Tα αυξανόμενα κρούσματα της πανδημίας του κορωνοϊού και οι αναμενόμενες επιπτώσεις στην κατανάλωση, στην αγορά εργασίας και στην οικονομική ανάκαμψη επηρεάζουν σημαντικά την εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε αντίστοιχο βαθμό με αυτόν που είχε σημειωθεί κατά την κρίση του δημόσιου χρέους στην Ισπανία το 2012.
Σύμφωνα με στοιχεία που εξέδωσε το εδώ Κέντρο Κοινωνιολογικών Ερευνών (CIS), τον Σεπτεμβρίου., η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην Ισπανία μειώθηκε κατά τέσσερα δέκατα, πέφτοντας τις 49,5 μονάδες, η οποία αποτελεί την χαμηλότερη τιμή που έχει καταγραφεί ιστορικά.
Για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, ο δείκτης εμπιστοσύνης των καταναλωτών βρίσκεται κάτω από τις 50 μονάδες, σημειώνοντας ισχυρή μείωση κατά 38,7%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, που ο δείκτης είχε αγγίξει τις 80,7 μονάδες. To Κέντρο Κοινωνιολογικών Ερευνών συλλέγει μηναία πληροφορίες για την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και για τις προσδοκίες που εκφράζουν οι Ισπανοί καταναλωτές σχετικά με την οικονομία των νοικοκυριών και την απασχόληση, με στόχο να μπορέσει να προβλέψει τις καταναλωτικές αποφάσεις. Σύμφωνα με τα ανωτέρω στοιχεία, ο δείκτης της τρέχουσας κατάστασης έχει πέσει στις 29,2 μονάδες, λόγω της πτώσης επτά δέκατων στην τρέχουσα οικονομική εξέλιξη και λόγω της πτώσης κατά 1,5 μονάδα στην αποτίμηση της αγοράς εργασίας, αντικατοπτρίζοντας τα χειρότερα δεδομένα ιστορικά.
Μάλιστα η έρευνα του εν λόγω Κέντρου επισημαίνει ότι το 66,8% των ερωτηθέντων προβλέπουν ότι η οικονομική κατάσταση της χώρας θα επιδεινωθεί μέσα στους επόμενους έξι μήνες. Διαπιστώθηκε επίσης ότι η δραστηριότητα του ιδιωτικού τομέα στην Ισπανία κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό επιδείνωσης τον Σεπτέμβριο, σε σύγκριση με τους τελευταίους τέσσερις μήνες. Το γεγονός αυτό απειλεί να οδηγήσει σε “διπλή πτώση” της οικονομίας, ως συνέπεια της απώλειας θέσεων εργασίας, της μείωσης του κέρδους και των αυστηρότερων περιορισμών εξαιτίας της πανδημίας.