«Μπορεί ένα εμβόλιο να σώσει την ταξιδιωτική βιομηχανία εγκαίρως;» Το ερώτημα αυτό απασχολεί όλους τους εμπλεκομένους στον τουρισμό παγκοσμίως, μετά την πολλά υποσχόμενη ανακοίνωση της Pfizer, χθες, ότι το εμβόλιο που ετοιμάζει και βρίσκεται στην τρίτη φάση των δοκιμών, περνάει και το «τεστ» αντιμετώπισης του ιού (στο 90% μάλιστα) αλλά και των παρενεργειών.
Ενώ συνεχίζουν να υπάρχουν προβλήματα τα οποία χρειάζεται να αντιμετωπιστούν στα ταξίδια, η νέα αυτή εξέλιξη ενδέχεται να μπορέσει να φέρει τη μεγάλη ανατροπή, και μετά την πολυαναμενόμενη έγκριση του εμβολίου τους πρώτες μήνες του 2021, να απελευθερωθούν τα ταξίδια.
Η εικόνα του τουριστικού κλάδου παγκοσμίως είναι δραματική ενώ και οι αερομεταφορές έχουν πληγεί σε πρωτοφανή βαθμό. Ενδεικτικά, σύμφωνα με την εθνική στατιστική υπηρεσία της Βρετανίας, σημαντικής αγοράς για τον ελληνικό τουρισμό, τα ταξίδια στο εξωτερικό την περίοδο Απρίλιος – Ιούνιος 2020 παρουσίασαν μείωση 96%. Συνολικά, η πανδημία και οι επιπτώσεις των ταξιδιωτικών περιορισμών προς αντιμετώπισή της, έχουν κοστίσει 426 δισ. δολάρια χαμένων εσόδων στη βιομηχανία των αερομεταφορών.
Ωστόσο, τα ελπιδοφόρα νέα του εμβολίου, προκάλεσαν ήδη θετική απόκριση στην αγορά. Μετά την ανακοίνωση της Pfizer, η μετοχή της μητρικής της British Airways, IAG, κατέγραψε αύξηση 40% ενώ και η μετοχή της TUI είχε άνοδο 31% μέσα σε 15 μόλις λεπτά.
Τουριστικά γραφεία και τουρ οπερέιτορ καταγράφουν επίσης αύξηση του ενδιαφέροντος για ταξίδια. Στην Bamboo Travel που ειδικεύεται σε ταξίδια στην Ασία, καταγράφονται αυξημένες αναζητήσεις για ταξίδια το 2021, και όλες περιλαμβάνουν αναφορά του εμβολίου.
Στην εταιρία κρατήσεων αεροπορικών εισιτηρίων, Jack’s Flight Club, αναμένουν μια αρχική αύξηση των τιμών στις πτήσεις για προκρατήσεις του 2021 όμως σύντομα η τάση αυτή θα αναστραφεί καθώς οι αεροπορικές εταιρίες θα πασχίσουν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών για να γεμίσουν τα αεροσκάφη τους. Εκτιμούν δε ότι τους επόμενους μήνες θα υπάρξουν διακυμάνσεις στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, καθώς οι εταιρίες «δοκιμάζουν» την αγορά.
Σύμφωνα με την TravelSupermarket, οι δημοφιλέστεροι μήνες για ταξίδια το 2021 είναι, μέχρι στιγμής, ο Απρίλιος και ο Μάιος, μετά δηλαδή από την περίοδο κατά την οποία αναμένεται να έχει κυκλοφορήσει το εμβόλιο.
Πολλές εταιρίες εκτιμούν ότι η διάθεση για διακοπές δεν έχει χαθεί και ότι η βιομηχανία έχει πληγεί από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Έτσι ερμηνεύουν και την άνοδο των κρατήσεων για τα Κανάρια μετά την προσθήκη τους στη λίστα αερογεφυρών της Βρετανίας τον Οκτώβριο, ακόμα κι αν ξεκινούσε το δεύτερο κύμα της πανδημίας.
Στην Southall Travel προβλέπουν αναζωπύρωση της ζήτησης των Βρετανών για ταξίδια μετά την κυκλοφορία του εμβολίου.
Σύμφωνα με δηλώσεις της διευθύνουσας συμβούλου του τουρ οπερέιτορ διακοπών πολυτελείας Expressions Holidays, Marcelle Hoff, στην Telegraph, μέχρι τα τέλη Μαρτίου θα είμαστε σε πιο ασφαλές σημείο, με την προϋπόθεση ότι θα έχει διαδοθεί το εμβόλιο, θα πραγματοποιούνται συχνά τεστ, θα εισαχθούν στα αεροδρόμια και θα υπάρξει αυξημένη επικοινωνία και συντονισμός μεταξύ των χωρών.
Τα δίκτυα ασφαλείας που πρέπει να τηρήσουν οι επιχειρήσεις, τόνισε, μπορεί να σημαίνουν ασφαλιστικές πολιτικές για τους πελάτες οι οποίοι μολύνονται με τον ιό και χρειάζεται να ακυρώσουν το ταξίδι τους, καθώς και κάλυψη για χρεώσεις ακύρωσης σε περίπτωση τοπικού ή εθνικού λοκντάουν. Μάλιστα, σε περίπτωση του το βρετανικό ΥΠΕΞ εκδώσει προειδοποίηση κατά των ταξιδίων σε έναν προορισμό λόγω κορωνοϊού, η κυβέρνηση θα πρέπει να υποσχεθεί ότι θα καλύψει τα κόστη του οργανωτή ταξιδίου.