Η αγορά της ολικής χορτοφαγίας είναι μια νέα τάση που άρχισε να αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια, και πολλές εταιρείες επενδύουν στον εν λόγω τομέα.
Σήμερα οι κύριες αγορές αυτών των προϊόντων είναι κυρίως οι ΗΠΑ και η Ασία. Όπως είναι γνωστό, τα προϊόντα «vegan» αντικαθιστούν τις ζωικές πρωτεΐνες (αυγά, γάλα, κρέας) με φυτικά υποκατάστατα.
Ο όγκος της παγκόσμιας αγοράς ανήλθε σε 18,5 δισ. ευρώ το 2020 με ρυθμό αύξησης 7,1% σε ένα χρόνο. Από αυτά, τα 15 δισ. ευρώ αφορούν υποκατάστατα γάλακτος, κυρίως στην Ασία, και τα 3,5 δισ. ευρώ υποκατάστατα κρέατος, κυρίως στις ΗΠΑ, ενώ η αγορά των ΗΠΑ αντιπροσωπεύει το 1/3 των παγκόσμιων πωλήσεων με 6 δισ. ευρώ, και οι νεοφυείς επιχειρήσεις του κλάδου της χώρας, όπως η Beyond Meat, τα τελευταία 3 χρόνια έχουν πολλαπλασιάσει τα κέρδη τους προσεγγίζοντας τα 3 δισ. ευρώ το 2020 από 200 εκατ. ευρώ το 2017, με άνοδο της αγοράς ολικής χορτοφαγίας κατά 27% το 2020, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Xerfi.
Η Ευρώπη φαίνεται να ακολουθεί σε αυτή την τάση, με πιο αργούς ρυθμούς, με τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ολλανδία να βρίσκονται στην πρωτοπορία, με τις πωλήσεις στη Γερμανία να διπλασιάζονται τα τελευταία δύο χρόνια και να φτάνουν τα 817 εκατ. ευρώ.
Η κλιματική κρίση και η άνοδος της παγκόσμιας οικολογικής συνείδησης οδηγούν προς μία διατροφική επανάσταση που ίσως να οδηγήσει σε εξαφάνιση, ή τουλάχιστον σε σημαντική μείωση της κατανάλωσης κρέατος, αυγών και γάλακτος, με μεγάλους ομίλους στον χώρο της διατροφής να ακολουθούν αυτή την τάση, όπως η παγκόσμια ηγέτιδα Nestlé η οποία παρουσίασε στις 07/10/2021 τα φυτικά της υποκατάστατα για τα αυγά και τις γαρίδες. Ειδικά τα νέα υποκατάστατα για τα αυγά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ομελέτες ή ως υλικά ζαχαροπλαστικής, ενώ τα υποκατάστατα της γαρίδας προωθούνται για τις σαλάτες ή τις μακαρονάδες. Η τάση αυτή είναι εμφανής και στη Γαλλία, με τη συμμετοχή μεγάλων εταιρειών όπως οι Fleury Michon, Danone και Bel σε αυτό το κίνημα, ενώ ο όμιλος Savencia ανακοίνωσε πρόσφατα την εξαγορά της αμερικανικής εταιρείας φυτικών αλοιφών Hope που αποτελεί την μεγαλύτερη εταιρεία σε πωλήσεις βιολογικού χούμους στις ΗΠΑ. Ωστόσο, στη Γαλλία μόλις το 0,6% των δαπανών των νοικοκυριών για διατροφή δαπανούνται σε υποκατάστατα προϊόντα των ζωικών πρωτεϊνών, σύμφωνα με μελέτη της Kantar Worldpanel, και η αγορά αυτή παραμένει μικρή και εξειδικευμένη.