Η ισπανική κυβέρνηση θα διαθέσει πακέτο στήριξης της αυτοκινητοβιομηχανίας της συνολικού ύψους 3,75 δισ. ευρώ εκ των οποίων πάνω από 1 δισ. ευρώ θα δοθούν για την ανανέωση των αυτοκινήτων της χώρας.
Ο στόχος είναι τριπλός. Αρχικά αφορά την ενίσχυση της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία επλήγη βαριά από την κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού, καθώς η κατασκευή και οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν δραστικά όχι μόνο στην Ισπανία, αλλά και στις υπόλοιπες χώρες, όπου εξάγει η Ισπανία. Κατά συνέπεια, δίνονται βοήθειες για την ενίσχυση της Έρευνας και Ανάπτυξης του τομέα καθώς και της ώθησης παραγωγής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Επίσης, η ισπανική κυβέρνηση υπολογίζει να ανανεώσει και να εκσυγχρονίσει τον στόλο των αυτοκινήτων της χώρας και να τον αντικαταστήσει το περισσότερο δυνατόν με ηλεκτροκίνητα και υβριδικά αυτοκίνητα. Σημειώνεται ότι η μέση ηλικία των αυτοκινήτων επί κυκλοφορία στη χώρα φθάνει τα 12,7 έτη, ενώ η κυκλοφορία αυτοκινήτων παλαιότερων της 20ετίας έχει αυξηθεί κατά 18% τα τελευταία χρόνια.
Επομένως, 250 εκατ. ευρώ προορίζονται για επιδοτήσεις σε ιδιώτες, για αγορά λιγότερο ρυπογόνων αυτοκινήτων, όπως τα ηλεκτροκίνητα και τα υβριδικά, καθώς και τα τελευταία μοντέλα βενζινοκινητήρα και πετρελαιοκινητήρα. Το ποσό της επιδότησης θα εξαρτάται από τον τύπο του αυτοκινήτου και συγκεκριμένα: η επιδότηση για την αγορά αυτοκινήτου χαρακτηρισμένου από τη Γενική Διεύθυνση Κυκλοφορίας (DGT) με ετικέτα «Μηδέν», δηλαδή τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, θα λαμβάνουν επιδότηση 4.000 ευρώ, τα χαρακτηρισμένα ως «Οικολογικά», δηλαδή υβριδικά με χρήση αερίου, θα λαμβάνουν κρατική βοήθεια μεταξύ 600 και 1.000 ευρώ ενώ όσα είναι ετικέτας «C», θα λαμβάνουν επιδότηση μεταξύ 400 και 800 ευρώ.
Πέραν των ανωτέρω, περιλαμβάνονται περαιτέρω κριτήρια για τους δικαιούχους της επιδότησης. Αρχικά, το κόστος του αυτοκινήτου πρέπει να ξεπερνά τα 35.000 ευρώ (45.000 για τα ΑμεΑ και τα οχήματα ετικέτας «Μηδέν») ενώ ο δικαιούχος οφείλει να παραδίδει για απόσυρση αυτοκινήτου τουλάχιστον δεκαετίας, το οποίο θα είναι ετικέτας «Α» ή «Β» και να παράγει ρύπους μεγαλύτερους των 120 γρ. CO2 ανά χιλιόμετρο. Θα δίνεται επιπλέον βοήθεια για όσους αποσύρουν αυτοκίνητα 20ετίας ή παλαιότερα, στα ΑμεΑ και όσων τα έσοδα είναι μικρότερα από 1.500 ευρώ μηνιαίως.
Παράλληλα, 200 εκατ. ευρώ θα δοθούν για την αντικατάσταση δημοσίων ρυπογόνων αυτοκινήτων με ηλεκτροκίνητα και υβριδικά, τόσο του Κράτους της Ισπανίας όσο και των Αυτόνομων Κοινοτήτων. Επιπλέον 100 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τη δημιουργία περισσότερων σταθμών φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σε ολόκληρη τη χώρα, φθάνοντας τα 340.000 σημεία φόρτισης το 2030 και τα 830.000 το 2040.
Το δεύτερο πρόγραμμα Moves, για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, ενισχύθηκε κατά 35 εκατ. ευρώ, φθάνοντας συνολικό προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ έναντι των 65 εκατ. ευρώ που είχαν ανακοινωθεί παλαιότερα. Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση, είτε μέσω αυτοκινήτων είτε μέσω άλλων μέσων, όπως η εγκατάσταση σταθμών ηλεκτρικών ποδηλάτων κοκε. Σύμφωνα με την Κυβέρνηση, για κάθε ένα εκατ. ευρώ που δίνεται μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος, το ΑΕΠ της χώρας αυξάνεται μεταξύ 3,6 και 4,1 εκατ. ευρώ ενώ τα έσοδα από φόρους αυξάνονται κατά 1,5 και 1,6 εκατ. ευρώ.
Στις αυτοκινητοβιομηχανίες, το πακέτο βοήθειας επικεντρώνεται στην ανάπτυξη και εξέλιξη των εργοστασίων καθώς και σε φορολογικές ελαφρύνσεις. Συγκεκριμένα, 415 εκατ. ευρώ απευθύνονται σε ενέργειες Έρευνας και Ανάπτυξης. Μεταξύ αυτών, 25 εκατ. ευρώ αφορούν καινοτομίες για την κίνηση με αέριο, 30 εκατ. για τη βιομηχανική καινοτομία σε βιώσιμες μεταφορές, 260 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση της συνδεσιμότητας υψηλής ταχύτητας, δίνοντας βαρύτητα στις τεχνολογίες 5G και 100 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) για τη βελτίωση των υποδομών μεταφορών. Επίσης, δίνονται φορολογικά κίνητρα για την ενθάρρυνση δαπάνης σε Έρευνα και Ανάπτυξη από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Συμπληρωματικά, παρέχονται βοήθειες συνολικού ποσού 2,69 δισ. ευρώ αποκλειστικά προσανατολισμένες στην αλυσίδα αξίας, προκειμένου να αυξηθεί η διεθνής ανταγωνιστικότητα του ισπανικού τομέα αυτοκινητοβιομηχανίας. Η βοήθεια αυτή δίνεται με τη μορφή προνομιακών δανείων, εκ των οποίων τα 500 εκατ. ευρώ αφορούν την αγορά νέων οικολογικών αυτοκινήτων από τις επιχειρήσεις.
Τέλος, 95 εκατ. ευρώ διατίθενται για την εκπαίδευση των εργαζομένων του κλάδου, προκειμένου να αναπτύξουν περαιτέρω τις γνώσεις τους σε νέες τεχνολογίες και να είναι παγκοσμίως ανταγωνιστικοί.
Το Σχέδιο της Κυβέρνησης δικαιολογείται από την ισχυρή ύφεση που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία σε όλον τον κόσμο και ιδιαίτερα στην Ισπανία. Η παραγωγή αυτοκινήτων συμβάλει στο 10% του ΑΕΠ της Ισπανίας και σε αυτόν υπολογίζεται ότι απασχολούνται 650.000 εργαζόμενοι. Το 82% των αυτοκινήτων και το ήμισυ των ανταλλακτικών, εξάγονται σε περισσότερες από 100 χώρες ανά τον κόσμο, αποτελώντας το 19% του συνόλου των εξαγωγών.
Η σπουδαιότητα του τομέα αποτυπώνεται και στο γεγονός ότι αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο παραγωγό αυτοκινήτων στην Ε.Ε. μετά την Γερμανία και τον όγδοο παγκοσμίως, στεγάζοντας 17 εργοστάσια των μεγαλύτερων εταιριών. Στόχος της Κυβέρνησης και της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο εκσυγχρονισμός του τομέα, ο οποίος θα δώσει ιδιαίτερο βάρος στην κατασκευή και σχεδιασμό ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, φθάνοντας την παραγωγή αυτών μεταξύ 700.000 και 800.000 ετησίως έως και το 2030, κατέχοντας το 12% του ευρωπαϊκού μεριδίου.