Ακόμα κι αν η κατάσταση της πανδημίας χειροτερεύει, οι άνθρωποι συνεχίζουν να επιθυμούν να ταξιδεύουν με μοναδικό εμπόδιο όχι τον COVID αλλά τον τρόπο με τον οποίο οι κυβερνήσεις αντιδρούν στην εξέλιξη της πανδημίας. Εάν οι κυβερνήσεις ανοίξουν τα σύνορά τους για τουριστική δραστηριότητα, η ισχύς της ταξιδιωτικής ζήτησης είναι τόσο μεγάλη που θα καταγράψουν μεγάλη αύξηση των αφίξεων.
Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα μελέτης της ForwardKeys που αφορά τις προοπτικές των ταξιδιών το 2022.
Επικαλούμενη το παράδειγμα της Ελλάδας, η ForwardKeys επισημαίνει ότι τον περασμένο Μάρτιο η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε το άνοιγμα της χώρας στους ταξιδιώτες με ψηφιακό πιστοποιητικό. Την ίδια ώρα, ο αριθμός των κρουσμάτων στην Ελλάδα αυξανόταν με ανησυχητικούς ρυθμούς. Δεδομένου ότι η εξέλιξη αυτή στη χώρα μας είχε κάνει το γύρο του κόσμου, και κυρίως στις σημαντικότερες αγορές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, οι άνθρωποι γνώριζαν για τη δυσμενή υγειονομική κατάσταση όμως ο αριθμός των διεθνών αεροπορικών εισιτηρίων για Ελλάδα παρουσίαζε ισχυρή αύξηση, καθιστώντας την Ελλάδα ένα από τα “success stories” του περασμένου καλοκαιριού.
Η μελέτη εστιάζει σε 4 βασικές τάσεις οι οποίες αποτελούν λόγους αισιοδοξίας για το πώς θα εξελιχθεί η τουριστική δραστηριότητα το νέο έτος, καθώς έχουν τη δυναμική να κάνουν τη διαφορά.
1. Ταξίδια εσωτερικού, μια επίκαιρη παράμετρος στον τουρισμό
Ο εσωτερικός τουρισμός ανέκαμψε πρώτος το 2021 και έσωσε την ταξιδιωτική βιομηχανία πολλών χωρών από «σίγουρο πνιγμό».
Με το παράδειγμα της Ισπανίας, η μελέτη επισημαίνει ότι μεγάλο κομμάτι των ταξιδιών εσωτερικού διεξάγεται με πτήσεις λόγω των μεγάλων αποστάσεων και της ελκυστικότητας τουριστικών προορισμών όπως οι Βαλεαρίδες ή τα Κανάρια. Ο εσωτερικός τουρισμός ανέκαμψε εύκολα μέσα στην πανδημία, από το καλοκαίρι του 2020, έπειτα από την άρση των μέτρων lockdown.
Τον Απρίλιο του 2021, με τη βοήθεια των διακοπών του Πάσχα, τα εσωτερικά ταξίδια έφτασαν για πρώτη φορά στα προ κορωνοϊού επίπεδα. Έκτοτε, παραμένουν ισχυρά, και ανά περιόδους πάνω από τα επίπεδα του 2019, όπως κατά τις φθινοπωρινές διακοπές στα τέλη Οκτωβρίου.
Αν εξετάσουμε την εξέλιξη των διεθνών αναχωρήσεων από την Ισπανία, συνειδητοποιούμε ότι οι Ισπανοί χρειάστηκαν πολύ περισσότερο χρόνο για να ξαναρχίσουν να ταξιδεύουν στο εξωτερικό. Μόνο από την Άνοιξη του 2021 παρατηρούμε επιτάχυνση της ανάκαμψης.
Το σημαντικό στοιχείο εδώ είναι ότι τα διεθνή ταξίδια ανέκαμψαν ενώ τα ταξίδια εσωτερικού παρέμειναν ισχυρά, πράγμα που σημαίνει ότι η ταξιδιωτική αγορά διευρύνεται. Και η Ισπανία δεν είναι μια μεμονωμένη περίπτωση. Έχουμε δει το ίδιο μοτίβο σε πολλές άλλες χώρες, ξεκινώντας από τις ΗΠΑ, οι οποίες διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην παγκόσμια ανάκαμψη. Αυτή είναι μια εξαιρετική είδηση και ένας καλός λόγος για να είμαστε αισιόδοξοι, επισημαίνει η μελέτη.
2. Τα επαγγελματικά ταξίδια δεν έχουν «πεθάνει»
Ένας από τους μεγάλους φόβους της ταξιδιωτικής βιομηχανίας από την αρχή της πανδημίας ήταν ότι τα επαγγελματικά ταξίδια δεν θα επέστρεφαν ποτέ. Με τα online συνέδρια, τις διαδικτυακές συναντήσεις και τους μειωμένους προϋπολογισμούς των εταιριών που επλήγησαν από την κρίση, οι εκτιμήσεις ήταν απαισιόδοξες. Ωστόσο, φαίνεται ότι τα επαγγελματικά ταξίδια επιστρέφουν αργά αλλά σταθερά.
Στα ενδοευρωπαϊκά επαγγελματικά ταξίδια υπήρξε μια σταθερή άνοδος από τον Απρίλιο μέχρι το νέο κύμα κρουσμάτων covid τον περασμένο Νοέμβριο. Αυτό σημαίνει ότι τα επαγγελματικά ταξίδια ανακάμπτουν πιο αργά από τα ταξίδια αναψυχής, και η ανάκαμψή τους μπορεί να είναι λίγο ανομοιόμορφη, αλλά συνολικά, το χάσμα μεταξύ αναψυχής και επαγγελματικών δραστηριοτήτων μειώνεται και τα επαγγελματικά ταξίδια προσέγγισαν το 70% των επιπέδων του 2019 τον Οκτώβριο.
Το συμπέρασμα είναι ότι μεγάλο μέρος των επαγγελματικών ταξιδιών της εποχής προ Covid, τελικά θα επανέλθει. Στη νέα κανονικότητα, θα εξακολουθούν να υπάρχουν αντιπρόσωποι πωλήσεων που θα συναντούν τους πελάτες τους αυτοπροσώπως και οι άνθρωποι θα εξακολουθούν συναντιούνται σε συνέδρια για να ανταλλάσσουν ιδέες.
3. Η περιοχή APAC πρόκειται να ανοίξει σύντομα
Μέχρι στιγμής, η μόνη περιοχή στον κόσμο που υστερεί στην ανάκαμψη των ταξιδιών είναι η περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού. Ο κύριος λόγος είναι ότι οι περισσότεροι προορισμοί δεν ήταν ανοιχτοί για επαγγελματικά ταξίδια και εφάρμοζαν ταξιδιωτικούς περιορισμούς που καθιστούσαν τα ταξίδια δύσκολα ή σχεδόν αδύνατα.
Τα καλά νέα είναι ότι λίγο πριν χτυπήσει η Omicron, αυτή η κατάσταση άλλαζε με γρήγορους ρυθμούς. Η ομάδα των χωρών που ήταν μερικώς ανοιχτές ή που είχαν ανακοινώσει σχέδιο ανοίγματος ήταν πολύ μεγαλύτερη και περιλάμβανε πολύ δημοφιλείς προορισμούς όπως η Ινδία, η Αυστραλία, η Ινδονησία, η Ιαπωνία, τα Φίτζι και η Σιγκαπούρη.
Υπάρχουν σοβαροί λόγοι για να πιστεύουμε ότι αυτά τα σχέδια θα τεθούν ξανά σε ισχύ και ότι αυτό θα ενεργοποιήσει εκ νέου τα περιφερειακά αλλά ακόμη και τα διηπειρωτικά ταξίδια, ακολουθώντας το ίδιο μοτίβο με αυτό που έχουμε δει σε άλλα μέρη του κόσμου. Το μεγάλο ερωτηματικό είναι η Κίνα, η μεγαλύτερη εξερχόμενη αγορά στον κόσμο πριν από τον Covid και ένας γίγαντας που αναμένουμε να αφυπνιστεί.
4. Η αύξηση της ζήτησης είναι πραγματική
Η τελευταία από τις βασικές τάσεις ανάκαμψης στις οποίες εστιάζει η ForwardKeys είναι η συνεχής παρουσία αυξημένης ζήτησης. Όταν δεν επιτρέπεται στους ανθρώπους να ταξιδεύουν, είναι δύσκολο να εκτιμηθεί πόσο πρόθυμοι είναι να κάνουν κράτηση για ένα ταξίδι. Ένας τρόπος για να αποτυπωθεί το μέγεθος της ζήτησης είναι να δούμε τι συμβαίνει όταν αίρονται οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί σε άλλα μέρη του κόσμου.
Η Αυστραλία που έχει εφαρμόσει πολύ αυστηρούς ταξιδιωτικούς περιορισμούς μέχρι την επαναλειτουργία της τον Νοέμβριο, από τη στιγμή που ανακοίνωσε την ημερομηνία επαναλειτουργίας της, καταγράφει ταχεία επιτάχυνση των κρατήσεων από βασικές αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Σιγκαπούρη και οι ΗΠΑ. Αυτό δείχνει ότι η αυξημένη ζήτηση υπήρχε από πριν και περίμενε ένα ξεκάθαρο μήνυμα από τις αρχές για να εκφραστεί.
Στην περίπτωση της Αυστραλίας, αυτό το μήνυμα άργησε να έρθει, αλλά σε άλλους προορισμούς ήρθε πολύ πιο γρήγορα και αυτό, επίσης, παρείχε μερικές πολύτιμες γνώσεις σχετικά με την αυξημένη ζήτηση.