Διαδικτυακό σεμινάριο με τίτλο «Αξιοποιώντας τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας στον κλάδο τροφίμων και ποτών», διοργάνωσε η εταιρεία ανάπτυξης εταιρικού λογισμικού APTEAN με σημαντικούς πελάτες του χώρου όπως οι Starbucks, και Dole.
Στο σεμινάριο παρουσιάστηκε έρευνα της εταιρείας σχετικά με τη προβλεπόμενη εξέλιξη του ως άνω κλάδου κατά την επόμενη πενταετία, βασισμένη σε πρόσφατες συνεντεύξεις περίπου 3.000 υψηλόβαθμων στελεχών επιχειρήσεων.
Η παρουσίαση των ευρημάτων της έρευνας της APTEAN επικεντρώθηκε σε δύο θεματικές ενότητες: α) ποιοι παράγοντες θα έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση στον κλάδο τροφίμων και ποτών και β) ποιες θα είναι οι μεγαλύτερες απειλές, που θα αντιμετωπίσει αυτός. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι παράγοντες, που θεωρούνται σημαντικοί για την εξέλιξη του κλάδου, γίνονται ταυτόχρονα αντιληπτοί από τις επιχειρήσεις και ως απειλές. Πρόκειται για τις νέες προτιμήσεις, συνήθειες και απαιτήσεις των καταναλωτών και τις ανερχόμενες τεχνολογίες.
Αναλυτικότερα, οι καταναλωτές ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα των προϊόντων (ελαχιστοποίηση της απώλειας φαγητού/πόρων κατά την παρασκευή τους, λιτότερες και οικολογικές συσκευασίες) καθώς και για την ποιότητα της τροφής (υγιεινότερα, φρέσκα προϊόντα, προϊόντα χωρίς γλουτένη, τοξίνες ή γενετικά τροποποιημένα στοιχεία, με λιγότερα και ΄καθαρότερα’ συστατικά, φυτικές πρωτεΐνες, φυτικά υποκατάστατα κρέατος κλπ.). Όλα τα παραπάνω πρόκειται να μεταμορφώσουν τόσο την παραγωγή, όσο και τις εφοδιαστικές αλυσίδες των επιχειρήσεων.
Αναμένεται ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πραγματοποιήσουν σημαντικές μεταρρυθμίσεις στο εσωτερικό τους, προκειμένου να ανταποκριθούν στην αλλαγή των δεδομένων. Η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών θα έχει αναπόφευκτα επίδραση στη δομή και τη διοίκηση των επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, λόγω της εξειδίκευσης των τεχνολογικών εργαλείων ανά τομέα και τμήμα της επιχείρησης, θα χρειαστεί να στελεχωθούν εντός των επιχειρήσεων ευέλικτες ομάδες εργαζομένων, οι οποίες θα συνεργάζονται στενά και αποτελεσματικά μεταξύ τους.
Είναι άξιο αναφοράς το γεγονός ότι οι ερωτηθέντες θεώρησαν ότι η μη επικαιροποίηση της τεχνολογίας των επιχειρήσεων αποτελεί για αυτές μεγαλύτερη απειλή σε σύγκριση με την πανδημία. Άλλωστε, η πανδημία κατέδειξε τη βαρύτητα της προορατικής δράσης ("proactive" αντί για "reactive") βασισμένης σε συλλογή και ανάλυση δεδομένων και στοιχείων, καθώς στο σημείο αυτό κρίθηκε όχι μόνο η κερδοφορία, αλλά και η ίδια η επιβίωση των επιχειρήσεων εν καιρώ πανδημίας.
Η επένδυση στις αναδυόμενες τεχνολογίες θεωρείται, επομένως, ως απολύτως απαραίτητη, καθώς μακροπρόθεσμα ο ανταγωνισμός πρόκειται να καταστεί αδύνατος για όσους μείνουν πίσω τώρα, παρόλο που βραχυπρόθεσμα συνεπάγεται αυξημένο κόστος. Ως πρόκληση αναφέρθηκε το γεγονός ότι επιχειρήσεις συχνά δε γνωρίζουν το σύγχρονο τεχνολογικό τοπίο, ούτε τα εργαλεία και τις δυνατότητες που τους προσφέρονται, με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολο για τα ηγετικά στελέχη τους να οραματιστούν και να σχεδιάσουν το μέλλον της επιχείρησής τους, προτού εκκινήσουν τη διαδικασία της ψηφιακής τους μεταρρύθμισης.