Η καταστροφή που έπληξε τον Λίβανο την Τρίτη θα επιδεινώσει περαιτέρω τα οικονομικά δεινά στη χώρα καθώς η κυβέρνηση βιάζεται να εξασφαλίσει μαζική οικονομική βοήθεια για να προβεί σε ανοικοδόμηση του λιμανιού της Βηρυτού και των κατεστραμμένων περιοχών.
Η εν λόγω καταστροφή δεν θα μπορούσε να έρθει σε χειρότερη στιγμή για τον Λίβανο καθώς η χώρα αγωνίζεται με πανδημία κορανωϊού, σοβαρή οικονομική ύφεση και απότομη υποτίμηση της Λιβανέζικης λίρα έναντι του δολαρίου ΗΠΑ. Η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη αξιολογήσει το κόστος της ανοικοδόμησης των περιοχών, αν και ορισμένοι οικονομολόγοι εκτιμούν ότι οι συνολικές απώλειες από αυτήν την έκρηξη είναι τουλάχιστον 5 δισ. δολ. Οι ίδιοι αξιωματούχοι προβλέπουν επίσης ότι η κατάρρευση του λιμανιού της Βηρυτού με τα σιλό και τα εμπορευματοκιβώτια καθώς και η κατάρρευση του ιατρικού συστήματος σε συνδυασμό με ένα ποσοστό περ. 20% μη επισκευάσιμων κατεστραμμένων κατοικιών θα οδηγήσει σε τεράστια οικονομικά προβλήματα και θα κοστίσει υπέρογκα εν μέσω της διακύμανσης της συναλλαγματικής ισοτιμίας του δολαρίου εν μέσω της οικονομικής κρίσης.
Συγκεκριμένα, πάνω από το 85% των εισαγωγών του Λιβάνου προέρχονταν από το λιμάνι της Βηρυτού, το οποίο θεωρούνταν ως ένα από τα πιο σημαντικά λιμάνια στη Μέση Ανατολή. Επιπλέον, η χώρα βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό στα έσοδα που προέρχονταν από τα τελωνεία, ΦΠΑ τελωνειακές εισπράξεις και λιμενικά τέλη που εισπράττονταν από την εγκατάσταση. Συνολικά το λιμάνι της Βηρυτού εισέπραττε ετησίως περίπου 250 εκατ. δολάρια από τέλη κάθε χρόνο, σχεδόν το 80% του συνόλου στην χώρα. Το λιμάνι ήδη από τον Οκτώβριο 2019 όταν και ξεκίνησαν οι αντικυβερνητικές διαμαρτυρίες αλλά και με το ξέσπασμα της πανδημίας και τους περιορισμούς στις εισαγωγές λόγω κεφαλαιακών ελέγχων είχε ήδη οδηγηθεί σε απότομη μείωση των εσόδων του.
Από την πλευρά του ο κ. E. Zakhour, πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου δήλωσε ότι ο Λίβανος δεν έχει τα μέσα να ανοικοδομήσει ή να λειτουργήσει το λιμάνι της Βηρυτού. Σύμφωνα με τον ίδιο αξιωματούχο ¨Δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να καταφύγουμε σε διαγωνισμό για την αποκατάσταση και λειτουργία του λιμανιού μας΄΄. Ο ίδιος αξιωματούχος βεβαιώνει ότι ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι είναι ακόμη ανέπαφος αλλά το λιμάνι δεν δύναται να συνεχίσει τις κανονικές λειτουργίες ελλιμενισμών πλοίων για το προβλέψιμο μέλλον και αναγκαστικά η χώρα θα πρέπει να βασιστεί προσωρινά στον λιμάνι της Τρίπολης, αν και η εν λόγω εγκατάσταση διαθέτει μόνο 2 μεγάλους γερανούς, ενώ το λιμάνι της Βηρυτού 15.
Επίσης, το κύριο σιλό αποθήκευσης σίτου της χώρας στο λιμάνι της Βηρυτού καταστράφηκε στην έκρηξη, αφήνοντας στο έθνος αποθέματα σίτου λιγότερα από μήνα, με όριο για την αποφυγή επισιτιστικής κρίσης τους 3 μήνες.
Η αγορά αναφέρει πάντως αποθέματα από αλεύρι ενώ δεν υπάρχει κρίση ψωμιού ή αλευριού», όπως δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός και δήλωσε ότι τα κατεστραμμένα σιλό είχαν μόνο 15.000 τόνους σιτηρών αυτή την εποχή, πολύ λιγότερο από την ονομαστική τους χωρητικότητα που ανέρχεται σε 120.000 τόνους.
Ο Ahmed Tamer, διευθυντής του λιμανιού Τρίπολης, της δεύτερης μεγαλύτερης εγκατάστασης του Λιβάνου, δήλωσε ‘ότι το λιμάνι δεν διαθέτει σιλό για αποθήκευση σιτηρών, αλλά τα φορτία μπορούσαν να μεταφερθούν σε αποθήκες 2 χλμ. έξωθεν του λιμανιού.
Παράλληλα με την Τρίπολη, τα λιμάνια των Saida, Selaata και Jiyeh είναι επίσης εξοπλισμένα για χειρισμό σιτηρών, είπε ο υπουργός Οικονομίας. Τέλος σύμφωνα με τον κ. A. Hattit, επικεφαλής της ένωσης εισαγωγέων σίτου, ότι εν πλω βρίσκονται ήδη 4 πλοία ξηρού φορτίου που μεταφέρουν περίπου 28.000 τόνους σίτου στην χώρα ενώ καταβάλλονται προσπάθειες να μεταφερθούν τέσσερα ακόμη πλοία έμφορτα με 25.000 τόνους αλεύρι στο λιμάνι της Τρίπολης.