Η κατασκευή του νέου λιμένα στο Porto Romano στην Αλβανία, όπου θα μεταφερθούν οι υπηρεσίες του λιμένα του Δυρραχίου, θα χρηματοδοτηθεί με κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό της χώρας.
Σύμφωνα με το προσχέδιο που περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του 2024, η κατασκευή του έργου θα κοστίσει συνολικά 410 εκατ. ευρώ, ποσό που θα καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό κυρίως μέσω ξένης χρηματοδότησης.
Συγκεκριμένα, έχει ανακοινωθεί η εκχώρηση περίπου 82 εκατ. ευρώ για το 2024, 123 εκατ. ευρώ για το 2025 και άλλων 123 εκατ. ευρώ για το 2026, όταν και αναμένεται η ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό η χρηματοδότηση θα γινόταν μέσω σύμβασης παραχώρησης ή σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), ωστόσο τελικά η κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει στην κάλυψη του κόστους μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, η πρώτη φάση των εργασιών περιλαμβάνει την κατασκευή του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, τη σύνδεση με το οδικό δίκτυο, τον σιδηρόδρομο, καθώς και τα δίκτυα αποχέτευσης, ηλεκτροδότησης και ύδρευσης. Επιπρόσθετα, προβλέπεται η κατασκευή της κύριας πύλης του λιμένα, των κοινόχρηστων κτιρίων, καθώς και των κτιρίων άλλων υπηρεσιών, όπως του τελωνείου, της ασφάλειας του λιμένα, του λιμενάρχη και του πύργου ελέγχου των σκαφών.
Επισημαίνεται ότι εκτός από τα περίπου 2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια που θα μεταφέρονται ετησίως, το νέο λιμάνι του Porto Romano αναμένεται να υποδέχεται έως και 1 εκατ. επιβάτες, αν και αυτή η υπηρεσία σχεδιάζεται να καλυφθεί μερικώς από τη μαρίνα των γιοτ στο Δυρράχιο.
Ο Οργανισμός του Λιμένα του Δυρραχίου έχει ήδη προχωρήσει στη σύναψη σύμβασης με την Δανική Εταιρεία Παροχής Τεχνικών Συμβουλευτικών Υπηρεσιών, Royal Haskoning DHV, για την προετοιμασία του Διαγωνισμού για τον λιμένα στο Porto Romano, καθώς και για την παροχή του εξοπλισμού της διακίνησης των φορτίων. Η Δανική εταιρεία που ανέλαβε και τη μελέτη σκοπιμότητας του έργου έχει υπολογίσει το συνολικό κόστος της κατασκευής περίπου στα 2 δισ. ευρώ.
Η πρώτη φάση των εργασιών αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025, ωστόσο ολόκληρος ο λιμένας δεν θα είναι έτοιμος μέχρι το 2050. Οι εμπορικές υπηρεσίες που καλύπτονται από τον λιμένα του Δυρραχίου θα μεταφερθούν σταδιακά μέσα σε μία περίοδο 20 χρόνων στο Porto Romano.
Τέλος, στο project για το Porto Romano, όπου συμμετέχουν εταιρείες από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, περιλαμβάνεται επίσης η κατασκευή πολυτελών κτιρίων και μίας μαρίνας για γιοτ.