Αύξηση πολύ επάνω από το ευρωπαϊκό μέσο όρο καταγράφουν την τελευταία πενταετία οι δαπάνες για αγορές tax free στην Ελλάδα, με ετήσια σωρευτική αύξηση 20% έναντι +6% που καταγράφεται στις ευρωπαϊκές χώρες την περίοδο 2013-2018.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Τουρκία με αύξηση 43%, ακολουθεί η Ελλάδα και στη συνέχεια η Ισπανία (+19%), η Πορτογαλία (+12%) και η Γαλλία (+8%).
Ισχυρή συμβολή με προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης για την ελληνική αγορά tax free αναγνωρίζεται για τους Κινέζους επισκέπτες, τη Νο. 1 αγορά εξερχόμενου τουρισμού στον κόσμο, ενώ οι millennials διεθνείς ταξιδιώτες αποτελούν το γκρουπ αγοραστών με τις μεγαλύτερες δαπάνες tax free παγκοσμίως.
Αυτά είναι μερικά από τα συμπεράσματα έρευνας που πραγματοποίησε η εταιρία Global Blue που δραστηριοποιείται στην αγορά tax free προϊόντων και παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος στο τμήμα Ν. Ευρώπης κ. Laurent Delmas χθες σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.
Σύμφωνα με τα όσα αποκαλύπτει η έρευνα, η μέση δαπάνη ανά διεθνή αγοραστή στην Ελλάδα διαμορφώνεται στα 800 ευρώ, με μόλις το 7% των πωλήσεων να αφορά «ελίτ» ταξιδιώτες και το 25% συχνούς αγοραστές. Οι τρεις ευρωπαϊκές αγορές διαθέτουν εμβληματικά πολυτελή brand με μεγάλη ιστορία για να προσελκύσουν μεγάλες δαπάνες ανά αγοραστή είναι η Γαλλία (μέση δαπάνη ανά αγοραστή 2.150 ευρώ), το Ην. Βασίλειο (2.133 ευρώ) και η Ιταλία (1.900 ευρώ).
Οι Κινέζοι και οι Αμερικανοί δαπανούν, ανά αγοραστή, πάνω από το μέσο όρο αγορών tax free στην Ελλάδα. Η δαπάνη ανά Κινέζο τουρίστα στη χώρα μας διαμορφώνεται σε 1.400 ευρώ, και ανά Αμερικανό σε 1.210 ευρώ.
Οι Κινέζοι επισκέπτες συνθέτουν το μεγαλύτερο ποσοστό δαπανών tax free στην Ελλάδα σύμφωνα με στοιχεία του 2018 (42% στο σύνολο των δαπανών tax free) και ακολουθούν οι Αμερικανοί (8%) και οι Σκοπιανοί (5%).
Την τελευταία πενταετία, τη μεγαλύτερη αύξηση δαπανών καταγράφουν οι Ισραηλινοί (+60%) και ακολουθούν οι Σκοπιανοί (+33%), οι Αμερικανοί (+27%) και οι Κινέζοι (+24%). Εξαίρεση αποτελεί η Ρωσία με μείωση 7% την πενταετία και 20% το τελευταίο δωδεκάμηνο της περιόδου που εξετάζει η έρευνα.
H πολυπληθέστερη πελατεία tax free στην Ελλάδα ανήκει σε ταξιδιώτες που ταξιδεύουν διεθνώς μια φορά το χρόνο με μερίδιο δαπανών 68%, και ακολουθούν οι συχνοί ταξιδιώτες (25%) και οι «Ελιτ» ταξιδιώτες (7%).
Οι πιο συχνοί αγοραστές tax free στην Ελλάδα προέρχονται από τα Σκόπια (57% επί του συνόλου δαπανών), τη Ρωσία (37%) και το Ισραήλ (29%).
Η Αττική και οι Κυκλάδες εξαρτώνται ισχυρά από τους Κινέζους επισκέπτες όσον αφορά τις πωλήσεις tax free. Συγκεκριμένα, το 59% των δαπανών tax free στην Αττική και το 29% στις Κυκλάδες πραγματοποιείται από Κινέζους. Στη βόρεια Ελλάδα κυριαρχούν οι Σκοπιανοί με το 37% των δαπανών και οι Ισραηλινοί έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο δαπανών υπόλοιπη Ελλάδα (28%).
Η μέση δαπάνη tax free ανά αγοραστή στις Κυκλάδες διαμορφώνεται σε 1.100 ευρώ έναντι 980 ευρώ στην Αττική, 420 ευρώ στη βόρεια Ελλάδα και 380 ευρώ στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Τα premium brand έχουν μεγαλύτερη παρουσία στην Ελληνική αγορά tax free παρά στις αγορές της ν. Ευρώπης. Η κατηγορία premium προϊόντων έχει το μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων (33% έναντι 16% στη ν. Ευρώπη) με μέση δαπάνη στα 435 ευρώ, έναντι 519 ευρώ στη νότια Ευρώπη.
Οι πωλήσεις στην κατηγορία πολυτελών αγορών tax free (μέση δαπάνη ανά brand άνω των 1.500 ευρώ) αντιπροσωπεύουν το 22% του συνόλου πωλήσεων tax free στην Ελλάδα, έναντι 28% στη ν. Ευρώπη και η μέση δαπάνη ανά συναλλαγή το 2018 ήταν 3.390 ευρώ έναντι 3.940 ευρώ στη νότια Ευρώπη.
Η προσιτή πολυτέλεια (με μέση δαπάνη άνω των 750 ευρώ), με μερίδιο 21% στην Ελλάδα και 26% στη ν. Ευρώπη, έχει μέση δαπάνη ανά συναλλαγή στα 1.160 ευρώ, έναντι 1.110 ευρώ στη ν. Ευρώπη. H κατηγορία lifestyle προϊόντων, τέλος, με μέση δαπάνη στα 152 ευρώ στην Ελλάδα έναντι 161 ευρώ στη ν. Ευρώπη έχει μερίδιο 24% στις πωλήσεις στην Ελλάδα έναντι 29% στη ν. Ευρώπη.
Τα προϊόντα στις κατηγορίες premium και lifestyle συμβάλλουν περισσότερο στην αύξηση πωλήσεων tax free, έπειτα τη μείωση της ελάχιστης δαπάνης αγοράς. Η αύξηση αυτή την τελευταία 5ετία διαμορφώνεται στο +25,2% για τα προϊόντα lifestyle και +8,8% στα προϊόντα premium.
Ωστόσο, οι συναλλαγές με την καλύτερη επίδοση το 2018 σε σύγκριση με το 2017 ήταν οι άνω των 2.000 ευρώ, συγκεντρώνοντας μερίδιο 54%.
Οι τρόποι με τους οποίους η Ελλάδα μπορεί να αυξήσει τις πωλήσεις tax free είναι η προσέλκυση περισσότερων δαπανών από Κινέζους, η προσέγγιση των ταξιδιωτών “elit”, η ενθάρρυνση των διεθνών αγοραστών να προβούν σε μεγαλύτερες δαπάνες στην Ελλάδα και σε περίπτωση Brexit η άντληση μεριδίου δαπανών από τους Βρετανούς επισκέπτες.
Αυτό μπορεί να γίνει με την προσέλκυση περισσότερων Κινέζων ταξιδιωτών με το άνοιγμα απευθείας αεροπορικών δρομολογίων μεταξύ Κίνας και Αθήνας (σήμερα υπάρχουν 11 συνδέσεις, έναντι 92 με την Τουρκία, 87 με την Ισπανία και 10 με την Πορτογαλία) και την τουριστική προώθηση της Ελλάδας στην Κίνα.
Επίσης, η Ελλάδα πρέπει να αυξήσει το μερίδιό της στις δαπάνες των κινέζων ανά χώρα (βρίσκεται στο 22% και στα 2.140 ευρώ). Στόχος πρέπει να είναι και η προσέλκυση δαπανών από “elit” Κινέζους και Ρώσους ταξιδιώτες οι οποίοι σε παγκόσμια βάση δαπανούν 61.500 ευρώ και 50.140 ευρώ αντίστοιχα με πολύ μικρό μερίδιο στις πωλήσεις στην Ελλάδα (12% και 10%).
Το 73% των elit διεθνών ταξιδιωτών επισκέπτονται την Αττική και όχι τις Κυκλάδες, το 82% των Αμερικανών αγοραστών επισκέπτονται μόνο μία περιοχή της Ελλάδας καθώς και το 92% των διεθνών ταξιδιωτών. Επομένως χρειάζεται προώθηση πολλών διαφορετικών προορισμών.
Ο διευθυντής και εκδότης του TornosNews, κ. Γιάννης Γιαννακάκης, μιλώντας στη συνέχεια σε πάνελ ειδικών της αγοράς tax free, δήλωσε ότι για την προσέγγιση των Κινέζων τουριστών χρειάζεται να γίνουν αλλαγές ώστε να ικανοποιούνται οι βασικές ανάγκες των ταξιδιωτών σε επίπεδο γλώσσας, ιδιαιτεροτήτων στις συνήθειές τους, γαστρονομίας, σήμανσης και τεχνολογικών συστημάτων που χρησιμοποιούν για την πληροφόρησή τους.