατων επιπτώσεών της στην οικονομική δραστηριότητα, απαιτείται, σύμφωνα με τον BDI, από πλευράς πολιτικής (μεταξύ άλλων):
-Άμεσα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων, από πόρους της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης, των Ομόσπονδων Κρατιδίων, αλλά και από προγράμματα της ΕΕ
-Συμμετοχή του Κράτους στο μετοχικό κεφάλαιο, εν είδει διάσωσης, επιχειρήσεων εμβληματικών ή/και συστημικά κρίσιμων για τη γερμανική οικονομία (ενέργεια, ασφάλεια/άμυνα, τεχνολογία κ. ά.)
-Παρεμβάσεις της Γερμανικής Κυβέρνησης, σε επίπεδο G20, ΟΟΣΑ, ΠΟΕ κ.λπ., για την άρση των διαφόρων εμποδίων στην ελεύθερη εξαγωγή ή διακίνηση προϊόντων (πχ. μάσκες και λοιπό υγειονομικό υλικό ατομικής προστασίας), που έχουν επιβάλλει πολλά κράτη.
Β. Φάση επανόδου
Μετά τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού, ο BDI διαβλέπει μια πολύμηνη φάση επανόδου της κοινωνικής και οικονομικής ζωής σε μία σχετική κανονικότητα. Το μείγμα εκτιμήσεων και προτάσεων του Συνδέσμου Γερμανικών Βιομηχανικών για την «επόμενη μέρα» της πανδημίας αποτυπώνεται ως εξής:
-Επανέναρξη της παραγωγής υπό αυστηρές προϋποθέσεις προκειμένου να αποφευχθεί, πάση θυσία, ένα 2ο «κύμα» κρουσμάτων και επανάκαμψης της πανδημίας, το οποίο χαρακτηρίζεται από το BDI ως καταστροφικό
-Αντιμετώπιση των προβλημάτων στην τροφοδοσία της εγχώριας βιομηχανίας, λόγω των αναταράξεων στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες
-Ιδιαίτερη μέριμνα από πλευράς Κυβέρνησης για κλάδους που έχουν πληγεί βαρύτατα από την πανδημία, ειδικά για κλάδους υψηλής προστιθέμενης αξίας όπως π.χ. η αυτοκινητοβιομηχανία
-Συντονισμός δράσεων σε επίπεδο ΕΕ, με μέριμνα για κοινή στόχευση και συμπληρωματικότητα των ευρωπαϊκών και αντίστοιχων εθνικών χρηματοδοτικών ενισχύσεων
Παράλληλα, ο BDI προτείνει και σειρά ειδικότερων, οικονομικών, φορολογικών και αναπτυξιακών παρεμβάσεων, όπως:
-Φορολογικές ελαφρύνσεις για τις επιχειρήσεις, όπως η δυνατότητα συμψηφισμού ζημιών της τρέχουσας χρήσης έναντι προκαταβολών του προηγούμενου έτους ήδη κατά τη διάρκεια του 2020 και όχι μετά την τελική υποβολή της ετήσιας φορολογικής δήλωσης
-Μείωση του γραφειοκρατικού φόρτου, ειδικά δε για τις ΜΜ επιχειρήσεις, μέσω χρονικής μετάθεσης της έναρξης ισχύος διαφόρων νέων διατάξεων περί υποχρεωτικής δήλωσης φορολογικών στοιχείων, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο
-Απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης, ειδικά για έργα υποδομών σε αυτοκινητοδρόμους, λιμάνια, αεροδρόμια κ.λπ., διασφαλίζοντας γρήγορη και αποτελεσματική απορρόφηση όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών μέσων
-Διασφάλιση στο μέγιστο δυνατό της λειτουργίας των εναέριων, θαλάσσιων και επίγειων εφοδιαστικών ροών, σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο
-Ειδική μέριμνα για τη στήριξη της κρίσιμης, για το παγκόσμιο εμπόριο, εναέριας εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και διεθνής συντονισμός για τη διάσωση της –ουσιαστικά- υπό κατάρρευσης παγκόσμιας αεροπορικής βιομηχανίας
-Επιτάχυνση της ψηφιοποίησης, μέσω προώθησης της έρευνας&ανάπτυξης (R&D) σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο και αποτελεσματικότερης αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών
-Προώθηση από τη Γερμανική Κυβέρνηση ενός συνολικού επενδυτικού προγράμματος για το κλίμα και την πράσινη ανάπτυξη, με στοχευμένες κρατικές επενδύσεις και τη μόχλευση ιδιωτικών επενδύσεων
-Ενίσχυση της εξωστρέφειας και των εξαγωγικών επιδόσεων των γερμανικών επιχειρήσεων, μέσω τελωνειακών διευκολύνσεων, πιο στοχευμένων κρατικών προγραμμάτων προώθησης εξαγωγών και διείσδυσης σε νέες αγορές-στόχους, ελαστικότερων προγραμμάτων ασφάλισης εξαγωγικών πιστώσεων κ. ά.
Γ. Φάση σταθεροποίησης
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του BDI, η γερμανική οικονομία αναμένεται να εισέλθει σε μια φάση σταθεροποίησης κατά το 1ο τρίμηνο το 2021 η οποία θα διαρκέσει συνολικά δύο τρίμηνα. Οι περισσότεροι περιορισμοί στην καθημερινότητα θα έχουν αρθεί και η βιομηχανική παραγωγή θα έχει εν πολλοίς ανακάμψει, ωστόσο η εγχώρια βιομηχανία θα μαστίζεται ακόμη από χαμηλή εσωτερική και εξωτερική ζήτηση για αγαθά και προβλήματα στη ρευστότητα/χρηματοδότηση.
Οι προτάσεις του BDI προς την Πολιτεία, για την περίοδο αυτή, σκιαγραφούνται σε αδρές γραμμές ως εξής:
-Περαιτέρω χρηματοδοτική στήριξη των επιχειρήσεων, μέσω προσωρινής μείωσης φορολογικών συντελεστών, επενδυτικών κινήτρων, επιτάχυνσης αδειοδοτήσεων κ. ά., με ταυτόχρονη ενίσχυση της ιδιωτικής ζήτησης
-Ενίσχυση του συντονισμού και στοχευμένες παρεμβάσεις σε κλάδους υψηλής προστιθέμενες αξίας σε επίπεδο ΕΕ, με ταυτόχρονη ολοκληρωτική άρση εμποδίων στο ενδοκοινοτικό εμπόριο που συνδέονται με την πανδημία, αλλά και πέρα από αυτά
-Μονιμοποίηση μέτρων προσωρινού χαρακτήρα, που ελήφθησαν μεν λόγω της πανδημίας αλλά είχαν αποδεδειγμένα θετικό αντίκτυπο στις επιχειρήσεις και την οικονομία, όπως π.χ. ο συμψηφισμός ζημιών με προκαταβολές στο φορολογικό πεδίο, με ταυτόχρονη άρση εκείνων που μπορεί να δημιουργήσουν μόνιμες στρεβλώσεις στην αγορά, όπως η αναβολές πληρωμών
-Προώθηση της ψηφιοποίησης ειδικώς για τις ΜΜ επιχειρήσεις, μέσω προσαρμοσμένων προγραμμάτων πληροφορικής/επικοινωνιών με ταυτόχρονη παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, καθώς και επιτάχυνση της επέκτασης και του εκσυγχρονισμού των ψηφιακών υποδομών
Δ. Φάση ανάκαμψης
Η τελική φάση ανάκαμψης της οικονομίας σε επίπεδα απόδοσης προ-Covid19, δεν αναμένεται πριν το τέλος του 2021 ή τις αρχές του 2022, σύμφωνα με τη μελέτη του BDI. Σε κλάδους καταναλωτικών προϊόντων η ανάκαμψη προβλέπεται ταχύτερη, ωστόσο σε πολλούς άλλους κλάδους η υποχώρηση της ζήτησης αναμένεται να έχει μονιμότερο χαρακτήρα, η δε αγορά εργασίας επίσης αντιδρά, παραδοσιακά, βραδύτερα και η ανάκαμψη αναμένεται παρατεταμένη.
Για την περίοδο ανάκαμψης ο BDI προτείνει, πολιτικές μονιμότερου χαρακτήρα επί τη βάσει ενός μακροπρόθεσμου προγράμματος ανάπτυξης που θα στοχεύει στην αύξηση των δημοσίων επενδύσεων, τη βελτίωση των υποδομών, τον εκσυγχρονισμό του φορολογικού πλαισίου, την αποτελεσματικότερη προώθηση της έρευνας&ανάπτυξης και την εφαρμογή της νέας γερμανικής Βιομηχανικής Στρατηγικής 2030.
Για τη φάση αυτή ο BDI εισηγείται:
-την άμεση απόσυρση του Κράτους από την εταιρική του συμμετοχή, στο πλαίσιο διασώσεων της 1ης φάσης
-την προσαρμογή των φορολογικών συντελεστών στους αντίστοιχους συντελεστές της αγοράς
-τη διαμόρφωση του εγχώριου φορολογικού πλαισίου με τρόπο που να ευνοεί την ανταγωνιστικότητα των γερμανικών επιχειρήσεων στο ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο
-την εναρμόνιση των εγχώριων πεδίων πολιτικής και οικονομίας, ειδικώς όσον αφορά στα μέτρα ανάκαμψης της οικονομίας μετά την πανδημία, στα 4 κύρια ευρωπαϊκά «ντοσιέ» „Πράσινη Συμφωνία“ („GreenDeal“, „Ψηφιοποίηση“, „Βιομηχανική Στρατηγική“ και „Βιώσιμη Χρηματοδότηση“)
-και, τέλος, την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και τις κατάλληλες διορθωτικές παρεμβάσεις στην Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Ενέργεια και το Περιβάλλον 2030, όπως αυτή μεταφράζεται σε εγχώριες πολιτικές και εφαρμόζεται στη Γερμανία, ειδικώς στον τομέα των επενδύσεων.