Δραματικές αλλαγές στην ταξιδιωτική συμπεριφορά των Βρετανών έχει προκαλέσει από το πρώτο ξέσπασμά της η πανδημία.
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας μεταφορών αεροδρομίου, Welcome Pickups, που διεξήχθη από το Μάρτιο έως τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2020, παρουσιάζεται αύξηση των μεγαλύτερης διάρκειας ταξιδίων και στροφή των προτιμήσεων προς τις διακοπές παραλίας, κάτι που θυμίζει το μοντέλο διακοπών που προτιμούσαν παλαιότερα οι Βρετανοί.
Στροφή στις διακοπές παραλίας
Η εταιρία παρατήρησε ότι το τελευταίο εξάμηνο, το 14% των Βρετανών που έκαναν διακοπές, ταξίδεψαν για περισσότερες από 7 ημέρες, έναντι μέσου όρου 6 ημέρων την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Αυτό αποδίδεται στην αύξηση της ζήτησης για διακοπές μετά το lockdown ή την ευελιξία που προσφέρεται στους εργαζομένους για εξ αποστάσεως εργασία. Μάλιστα, οι αλλαγές στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επέβαλε η Βρετανία μπορεί να συνέβαλλαν σε αυτή την τάση, με ορισμένους να κάνουν κράτηση διακοπών για μεγαλύτερη περίοδο ώστε να νιώσουν ότι ενδεχόμενη καραντίνα 14 ημερών με την επιστροφή τους θα αξίζει τον κόπο. Ακόμα και εξ όσων έκαναν διακοπές στο εσωτερικό της χώρας, αυτές ήταν μεγαλύτερης διάρκειας από πέρυσι.
Μεγαλύτερης διάρκειας διακοπές
Οι διακοπές 2 εβδομάδων αποτέλεσαν τον κανόνα έως ότου οι άνθρωποι άρχισαν να ταξιδεύουν συχνότερα τον 21ο αιώνα, εξαιτίας των χαμηλών ναύλων στις πτήσεις και την τάση για σύντομες αποδράσεις. Άλλωστε, προ πανδημίας, οι ανησυχίες των ανθρώπων για το περιβάλλον είχαν ήδη ωθήσει αρκετούς να επανεξετάσουν αυτή την προσέγγιση, κάτι που σημαίνει ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί.
Σύμφωνα με την ταξιδιωτική πλατφόρμα Opodo, υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση διακοπών διάρκειας άνω των 15 ημέρων για το 2021 και ορισμένα ξενοδοχεία διαμορφώνουν αντίστοιχα πακέτα διαμονής σε προσιτές τιμές (π.χ. η αλυσίδα χόστελ Generator).
Οι παραλίες κερδίζουν τα city break
Παράλληλα, τα city break, προς το παρόν, φαίνεται πως «χάνουν τη μάχη» έναντι των διακοπών παραλίας στις προτιμήσεις των Βρετανών. Το ποσοστό όσων έκαναν κράτηση για διακοπές στο πρότυπο «ήλιος-θάλασσα» (Μάρτιος – Σεπτέμβριος) έφτασε το 54% έναντι 38% την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Σύμφωνα με στοιχεία του Thomas Cook από τον Σεπτέμβριο, το 43% των επισκεπτών στις σελίδες του ήταν κάτω των 35 ετών και πάνω από τα δύο τρία ήταν ζευγάρια. Όσοι έκαναν κράτηση έτειναν να δαπανούν περισσότερα για διακοπές σε πεντάστερα ξενοδοχεία σε προορισμούς όπως η Ελλάδα και η Τουρκία.
Η έρευνα έδειξε ακόμη, μείωση στα ταξίδια με επίκεντρο τη γαστρονομία, τα οποία αποτελούν ένα σημαντικό τμήμα των city break. Η εξερεύνηση της τοπικής κουζίνας ως βασικός λόγος κράτησης διακοπών μειώθηκε από 18% στο 10% σε ετήσια βάση. Τα αποτελέσματα αυτά αποδίδονται στους τρέχοντες περιορισμούς στην εστίαση. Αντίθετα, τα ταξίδια στην παραλία επιτρέπουν μια ψυχολογική απομάκρυνση από την πανδημία.
Ωστόσο, η αλλαγή αυτή ενδέχεται να είναι υπερεκτιμημένη καθώς, σύμφωνα με εκπρόσωπο της Opodo, πρόσφατη έρευνα της πλατφόρμας έδειξε ότι οι κορυφαίοι ονειρικοί προορισμοί για τους Βρετανούς μπορεί να είναι παραθαλάσσιοι, όμως τα city breaks παραμένουν δημοφιλή, ιδιαίτερα τώρα που τα μεγάλα αστικά κέντρα δεν αντιμετωπίζουν ζητήματα υπερτουρισμού.
Τα μοναχικά ταξίδια αποτελούν ισχυρή τάση
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, περισσότεροι Βρετανοί, σε σύγκριση με το 2019, επιλέγουν πλέον να ταξιδεύουν μόνοι. Τα μοναχικά ταξίδια πλέον αντιπροσωπεύουν το 26% των διακοπών των Βρετανών, έναντι 16% που ήταν το 2019.
Σε έρευνα της Opodo μέσα στο καλοκαίρι, βρέθηκε ότι η τάση αυτή καταγράφεται περισσότερο στο Ην. Βασίλειο σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Στην Ευρώπη, η διάθεση για μοναχικά ταξίδια και ταξίδια με τον/την σύντροφο αντιπροσωπεύουν το 41,2% ενώ στο Ην. Βασίλειο το ποσοστό για μοναχικά ταξίδια ανέρχεται στο 47,6% και για ταξίδια με τον/την σύντροφο στο 37,6%.
Κρατήσεις τελευταίας στιγμής
Ενώ οι περισσότερες από τις νέες αυτές τάσεις στα ταξίδια αποτελούν επιστροφή σε δημοφιλή μοντέλα διακοπών του παρελθόντος, πολλοί τουρ οπερέιτορ παρατηρούν ότι λόγω της ασταθούς φύσης της πανδημίας, των αλλαγών στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και της απόγνωσης ορισμένων ανθρώπων να αποδράσουν από την καθημερινότητα, οι κρατήσεις 11 ώρες πριν την αναχώρηση παρουσιάζουν εντυπωσιακή άνοδο.
Οι τάσεις αυτές, όπως επισημαίνεται στην έρευνα, αναμένεται να έχουν μακροχρόνιο αντίκτυπο στα ταξίδια.