Το ελληνικό ελαιόλαδο στην Ιταλία
Πάνω από 220 εκθέτες από διάφορα μέρη της Ιταλίας, την Ελλάδα και τη Σλοβενία συμμετείχαν στη 16η Διεθνής Έκθεση Ελαιολάδου που πραγματοποιήθηκε στο Συνεδριακό Κέντρο Generali, στο Porto Vecchio, της Τεργέστης.
Πρόκειται για σημαντική έκθεση, προσανατολισμένη αποκλειστικά στο υψηλής ποιότητας έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.
Το εν λόγω εκθεσιακό δρώμενο έχει μεγάλη σημασία για την πόλη της Τεργέστης, η οποία συντονίζεται με τις δραστηριότητες της έκθεσης και εκτός εκθεσιακού χώρου σε εστιατόρια, μπαρ, δρόμους και πλατείες με ειδικές εκδηλώσεις και διαφημιστικές προβολές. Εντός της έκθεσης, το πρόγραμμα περιέλαβε επιχειρηματικές συναντήσεις εκδηλώσεις γευσιγνωσίας, διαγωνισμούς ποιότητας, σεμινάρια, ομιλίες ειδικών και εμπειρογνωμόνων που εξέτασαν θέματα σχετικά με την υγεία, τη μεσογειακή διατροφή και την ευημερία που δημιουργείται από την κατανάλωση έξτρα παρθένου ελαιολάδου, κ.α.
Όπως αναφέρει σε αναφορά του το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Μιλάνο που είχε παρουσία στην έκθεση από τις συνομιλίες, τόσο με Έλληνες όσο και με Ιταλούς παραγωγούς και φορείς, διαπιστώθηκε ότι η ποιότητα του ελληνικού ελαιολάδου είναι αδιαμφισβήτητη στην Ιταλία.
Ωστόσο, η πρόκληση για το ελληνικό ελαιόλαδο είναι ο τρόπος διάθεσής του. Το μεγαλύτερο ποσοστό της ελληνικής παραγωγής ελαιολάδου διατίθεται χύδην. Οι Ιταλοί εισαγωγείς προωθούν στην εσωτερική και εξωτερική αγορά μείγμα ελληνικού και ιταλικού έξτρα παρθένου ελαιολάδου, συσκευασμένο και επώνυμο, επωφελούμενοι της προστιθέμενης αξίας. Αυτός ο τρόπος εμπορίας του ελληνικού ελαιολάδου λειτουργεί εδώ και δεκαετίες και, παρά τις κατά καιρούς προσπάθειες αλλαγής από μεμονωμένες περιπτώσεις εμπόρων και παραγωγών, δεν έχει καταστεί εφικτή μια ευρείας κλίμακας διαφοροποίηση.
Ο μικρός και κατακερματισμένος κλήρος των Ελλήνων ελαιοπαραγωγών δεν τους επιτρέπει να διαπραγματευτούν άλλους τρόπους, ενώ συνήθως πιέζονται από προβλήματα ρευστότητας και ανάγκη αποπληρωμής υποχρεώσεων. Ενδεχομένως, η συσπείρωση δυνάμεων (παραγωγή, τυποποίηση, branding, στοχευμένο marketing) θα συνέβαλε σε μια πιθανή μελλοντική αλλαγή, ώστε να καταστεί δυνατή η πρόσβαση σε πιο εκτεταμένα δίκτυα διανομής της εφοδιαστικής αλυσίδας με ευνοϊκότερους όρους για τους Έλληνες παραγωγούς.