Η επιστροφή των εύρωστων οικονομικά Αμερικανών τουριστών στην Ευρώπη καθώς και η επαναφορά των ταξιδιών πολλαπλών προορισμών, συμβάλλουν στην ανάκαμψη των λιανικών πωλήσεων στην ήπειρο το 2022, οι οποίες παραδοσιακά τονώνται από τον τουρισμό.
Σύμφωνα με στοιχεία της Forwardkeys, η χαλάρωση των προϋποθέσεων εισόδου σε όλη την Ευρώπη ανακούφισε ολόκληρο τον ταξιδιωτικό κλάδο – ιδίως τον τομέα του λιανικού εμπορίου ταξιδιών, ο οποίος βασίζεται στη σταθερή ροή πλούσιων ταξιδιωτών μέσω των αεροδρομίων. Ως αποτέλεσμα της «ταξιδιωτικής επανενεργοποίησης» της Ευρώπης, τόσο τα ενδοηπειρωτικά όσο και τα εισερχόμενα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων ανακάμπτουν με σταθερούς ρυθμούς. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις επιχειρήσεις αφορολόγητων ειδών και τις μάρκες λιανικής παρουσιάζουν τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, τα οποία, σύμφωνα με τα δεδομένα της ForwardKeys, θα φτάσουν στα επίπεδα του 2019 κατά την περίοδο αιχμής των Χριστουγέννων.
Από τις αγορές μεγάλων αποστάσεων που ηγούνται αυτής της ανάκαμψης, οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται στην κορυφή, έχοντας φτάσει στο 95% των επιπέδων του 2019 και, με βάση τις προγραμματισμένες αφίξεις, πρόκειται να φτάσουν στο 96% κατά τους φθινοπωρινούς μήνες.
Με τις ΗΠΑ να αντιπροσωπεύουν ιστορικά μια σημαντική αγορά λιανικής στα ταξίδια, αυτό σημαίνει μια περαιτέρω ώθηση για τις εταιρίες αφορολόγητων ειδών που εδρεύουν στην Ευρώπη και τους λιανοπωλητές αεροδρομίων, οι οποίοι επλήγησαν σημαντικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Στα ακόμη πιο καλά νέα για τον ευρωπαϊκό ταξιδιωτικό τομέα λιανικής, οι επισκέπτες της Ευρώπης από τις ΗΠΑ ξοδεύουν, κατά μέσο όρο, περισσότερα για τα ταξίδια τους στο εξωτερικό από ό,τι πριν από την πανδημία. Σε σύγκριση με το 2019, τα ταξίδια στην κατηγορία premium καμπίνας αυξήθηκαν κατά 18%, ενώ τα ταξίδια με οικονομική θέση εξακολουθούν να είναι μειωμένα κατά 8%.
Άλλη αξιοσημείωτη τάση είναι η επιστροφή των ταξιδιών πολλαπλών προορισμών σε επίπεδα προ πανδημίας. Αυτό το καλοκαίρι, το 32% των αφίξεων από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη αφορούσε επίσκεψη σε δύο ή περισσότερους προορισμούς, το ίδιο ποσοστό με το 2019 και κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες μεγαλύτερο από το 2021. Αυτό υποδηλώνει ότι ο φόβος ότι οι Αμερικανοί ταξιδιώτες μπορεί να παρασυρθούν από την αλλαγή των ταξιδιωτικών περιορισμών εξασθενεί και ότι οι Αμερικανοί γενικά αισθάνονται πιο σίγουροι για τη διέλευση πολλών διαφορετικών συνόρων κατά τη διάρκεια της παραμονής τους. Είναι επίσης μια θετική εξέλιξη για το λιανικό εμπόριο, καθώς επιτρέπει στα καταστήματα αεροδρομίων που βρίσκονται σε περισσότερους ευρωπαϊκούς προορισμούς να επωφεληθούν από αυτήν την εξαιρετικά πολύτιμη αγορά.
Ενώ η επιστροφή στα ταξίδια πολλαπλών προορισμών αποτελεί επιστροφή στην «κανονική» ταξιδιωτική συμπεριφορά, τα αεροδρόμια που χρησιμοποιούνται είναι πλέον διαφορετικά. Το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, το οποίο άνοιξε μόλις ένα χρόνο πριν από την έναρξη της πανδημίας, είναι εκείνο που επωφελείται περισσότερο από την επιστροφή των Αμερικανών ταξιδιωτών. Άλλα αεροδρόμια που επωφελήθηκαν από τη διέλευση περισσότερων επιβατών από τις ΗΠΑ, μερικά από τα οποία προκαλούν έκπληξη, είναι εκείνα της Βιέννης, του Μόντρεαλ και του Ρέικιαβικ ξεπερνώντας κατά πολύ τις επιδόσεις του 2019, κατά +65%, +65% και +38% αντίστοιχα.