Μετά την πάροδο πάνω από ένα μήνα από το Brexit, γίνονται πλέον όλο και περισσότερο ορατές οι πρώτες συνέπειες στο διμερές εμπόριο Ολλανδίας – Ην. Βασιλείου.
Ακόμη και στην προ-Brexit περίοδο, σημαντικός αριθμός βρετανικών επιχειρήσεων εξέταζαν την δυνατότητα ίδρυσης υποκαταστήματος στην Ολλανδία δεδομένης της κομβικής της θέσης στο ενδοκοινοτικό εμπόριο. Η εύκολη πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά, οι πολύ καλές συνδέσεις με το Ηνωμένο Βασίλειο, οι καλές υποδομές εν γένει και η ομοιότητα με την Μ. Βρετανία σε βασικούς τομείς της οικονομίας, καθιστούν την Ολλανδία ελκυστική για την μετεγκατάσταση βρετανικών επιχειρήσεων. Τα αποτελέσματα μετεγκατάστασης γίνονται επίσης ορατά στις κεφαλαιαγορές. Διαρκώς αυξανόμενος αριθμός βρετανικών εταιρειών αποφάσισε την μετεγκατάστασή του στην Ολλανδία προκειμένου να έχει ελεύθερη πρόσβαση στις ευρωπαϊκές κεφαλαιαγορές, κάτι που δεν είναι εφικτό από το Ηνωμένο Βασίλειο μετά το Brexit.
Πάντως, τα πρόσθετα διοικητικά έγγραφα που πλέον απαιτούνται λόγω Brexit και οι καθυστερήσεις συνεπάγονται αυξημένο κόστος για τους Βρετανούς εξαγωγείς. Διαμαρτύρονται ότι μετά το Brexit, αντιμετωπίζουν υψηλότερο ΦΠΑ. Το ίδιο ισχύει για καταναλωτές που αγοράζουν προϊόντα μέσω διαδικτύου. Σε διάφορους κορυφαίους κλάδους (π.χ. τροφίμων και βιοεπιστημών), οι ολλανδικές εξαγωγές αναμένεται να μειωθούν ως αποτέλεσμα της αύξησης των τιμών. Για τους ολλανδούς εξαγωγείς, η αύξηση των τιμών συνιστά σημαντικό εμπόδιο στο εμπόριο με το Ηνωμένο Βασίλειο, στην δε περίπτωση μετακύλισης του επιπλέον κόστους στον Βρετανό εισαγωγέα, οι Βρετανοί εισαγωγείς θα βρεθούν σε μειονεκτικότερη θέση.
Από την πλευρά τους οι εταιρείες μεταφορών, διακίνησης και αποθήκευσης εμπορευμάτων (logistics) στην Ολλανδία το τελευταίο διάστημα «πλημμυρίζουν» με αιτήματα βρετανικών επιχειρήσεων που επιθυμούν να ενοικιάσουν χώρους αποθήκευσης. Οι εν λόγω επιχειρήσεις διέρχονται κρίση μετά το Brexit, δεδομένου ότι οι εξαγωγές προς την ήπειρο αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα λόγω καθυστερήσεων στα λιμάνια, αυξημένου κόστους αποστολής, προσθήκης ΦΠΑ και τελωνειακών δασμών. Κατά συνέπεια πολλοί εξαγωγείς δεν έχουν άλλη επιλογή από το να επενδύσουν σε δίκτυα διανομής εντός της ΕΕ, και η ολλανδική βιομηχανία εφοδιαστικής αποκομίζει τα οφέλη.
Εκπρόσωπος της Ολλανδικής Υπηρεσίας Προσέλκυσης Ξένων Επενδύσεων (NFIA) ανέφερε ότι ολλανδικές εταιρείες εφοδιαστικής δέχονται εκκλήσεις για βοήθεια και ότι ο αριθμός των βρετανικών εταιρειών που αναζητούν βάση στην χώρα έχει διπλασιαστεί τους τελευταίους 18 μήνες. Προσέθεσε δε, ότι η Υπηρεσία του έχει κατάλογο με περισσότερες από 500 διεθνείς εταιρείες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην χώρα λόγω του Brexit – εκ των οποίων το ήμισυ είναι βρετανικές.
Σύμφωνα με ξένους επιχειρηματίες, σημαντικό μέρος της δημοφιλίας της χώρας οφείλεται στον λιμένα του Ρότερνταμ, τον μεγαλύτερο της Ευρώπης, και τις εξαιρετικές δυνατότητες σύνδεσης με τις ευρωπαϊκές χώρες που προσφέρει, καθώς και στο αεροδρόμιο Schiphol στο Άμστερνταμ. Επίσης ο ολλανδικός τομέας της εφοδιαστικής διαθέτει την δυνατότητα προσέγγισης πελατών σε όλες τις γωνιές της ΕΕ – «από την Ρώμη και τη Μαδρίτη έως τη Στοκχόλμη και τη Βαρσοβία» - εντός 24 ωρών.