Η άνοδος των λειτουργικών ποτών στις καταναλωτικές προτιμήσεις αποτυπώθηκε καθαρά το 2021, ενώ η τάση αναμένεται να διατηρηθεί στο μέλλον.
Λειτουργικά ποτά θεωρούνται όσα, πέρα από την επαρκή διατροφική δράση τους, ισχυρίζονται ότι επηρεάζουν ευεργετικά μία ή περισσότερες από τις βασικές λειτουργίες του οργανισμού, κατά τέτοιο τρόπο ώστε να βελτιώνουν την κατάσταση υγείας και ευεξίας ή να μειώνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης ασθενειών.
Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Σικάγο παρακολούθησε σειρά σεμιναρίων με θέμα τα λειτουργικά ροφήματα στο πλαίσιο του διαδικτυακού συνεδρίου «Positive Nutrition Digital Summit», που διοργάνωσε η ερευνών αγοράς Food Navigator-US
Τα πιο ενδιαφέροντα συμπεράσματα έχουν ως εξής:
Η δυναμική της αγοράς λειτουργικών ροφημάτων
Η αξία της παγκόσμιας αγοράς λειτουργικών μη-αλκοολούχων ποτών από 121,18 δισ. δολ. το 2020, αυξήθηκε σε 130,51 δισ. δολ. το 2021 και αναμένεται να φτάσει τα 173,23 δισ. δολ. το 2025. Στις ΗΠΑ το 2021 η αξία της αγοράς ήταν 37,3 δισ. δολ. και αναμένεται να φτάσει τα 50 δισ. δολ. το 2026. Μεγάλες εταιρείες της κατηγορίας έχουν αντιληφθεί την τάση και αναπτύσσουν νέα προϊόντα .
Έμφαση στην υγιεινή διατροφή
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας το κοινό προέβαλε το αίτημα για καλύτερη πρόληψη μέσω της διατροφής (Clean and Clear Labels, Organic, Non-GMO) ενσωματώνοντας τα λειτουργικά προϊόντα στη διατροφή του. Το 83% των καταναλωτών πιστεύει ότι η υγιεινή διατροφή μπορεί να ισχυροποιήσει το ανοσοποιητικό σύστημα. Το 65% των καταναλωτών παγκοσμίως θεωρεί τα φυσικά προϊόντα περισσότερο υγιεινά και το 71% θεωρεί υγιεινή τη φυτική πρωτεΐνη.
Μείωση της ζάχαρης και του αλκοόλ στα ροφήματα
Περισσότερες από 35 κυβερνητικές Αρχές παγκοσμίως εφαρμόζουν το μέτρο της φορολόγησης της ποσότητας ζάχαρης, που περιέχεται στα τρόφιμα και τα ποτά, ενώ έχει καταγραφεί 44% αύξηση ροφημάτων με λίγη ή καθόλου ζάχαρη, που κυκλοφορούν στην αγορά παγκοσμίως. Παράλληλα, μεταξύ 2018 και 2019 αυξήθηκε κατά 32% η παρουσία ροφημάτων χωρίς αλκοόλ.
Νέοι ισχυρισμοί στις ετικέτες των προϊόντων
Τα λειτουργικά ποτά στοχεύουν στην επίτευξη συγκεκριμένης λειτουργίας, που θεωρείται σημαντική για την υγεία, όπως η αύξηση της ενέργειας (45%), της συγκέντρωσης και της διάθεσης, η ρύθμιση της πέψης (25%), η θωράκιση του ανοσοποιητικού συστήματος (23%), ο έλεγχος του σωματικού βάρους (15%), η διατήρηση φυσιολογικών τιμών σακχάρου στο αίμα (12%) και η βελτίωση της ποιότητας του ύπνου (6%).
Νέες χρήσεις συστατικών
Για την παρασκευή λειτουργικών ροφημάτων χρησιμοποιούνται πρεβιοτικά και προβιοτικά (19%), κολλαγόνο, φυτικές ίνες, βότανα (π.χ. κάνναβη), μπαχαρικά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, παράλληλα με τη μείωση της ζάχαρης, των λιπαρών και της καφεΐνης. Το 63% των καταναλωτών θεωρεί τη χρήση βοτάνων υγιεινή επιλογή. Παραμένουν ψηλά η καφεΐνη, το πράσινο τσάι και η κομπούτσα. Ανερχόμενα συστατικά είναι το κολλαγόνο, η L-Theamine και το ashwagandha.
Κύριοι παράγοντες για την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων
Το 63% των Αμερικανών καταναλωτών θεωρεί τη γεύση ως τον σημαντικότερο παράγοντα για την επιλογή ροφήματος (ακολουθεί το κόστος, 51% και τα οφέλη για την υγεία, 19%). Στην παρούσα φάση της ανάπτυξής τους, τα λειτουργικά ροφήματα είναι πλέον εύγευστα, με αποτέλεσμα τη σταδιακή εκτόπιση των παραδοσιακών αναψυκτικών. Το χρώμα θεωρείται επίσης βασικός παράγοντας, ενώ υπάρχει η προσδοκία να είναι φυσικής προέλευσης και να έχει προστιθέμενη αξία στη διατροφή. Το 87% των καταναλωτών επιθυμεί προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον.
Ανάπτυξη προϊόντων με βάση τις ανάγκες της κάθε ηλικιακής ομάδας
Τα λειτουργικά ροφήματα ακολουθούν τις διατροφικές ανάγκες της κάθε ηλικιακής ομάδας από τη βρεφική (good2grow) και την παιδική (Bitsy's), την εφηβική (Happy Moose), τη νεανική (Brainstorm ), τη μέση (Verywell), την ώριμη (Gut Brain) ως την τρίτη ηλικία (Enlive). Λόγω της γήρανσης του πληθυσμού, αναμένεται αύξηση του αριθμού των ηλικιωμένων και επομένως διακρίνεται δυνατότητα ανοίγματος της αγοράς σε αυτό το σημείο.
Επομένως, διαπιστώνεται ότι η αγορά λειτουργικών ροφημάτων στις ΗΠΑ παρουσιάζει υψηλή δυναμικότητα, καθώς αυξάνεται ο αριθμός των εταιρειών που επιχειρούν να ανταποκριθούν στις αναδυόμενες καταναλωτικές ανάγκες και επιθυμίες με τη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων.
Τα στοιχεία προέρχονται από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Σικάγο.