Ο αειφόρος τουρισμός κερδίζει όλο και περισσότερους ταξιδιώτες, οι οποίοι φαίνεται ότι δίνουν περισσότερη σημασία από ποτέ στη διάσταση της αειφορίας στα ταξίδια τους, και ιδιαίτερα όσον αφορά την επιλογή καταλύματος, παρά το αυξημένο κόστος που συνεπάγονται τα "πράσινα" ταξίδια.
Σύμφωνα με έρευνα της μεγάλης πλατφόρμας κρατήσεων, Booking.com, το 87% των ταξιδιωτών από όλο τον κόσμο επιθυμεί ταξίδια αειφορίας, ήδη σχεδόν ένας στους 10 συχνά ή πάντα πραγματοποιεί τέτοια ταξίδια, όμως το 48% δεν το καταφέρνει.
Τα ποσοστά αυτά, παρότι είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, δείχνουν ότι υπάρχουν ακόμη μεγάλα περιθώρια περαιτέρω διάδοσης της αντίληψης για αειφόρο τουρισμό στο παγκόσμιο ταξιδιωτικό κοινό.
Για τους περισσότερους ταξιδιώτες (46%), αειφόρο ταξίδι σημαίνει διαμονή σε πράσινο κατάλυμα ή φιλικό στο περιβάλλον. Κύριοι λόγοι για τους οποίους οι ταξιδιώτες επιλέγουν κατάλυμα με το συγκεκριμένο προφίλ είναι η μείωση του αντίκτυπου στο περιβάλλον (40%), η απόκτηση τοπικών εμπειριών (34%) και η επιθυμία τους να νιώσουν καλά για την επιλογή καταλύματος (33%).
Το 68% των ταξιδιωτών σκοπεύουν να μείνουν σε φιλικό προς το περιβάλλον κατάλυμα το 2018 έναντι 65% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2017 και 62% το 2016.
Επίσης, το ποσοστό εκείνων που δεν σκέφτηκαν να κάνουν επιλογή πράσινων καταλυμάτων επειδή δεν γνώριζαν για την ύπαρξή τους μειώθηκε, από 38% το 2016 και 39% το 2017 στο 31% φέτος.
Κίνητρο για αειφόρο τουρισμό, από τους ταξιδιώτες, αποτελούν τα εντυπωσιακά φυσικά τοπία (60%) καθώς και ο ορατός αντίκτυπος του τουρισμού στους προορισμούς (54%). Ακολουθούν η παρατήρηση της θετικής επίδρασης που έχει ο αειφόρος τουρισμός στις τοπικές κοινωνίες (47%), η παρατήρηση της μη αειφόρου επίδρασης του τουρισμού στην πατρίδα τους (42%) και οι ενοχές για τον αντίκτυπο που θα έχουν οι διακοπές τους στο περιβάλλον (32%).
Βασικότερο εμπόδιο για τις πράσινες διακοπές παραμένει το επιπλέον κόστος, όμως το 67% δήλωσε διατεθειμένο να δαπανήσει τουλάχιστον 5% περισσότερα στο κόστος ταξιδίου προκειμένου να διασφαλίσει ότι το ταξίδι θα έχει το χαμηλότερο δυνατό αντίκτυπο στο περιβάλλον.
Εμπόδιο, σύμφωνα με τους ταξιδιώτες, είναι ακόμη ότι στα αειφόρα ταξίδια γίνεται σπατάλη χρόνου (22%), ο περιορισμός των επιλογών προορισμού (22%) και το γεγονός ότι οι αειφόρες επιλογές δεν είναι συμβατές με τα ταξίδια πολυτελείας (20%).
Η τάση αυτή παρατηρείται περισσότερο τους Ινδούς ταξιδιώτες, με το 32% να φαίνεται διατεθειμένο να καλύψει έξοδα αυξημένα κατά τουλάχιστον 15%, και ακολουθούν οι Βραζιλιάνοι (21%) και οι Κινέζοι (18%).
Η έλλειψη πληροφόρησης και έγκυρης πιστοποίησης αποτελεί άλλο ένα σοβαρό εμπόδιο στον αειφόρο τουρισμό (32%), ιδιαίτερα για την Ινδία, την Κίνα και την Ιαπωνία όπου οι ταξιδιώτες ανέφεραν αυτό το στοιχείο ως μεγαλύτερο εμπόδιο ακόμη και από το επιπλέον κόστος των «πράσινων» διακοπών.
Το 40% των διεθνών ταξιδιωτών ανέφερε ότι θα τους βοηθούσε ένα φίλτρο φιλικών στο περιβάλλον ή αειφόρων επιλογών στις διαδικτυακές πλατφόρμες ταξιδιωτικών κρατήσεων, και το 32% συνεχίζει να ζητεί την καθιέρωση διεθνούς προτύπου για την αναγνώριση φιλικών προς το περιβάλλον καταλυμάτων.