Η πανδημία, συνεχίζει να πλήττει με τις αρνητικές της επιπτώσεις τον τομέα της μόδας, ο οποίος είναι από τους μεγαλύτερους χαμένους τομείς της οικονομίας. Το 2020, εξαιτίας των περιορισμών μετακινήσεων που εφαρμόστηκαν, της μειωμένης αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, της μειωμένης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, καθώς και της αλλαγής των προτύπων και των συνηθειών, η κλωστοϋφαντουργία στην Ισπανία δέχτηκε το μεγαλύτερο πλήγμα στην ιστορία της, αφού οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 35,7%.
Κατά τη διάρκεια του 2021, οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας άρθηκαν και τα καταστήματα παρέμειναν ανοικτά, τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας ενάντια στην εξάπλωση του κορωνοϊού, ωστόσο, οι πωλήσεις ενδυμάτων, υποδημάτων και αξεσουάρ μόδας συνέχισαν την πτωτική τους πορεία, με τον κλάδο να βρίσκεται συνεχώς υπό μεγάλη πίεση.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Ένωσης Λιανικού Εμπορίου Μόδας Acotex, οι πωλήσεις σημείωσαν ετήσια πτώση 13,1%, σε σύγκριση με τις πωλήσεις κατά το 2020. Σύμφωνα με επαγγελματίες του κλάδου, η συνέχεια της πανδημίας με τις νέες μεταλλάξεις και τα νέα κύματα αυτής, καθώς και η αβεβαιότητα που επικρατεί εξαιτίας της κατάστασης, αποτελούν τις κυριότερες αιτίες για τις οποίες η αγορά δεν κατάφερε να προσεγγίσει εκ νέου τα επίπεδα προ πανδημίας και κινήθηκε σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα. Εντούτοις, τα στοιχεία του τελευταίου τετράμηνου του έτους είναι πιο αισιόδοξα για το μέλλον του τομέα, καθώς σημειώθηκε ετήσια αύξηση 6,8%, με την υψηλότερη να σημειώνεται κατά τον Νοέμβριο, λόγω των Black Friday, Cyber Monday και των Χριστουγέννων, 9,7%. Ο τελευταίος μήνας του έτους υπολογίζεται ότι έκλεισε με αύξηση της τάξεως του 3,2%, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2020. Η μικρότερη αύξηση, σε σύγκριση με τον Νοέμβριο, οφείλεται έως έναν βαθμό και στο έκτο κύμα της πανδημίας εξαιτίας της μετάλλαξης Όμικρον, αφού η ανοδική τάση των δύο πρώτων εβδομάδων επιβραδύνθηκε κατά το τέλος του μήνα. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψιν τη συνολική δαπάνη των καταναλωτών προ πανδημίας κατά τον τελευταίο μήνα του έτους, η πτώση παραμένει μεγαλύτερη του 30% και εύλογα συνεχίζει να εκπέμπει ανησυχία στους επαγγελματίες του κλάδου.
Όσον αφορά το 2022, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγω για μικρή άνοδο της αγοράς, διατηρώντας επιφυλάξεις. Τα καταστήματα προσπαθούν να προσελκύσουν περαιτέρω πελάτες, μέσω της εκπτωτικής εκστρατείας, εφαρμόζοντας επιθετική πολιτική εκπτώσεων, που κυμαίνονται σε πολλά προϊόντα έως και 50% ή 60%. Στα έσοδα όμως των επιχειρήσεων πρέπει να υπολογιστούν και οι αυξημένες δαπάνες, οι οποίες προέρχονται από την αύξηση του ηλεκτρισμού, των μεταφορών και των δυσκολιών που παρατηρούνται στην αλυσίδα διανομής.
Παράλληλα, το αυξημένο επίπεδο τιμών ενδέχεται να αποθαρρύνει τους καταναλωτές να προβούν σε αγορά ενδυμάτων, υποδημάτων και αξεσουάρ, εξαιτίας της αυξημένης αβεβαιότητας και της μειωμένης αγοραστικής δύναμης.
Εξαιτίας των ανωτέρω, για τα καταστήματα λιανικής και γενικότερα για τον κλωστοϋφαντουργικό τομέα της Ισπανίας, το 2022 αναμένεται να είναι ιδιαίτερα καθοριστικό και δύσκολο, καθώς πέραν της μείωσης των πωλήσεων, που έχει παρατηρηθεί τα δύο τελευταία έτη, της αύξησης των εξόδων των επιχειρήσεων και της μειωμένης κίνησης, οι επιχειρήσεις καλούνται να αποπληρώσουν και τα δάνεια, που έχουν λάβει κατά την περίοδο της πανδημίας, μέσω του Εθνικού Ινστιτούτου Πιστώσεων (ICO), δημιουργώντας περαιτέρω πίεση στον ισολογισμό τους.
Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις η πίεση είναι ακόμη μεγαλύτερη και πολλές απειλούνται με χρεοκοπία. Επομένως, παράγοντες του κλάδου ζητούν περαιτέρω κρατική βοήθεια στον τομέα, προκειμένου να συνεχιστεί η λειτουργία των επιχειρήσεων και να αποφευχθεί το κλείσιμο καταστημάτων που θα έχει σοβαρές συνέπειες για το σύνολο της οικονομίας και την περαιτέρω αύξηση της ανεργίας.