Τις 10 παγκόσμιες τάσεις που θα επηρεάσουν την τουριστική ανάπτυξη μεσο-μακροπρόθεσμα, αποκαλύπτει έρευνα της Horwath HTL.
Οι τάσεις αφορούν κάθε άποψη του ταξιδίου, από τον απλό ταξιδιώτη μέχρι τις συνεργασίες που απαιτούνται εντός της τουριστικής βιομηχανίας προκειμένου αυτή να μπορέσει να ανταποκριθεί στη ζήτηση των επόμενων ετών που κυριαρχείται από τις εξατομικευμένες υπηρεσίες, την τεχνολογία και νέα μοντέλα lifestyle.
Δείτε τις 10 κορυφαίες τάσεις...
1. Τουρίστες τρίτης ηλικίας
Ο πληθυσμός των ατόμων τρίτης ηλικίας θεωρείται ως ένα από τα γρηγορότερα αναπτυσσόμενα τμήματα της τουριστικής αγοράς,
Ο αριθμός των ανθρώπων άνω των 60 ετών έχει αυξηθεί από 8% το 1950 σε 12% το 2013 επί του παγκόσμιου πληθυσμού, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις το 2050 θα έχει φτάσει το 21%.
Ο αριθμός των ατόμων τρίτης ηλικίας αναμένεται να αυξηθεί ιδιαίτερα στην Κίνα, την Ινδία και τις ΗΠΑ, με κάθε χώρα εξ αυτών να υπολογίζεται ότι θα έχει περισσότερα από 100 εκατ. ανθρώπους ηλικίας άνω των 60 έως το 2050.
Τα χαρακτηριστικά τους είναι ότι:
-είναι πρόθυμοι να δαπανήσουν χρήματα για ταξίδια καθώς σε γενικές γραμμές έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα, είτε εργάζονται είτε έχουν συνταξιοδοτηθεί. Με πιο ικανοποιητική διαθέσιμη δαπάνη, μικρότερες ευθύνες στο σπίτι, περισσότερο ελεύθερο χρόνο για ταξίδια και σχετικά καλή υγεία, αποτελούν σημαντικό τμήμα της τουριστικής αγοράς και αναμένεται να ξοδέψουν περισσότερα από κάθε άλλο ηλικιακό γκρουπ στα ταξίδια τους.
-ζουν περισσότερα από 65 χρόνια και είναι πιο υγιείς και πιο ενεργητικοί από παλαιότερε γενιές. Επομένως το 2020 οι ενεργοί ταξιδιώτες τρίτης ηλικίας θα είναι ακόμη μεγαλύτερης ηλικίας, από 50 έως 75 ετών.
-είναι ενεργοί ταξιδιώτες καθώς έχουν μεγαλύτερη διάθεση και επιθυμία να εξερευνήσουν τον κόσμο συγκριτικά με παλαιότερες γενιές.
-πολύ εξατομικευμένες υπηρεσίες. Ζητούν μοναδικά χαρακτηριστικά στις διακοπές τους και προτιμούν την διαδραστικότητα πρόσωπο με πρόσωπο με τους τουριστικούς πράκτορες, οι οποίοι πρέπει να προσφέρουν ευελιξία και κατανόηση προκειμένου να τους ικανοποιήσουν.
-ελαφριά περιπέτεια για αναζωογόνηση. Οι ταξιδιώτες τρίτης ηλικίας ζητούν προϊόντα βάσει της εμπειρίας που προσφέρουν και όχι υλικά αγαθά. Ήδη, οι τουρ οπερέιτορ δημιουργούν νέα ταξιδιωιτκά προϊόντα για άτομα μεγαλύτερης ηλικίας «με νεανική καρδιά».
-προϊόντα υγείας-ευεξίας.
-πεδίο για ανάπτυξη νέων προϊόντων. Είναι ταξιδιωτικό κοινό με διαφορετικές ανάγκες. Τείνουν να πληρώνουν ακριβότερη ασφάλεια στα ταξίδια, ενώ στο μέλλον εκτιμάται ότι θα ζητούν υποστήριξη 24 ώρες το 24ωρο πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το ταξίδι.
2. Γενιά Y και Z
Βασικό τμήμα της τουριστικής αγοράς είναι και η generation Y, οι millenials, όχι απλώς για το μέγεθός της (θα αποτελούν το 50% των ταξιδιωτών το 2025).
Αναζητούν την εμπειρία και την εξερεύνηση, απαιτούν τη σύνδεση των τουριστικών υπηρεσιών με την καθημερινή τους ζωή, την τεχνολογία. Τα ξενοδοχεία έχουν απαντήσει με τη δημιουργία εξειδικευμένων brand για αυτό το κοινό (Radisson RED, Moxy by Marriot, Tommie, AC Hotels, Hyatt Centric, Hilton’s Canopy, κτλ) ενώ προβλέπεται η ψηφιοποίηση πολλών υπηρεσιών.
Η γενιά Ζ, (ή αλλιώς iGen, Click ‘n go children, Screenagers) που αναφέρεται σε άτομα ηλικίας από 6 έως 20 ετών, αναμένεται να είναι πολύ πιο διαφοροποιημένη από την Υ από ο,τι εκείνη από την προηγούμενη (μεγαλύτερη πρόσβαση στην πληροφόρηση, πιο δυναμικός τρόπος ζωής, υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης, γρηγορότερη αποδοχή της αλλαγής).
Δείτε τα χαρακτηριστικά της…
3. Αναπτυσσόμενη μεσαία τάξη
Η μεσαία τάξη αναμένεται να αυξηθεί από 1,8 δισ. ανθρώπους το 2009, σε 3,2 δισ. μέχρι το 2020 και 4,9 δισ. το 2030. Η ανάπτυξή της θα αλλάξει το προφίλ του παγκόσμιου ταξιδιώτη.
Η πιο μεγάλη ανάπτυξη θα προέλθει από την περιοχή της Ασίας-Ωκεανίας, η οποία μέχρι το 2030 θα αντιπροσωπεύει τα 2 τρίτα του παγκόσμιου πληθυσμού μεσαίας ταξής και το 59% της παγκόσμιας κατανάλωσης ατόμων της μεσαίας τάξης.
Αντίθετα, η μεσαία τάξη στην Ευρώπη και τη Β. Αμερική αναμένεται να παραμείνει σταθερή, με 50% μειωμένο μέριδιο μέχρι το 2030.
Η μεσαία τάξη ενδιαφέρεται κατά προτεραιότητα για υπηρεσίες με καλό value for money.
Η γνώση της αγγλικής γλώσσας ανοίγει το δρόμο για ανεξάρτητα ταξίδια ενώ η πληροφόρηση που λαμβάνουν από το διαδίκτυο έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των γιγάντων στον τουρισμό, να αυξάνεται η σημασία της διαδικτυακής παρουσίας και να βελτιώνεται η ψηφιακή εμπειρία του τουρίστα.
4. Ανερχόμενοι προορισμοί
Το 1950 το 97% των διεθνών αφίξεων συγκεντρωνόταν από 15 χώρες-προορισμούς, με το ποσοστό αυτό να πέφτει στο 56% το 2009. Σήμερα, 100 χώρες έχουν 1 εκατ. αφίξεις το χρόνο.
Ανάμεσα στους 20 κορυφαίους παγκόσμιους προορισμούς βάσει αριθμού διανυκτερεύσεων το 2015, καταγράφονται 10 πόλεις από τη Μ. Ανατολή και την Ασία, οι μισές εκ των οποίων είχαν διψήφια ανάπτυξη:
5. Πολιτικά ζητήματα και τρομοκρατία.
Καθώς αναδύονται νέοι προορισμοί, ηθικές, πολιτιστικές και θρησκευτικές διαφορές αλλά και πολιτικά ζητήματα οδηγούν σε εντάσεις. Η πολιτική αστάθεια, η τρομοκρατία και οι διαδηλώσεις που προκαλούνται απειλούν τον τουρισμό και το μέλλον του, τόσο σε επίπεδο ταξιδιωτών, όσο σε επίπεδο επενδυτών.
Η τρομοκρατική απειλή αποτελεί σημαντικό μειονέκτημα για κάθε προορισμό και απαιτεί στρατηγική για τη διαχείριση κρίσεων.
6. Τεχνολογική Επανάσταση-Εξέλιξη
Το διαδίκτυο έχει ήδη αλλάξει τον τρόπο που οι τουρίστες αναζητούν προορισμό και κάνουν κρατήσεις και η χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών στον τουρισμό είναι πια ευρύτατη.
Από ρομπότ και ολογράματα με άβαταρ, έως γκάτζετ κάθε είδους, η τεχνολογία έχει γίνει η νέα πραγματικότητα στην τουριστική βιομηχανία.
Τα ξενοδοχεία έχουν ξεκινήσει να προσφέρουν τις πρώτες ψηφιοποιημένες υπηρεσίες, όπως τσεκ ιν μέσω κινητού, ψηφιακό κέντρο ρυθμίσεων στο δωμάτιο κτλ.
Οι νέες αυτές ψηφιακές δυνατότητες συμβάλλουν σε μια πιο ολοκληρωμένη εμπειρία επισκέπτη και οδηγούν σε μεγαλύτερη ικανοποίηση, αυξημένη κατανάλωση και πιστότητα.
Οι φορητές συσκευές και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης. Το διαδίκτυο πλέον έχει διεισδύσει σε κάθε πλευρά του ταξιδίου, στη φάση του προγραμματισμού, στη διάρκειά του και μετά τη λήξη του.
Οι ψηφιακές τάσεις που καταγράφονται στα ταξίδια είναι:
-H Aσία-Ωκεανία θα έχει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, διπλασιάζοντας τις διαδικτυακές πωλήσεις ταξιδίων από το 2013 έως το 2017 (Euromonitor)
-ορισμένες αγορές ωριμάζουν (οι ΗΠΑ έχουν φτάσει το 43% του συνόλου των ταξιδιωτικών πωλήσεων, PhoCusWright)
-οι μηχανές αναζήτησης αποκτούν μεγαλύτερη σημασία και μπαίνουν στο παιχνίδι των κρατήσεων.
-παγιώνονται τα διαδικτυακά τουριστικά πρακτορεία (ΟΤΑ), (Priceline = Priceline, Agoda, Booking.com, Kayak;vs Expedia = Expedia, Trivago, Hotels.com, Carrentals. com)
-μέχρι το 2017, το 30% των διαδικτυακών ταξιδίων βάσει value θα γίνεται από κινητές συσκευές (Euromonitor)
-οι ΟΤΑ δαπάνησαν περισσότερα από 4 δισ. δολάρια το 2014 σε υπηρεσίες ψηφιακής διαφήμισης (eMarketer)
-η ανάπτυξη της οικονομία διαμοιρασμού αποτελεί εμπόδιο στην ανάπτυξη του τουριστικού οικοσυστήματος (Airbnb, Uber).
-σημασιολογική αναζήτηση: τάση προς αναζήτηση βάσει των φυσικών αναζητήσεων, προηγούμενων προτιμήσεων και πολλαπλών δεδομένων.
8. Πιστότητα
Τα προγράμματα πιστότητας είναι ενσωματωμένα στην τουριστική εμπειρία και θα πρέπει να ανταποκρίνονται σε ένα δυναμικό ψηφιακό περιβάλλον.
Οι προηγούμενες τάσεις απαιτούν την έγκαιρη υιοθέτηση νέων μοντέλων στα προγράμματα αυτά, καθώς, σε ορισμένες περιπτώσεις, τα οφέλη για τους πελάτες είναι αμφίβολα. Η αληθινή πρόκληση είναι η εξατομίκευση της ανταμοιβής στις ανάγκες του κάθε επισκέπτη.
Άλλα προβλήματα είναι η ασάφεια για το τι μπορούν αξαργυρώσουν οι επισκέπτες μέσω των προγραμμάτων πιστότητας και οι ανεπαρκείς τρόποι μέτρησης των πόντων.
Έτσι, αλλαγές όπως η ενσωμάτωση στο σύνολο του ταξιδίου, από τον προγραμματισμό έως τη λήξη του ταξιδίου, η οριζόντια ενσωμάτωση στον τουριστικό κλάδο (αερομεταφορείς, ξενοδοχεία κτλ) και μεγαλύτερη συνεργασία ανάμεσα σε ιδιοκτήτες τουριστικών επιχειρήσεων είναι απαραίτητα.
9. Υγεία και υγιής τρόπος ζωής
Μερικά από τα προϊόντα που προηγούνται στην παροχή των δημοφιλών υπηρεσιών υγείας/Ευεξίας, όπως θεραπείες, χαλάρωση, άσκηση και υγιής διατροφή, είναι τα εξής:
-προορισμοί-σπα, υποδομές που βασίζονται στο κόνσεπτ του συνολικού ευ ζην και της υγείας, με βασικό στόχο την επίτευξη φυσικής και πνευματικής υγείας.
-εκτός από τα κλασικά προγράμματα άθλησης, αναδύονται νέα που εστιάζουν στις επιδόσεις.
-ο φωτισμός χώρου ακολουθεί τον ατομικό βιορυθμό προκειμένου να αυξήσει τα επίπεδα ενέργειας, η καθαρότητα του αέρα, εξοπλισμός εκγύμνασης, νερό εμπλουτισμένο με βιταμίνες κτλ.
-σπα που συμπληρώνουν παραδοσιακές περιοχές με πρόσθετα στοιχεία lifestyle.
-life coaching που περιλαμβάνει διατροφή, φυσική άσκηση, διαχείριση άγχους και ενδυνάμωση.
Αν ένας προορισμός και ένα ξενοδοχείο επιθυμούν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες αυτών των τουριστών, το επόμενο βήμα είναι να ενσωματώσουν επιπλέον παροχές στον προορισμό, για πιο ομογενοποιημένη προσφορά.
10. Βιωσιμότητα
-οικονομική βιωσιμότητα: Ο βιώσιμος τουρισμός χρειάζεται να διασφαλίσει μακροχρόνιες οικονομικές επιχειρήσεις, να παρέχει κοινωνικο-οικονομικά οφέλη στους μετόχους του, να προωθεί τη δίκαιη κατανομή εισοδήματος, και σταθερές ευκαιρίες απασχόλησης.
Συμβάλλει στην ανακούφιση της φτώχειας και βασικοί παράγοντες της οικονομικής βιωσιμότητας περιλαμβάνουν την αύξηση των προτύπων διαβίωσης, του χρόνου ανάπαυλας, της οικονομικής ανάπτυξης και της πολιτικής σταθερότητας.
-κοινωνικό-πολιτιστική βιωσιμότητα: η βιωσιμότητα αυτή αναφέρεται σε ζητήματα που σχετίζονται με την ευμάρεια της κοινωνίας, τα πολιτιστικά πλεονεκτήματα και την ικανοποίηση των τουριστών.
Υπάρχει ο κίνδυνος ο τουρισμός να μετατρέψει τις τοπικές αξίες και συμπεριφορές σε ένα μοντέλο κατανάλωσης και διάρθρωσης της κοινωνίας. Για το λόγο αυτό ο βιώσιμος τουρισμός πρέπει να διατηρεί υψηλό επίπεδο ικανοποίησης στους τουρίστες και να διασφαλίζει μια εμπειρία με νόημα, κατά την οποία θα γνωστοποιούνται τα οφέλη της βιωσιμότητας και θα προωθείται ο βιώσιμος τουρισμός και πρακτικές του χωρίς να υπάρχουν αντιθέσεις με την τοπική κοινότητα.
-περιβαλλοντική βιωσιμότητα: συχνά οι τουριστικές δραστηριότητες διεξάγονται σε ένα ευαίσθητο περιβαλλοντικά χώρο. Έτσι είναι αναγκαία η ισορροπία της παροχής ταξιδιωτικής εμπειρίας με την προστασία των οικολογικών και πολιτιστικών αξιών της περιοχής.
Ως παράγοντες που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στη διαδικασία εφαρμογής στρατηγικών βιωσιμότητας, αναδεινύονται οι εξής:
1. βιώσιμος σχεδιασμός
2. προστασία του περιβάλλοντος
3. διαχείριση λυμάτων
4. βιώσιμη προμηθεια
5. πράσινα προγράμματα
6. ανανεώσιμες πηγές ενέργειας