Μείωση εσόδων της τάξης του 55% περιλαμβάνουν οι εκτιμήσεις της Statista για την παγκόσμια τουριστική βιομηχανία το 2020, όπως παρουσιάζονται σε συνεργασία με την ITB Berlin NOW.
Σύμφωνα με στοιχεία από τον ΠΟΤ, από το 1950 έως το 2019, οι ετήσιες διεθνείς αφίξεις παρουσίασαν αύξηση από 25 εκατ. σε 1,5 δισ., δηλαδή κατά 5.744%. Αντίθετα, τον Οκτώβριο του 2020, οι διεθνείς τουριστικές αφίξεις σε ετήσια βάση παρουσίασαν μείωση 72%. Αυτό είχε αντίκτυπο και στη γερμανική τουριστική βιομηχανία, η οποία σύμφωνα με τον πρόεδρο της ένωσης γερμανών τουρ οπερείτορ και τουριστικών γραφείων, DRV, Norbert Fiebig, κατέγραψε το 2020 απώλειες εσόδων ύψους 28 δισ. ευρώ (-80%).
Σύμφωνα με την έρευνα Νοεμβρίου του 2020 από την DIHK, το 94% των εταιριών στον γερμανικό τουριστικό κλάδο περίμεναν μείωση των εσόδων τους το 2020. Καμία άλλη βιομηχανία δεν έχει καταγράψει τόσο υψηλές απώλειες και, ως αποτέλεσμα, η τουριστική βιομηχανία θεωρείται ως μία από όσες δέχθηκαν το μεγαλύτερο πλήγμα της πανδημίας.
Παρότι το 2020 χαρακτηρίστηκε από τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας, υπάρχει λόγος αισιοδοξίας. Παρά την κρίση, η παγκόσμια μείωση των αφίξεων και οι απώλειες που αυτή συνεπάγεται για τις επιχειρήσεις, σύμφωνα με τις προβλέψεις στην έκθεση του ινστιτούτου ερευνών αγοράς, Statista, Mobility Market Outlook, η παγκόσμια αγορά ταξιδίων και τουρισμού αναμένεται να ανακάμψει πλήρως το 2023, οπότε θα επιτύχει επίπεδα ρεκόρ.
Η ίδια έκθεση αναφέρει οτι τα έσοδα για το 2021 αναμένεται να παρουσιάσουν αύξηση 50% έναντι του 2020 ενώ νέα ρεκόρ εσόδων αναμένεται να καταγραφούν από το 2023 και μετά. Αναμένεται δε οτι το 2025 η αύξηση των εσόδων θα αγγίξει το 23% έναντι των επιπέδων του 2019.
Το 2020, η τουριστική βιομηχανία επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τους περιορισμούς που έθεσαν οι εθνικές κυβερνήσεις λόγω της πανδημίας. Διάφορα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι εκείνοι οι μήνες, κατά τους οποίους εκδόθηκαν αυστηρά μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού, ήταν ιδιαίτερα δύσκολοι για τον τουριστικό τομέα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΟΤ, οι κρατήσεις ξενοδοχείων στη Γερμανία μειώθηκαν σημαντικά κατά την άνοιξη και το φθινόπωρο - τον Απρίλιο τα γερμανικά ξενοδοχεία σημείωσαν ετήσια πτώση επισκεπτών της τάξης του 91%.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020, έγινε φανερό ότι τα καλοκαιρινά ταξίδια στη Γερμανία θα ήταν διαφορετικά από τα προηγούμενα χρόνια. Σύμφωνα με στοιχεία του ZDF-Politbarometer από έρευνα του Μαΐου του 2020 για τους Γερμανούς πολίτες, η πανδημία του κορανοϊού επηρέασε τα ταξιδιωτικά σχέδια άνω του 50% των ερωτηθέντων. Αυτό αντικατοπτρίστηκε επίσης στις προτιμήσεις προορισμού. Σύμφωνα με αντιπροσωπευτική έρευνα της Allianz Partners, πριν από το παγκόσμιο ξέσπασμα του κορονωϊού, το 22% των Γερμανών πολιτών προτιμούσαν μακρινούς προορισμούς έναντι αντίστοιχου ποσοστού 6% μετά την έναρξη της πανδημίας. Αντίθετα, το ποσοστό των ερωτηθέντων που προτιμούν τις ’staycations’ υπερδιπλασιάστηκαν, από 30% σε 61%. Κατά συνέπεια, οι αναζητήσεις στη Google για «διακοπές / Γερμανία» τριπλασιάστηκαν στα τέλη Μαΐου, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
Οι εκτιμήσεις της Statista βάσει στοιχείων του ΠΟΤ, της WorldData και του ΟΟΣΑ δείχνουν ότι οι εγχώριες τουριστικές αγορές στη Γερμανία και σε άλλες δημοφιλείς χώρες δεν έχουν επηρεαστεί τόσο σοβαρά από την πανδημία όσο ο διεθνής τουρισμός. Το 2019 ο εσωτερικός τουρισμός ανήλθε σε 259 δισ. ευρώ και αποτελούσε το 85% των εσόδων εσωτερικού τουρισμού στη Γερμανία, ενώ για το 2020 το μερίδιό τους εκτιμάται ότι φτάνει στο 91% (περίπου 173 δισ. ευρώ). Κατά συνέπεια, τα έσοδα από την αγορά διεθνούς τουρισμού της Γερμανίας προβλέπεται να μειωθούν πάνω από 60%, από περίπου 45 δις. σε περίπου 16 δις. ευρώ. Ταυτόχρονα, ο εγχώριος τουρισμός αναμένεται ότι θα έχει ανακάμψει ήδη από το 2022, με τα έσοδα να φτάνουν στα επίπεδα του 2019.
Τόσο οι ειδικοί του κλάδου όσο και οι μεγάλες ταξιδιωτικές εταιρείες αναμένουν ότι η αγορά θα ανακάμψει γρήγορα. Η TUI δήλωσε πρόσφατα ότι τα ταξίδια το καλοκαίρι του 2021 θα γίνουν «κανονικά». Λόγω των συνεχώς μεταβαλλόμενων συνθηκών (π.χ. το πώς εξελίσσονται οι εμβολιασμοί, οι περίοδοι lockdown), οι προβλέψεις των εμπειρογνωμόνων πρέπει να αντιμετωπίζονται με προσοχή και να επανεξετάζονται τακτικά σύμφωνα με τις τρέχουσες εξελίξεις.
Ωστόσο, αναμένεται ότι οι καταναλωτές θα έχουν την επιθυμία να αναπληρώσουν τις διακοπές που δεν έκαναν το 2020. Επιπλέον, γίνονται εμφανείς οι τάσεις που ενδέχεται να κυριαρχήσουν στην τουριστική βιομηχανία στο εγγύς μέλλον.
Οι ειδικοί της Statista προβλέπουν ότι οι τεχνολογικές καινοτομίες θα έχουν ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο στη βιομηχανία, με εξατομικευμένες υπηρεσίες που θα βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη και καινοτόμες μορφές παρουσίασης τουριστικών υπηρεσιών με εικονική πραγματικότητα. Έτσι, τα τρέχοντας χαμηλά επίπεδα ταξιδιών, σε συνδυασμό με τις τεχνολογικές καινοτομίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ταχεία ανάκαμψη της βιομηχανίας.