Πώς θα είναι οι διακοπές τις επόμενες δεκαετίες;
Λαμβάνοντας υπόψη τις εκθέσεις για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως αυτή της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο «Regional Impact of Climate Change on European Tourism Demand», την ¨επέλαση" της τεχνητής νοημοσύνης σε όλο το φάσμα των τουριστικών δραστηριοτήτων και τις τάσεις, που διαμορφώνονται μετά την πανδημία, αναδεικνύονται τα ακόλουθα 8 σενάρια για τις διακοπές στο μέλλον.
1. Το κλίμα αναδιατάσσει τους τουριστικούς προορισμούς
Οι διακοπές θα εξαρτώνται όλο και περισσότερο από τις καιρικές συνθήκες, που θα διαμορφώνονται.
Πολύ ενδεικτικό στοιχείο, σύμφωνα με τη μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: Οι ειδικοί εκτιμούν ότι ο Ιούλιος είναι πιθανό να εξελιχθεί στον χειρότερο μήνα του χρόνου για να επισκεφτεί κανείς την Μεσόγειο και ο Απρίλιος να είναι η καλύτερη εποχή.
Όπως τονίζεται, ο Απρίλιος θα γίνει η πιο δημοφιλής εποχή για ταξίδια, με τον αριθμό των ταξιδιών να αυξάνεται κατά 8,89%, ενώ τον Ιούλιο τα ταξίδια θα μειωθούν, κατά μέσο όρο, κατά 5,72%.
Έτσι, ενώ μέχρι τώρα ο ήλιος και η θάλασσα ήταν το σήμα κατατεθέν των καλοκαιρινών διακοπών στην Ευρώπη, η άνοδος της θερμοκρασίας θα έχει δραματικές επιπτώσεις στα παραδοσιακά θέρετρα του νότου της Ευρώπης, από τα επόμενα κιόλας χρόνια.
Γενικά, οι μεγάλοι χαμένοι της κλιματικής κρίσης εκτιμάται ότι θα είναι οι παραδοσιακοί θερινοί προορισμοί της Μεσογείου στην Ιταλία, Γαλλία, Πορτογαλία, Κύπρος και η Ελλάδα.
Αντίθετα, τα υψηλότερα κέρδη –πάνω από 5% σε αφίξεις– κατανέμονται σε Γερμανία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Ιρλανδία, Ολλανδία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Επιπτώσεις και στις αερομεταφορές
Η κλιματική αλλαγή, εξάλλου, η οποία επιφέρει ήδη πλημμύρες, τυφώνες και ανεξέλεγκτες πυρκαγιές, θα οδηγήσει σε περισσότερες ακυρώσεις και καθυστερήσεις πτήσεων κατά τη διάρκεια αυτού του αιώνα.
Οι διαταραχές στον κλάδο των αερομεταφορών θα προκαλέσουν χρεοκοπία αρκετών αεροπορικών εταιρειών και υψηλότερες τιμές για τα αεροπορικά εισιτήρια τα επόμενα δέκα χρόνια. Η ταξιδιωτική ασφάλιση θα γίνει επίσης πιο ακριβή, καθώς οι ταξιδιώτες θα απαιτούν συχνότερα μεγαλύτερη αποζημίωση για τις επιπτώσεις από τις αλλαγές ή τις καθυστερήσεις πτήσεων.
2. Ασφάλιση για εκκενώσεις έκτακτης ανάγκης
Οι καύσωνες στις χώρες του ευρωπαϊκού νότου, στην Ισπανία, την Ιταλία, την Ελλάδα και τη νότια Γαλλία, πιθανότατα θα προκαλούν έντονες τοπικές πυρκαγιές. Επομένως, οι τουρ οπερέιτορ και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για την επείγουσα εκκένωση των τουριστών τους από «καυτά σημεία», όπως συνέβη, για παράδειγμα, φέτος λόγω πυρκαγιών στη Ρόδο.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι τουριστικοί πράκτορες θα αναγκαστούν να συμπεριλάβουν τέτοιους κινδύνους στο κόστος του τουριστικού προϊόντος, πράγμα που σημαίνει ότι οι οργανωμένες εκδρομές ενδέχεται να αυξηθούν στην τιμή κατά 10-20%.
3. Τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων θα συρρικνωθούν
Τα επόμενα 10-15 χρόνια τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων θα γίνουν σημαντικά ακριβότερα λόγω του κόστους των πτήσεων, ενώ ένας στους πέντε ταξιδιώτες θα σταματήσει να πετά για ιδεολογικούς λόγους, θέλοντας να να μειώσουν το προσωπικό τους «αποτύπωμα άνθρακα». Έτσι, τα μακρινά ταξίδια αναμένεται να μειωθούν σημαντικά.
Η τάση θα είναι για ταξίδια μικρών αποστάσεων με ιδιωτικά αυτοκίνητα και τρένα.
4. Μέγιστη άνεση στα δωμάτια των ξενοδοχείων μέσω της τεχνητής νοημοσύνης
Τα ξενοδοχεία θα προσαρμοστούν στις ψυχοσυναισθηματικές και διατροφικές συνήθειες των ταξιδιωτών. Η τεχνητή νοημοσύνη θα τους βοηθήσει σε αυτό: θα ρυθμίζει την θερμοκρασία, που επιθυμούν οι επισκέπτες μέρα και νύχτα, το προτιμώμενο επίπεδο φωτισμού, θα προσαρμόζει αυτόματα το σύστημα ψυχαγωγίας λαμβάνοντας υπόψη τα προσωπικά αιτήματα των επισκεπτών, θα καλεί το ασανσέρ, θα παραγγέλνει τον καθαρισμό δωματίου ή θα καλεί μια καμαριέρα. για να απομακρύνει τα σκουπίδια και γενικά θα εγγυάται την απόλυτη άνεση στο δωμάτιο.
Στο μέλλον, εξάλλου, η υπηρεσία δωματίου του ξενοδοχείου μπορεί να περιλαμβάνει τρισδιάστατη εκτύπωση τόσο γνωστών πιάτων όσο και τοπικών λιχουδιών.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι απίθανο τα «ξενοδοχεία του μέλλοντος» να αποτελούνται αποκλειστικά από έξυπνες τεχνολογίες που θα μετατρέψουν ένα δωμάτιο ξενοδοχείου σε αντικείμενο από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι τουλάχιστον το ένα τρίτο των ταξιδιωτών θα προτιμήσει τα κλασικά δωμάτια, τα οποία θα διαθέτουν ακόμη και τηλεχειριστήριο τηλεόρασης.
Γενικά, εκτιμάται ότι τα ταξίδια χαμηλής τεχνολογίας θα παραμείνουν ελκυστικά στον 21ο αιώνα, καθώς οι άνθρωποι αναζητούν εμπειρίες σε μέρη και δραστηριότητες που εμπλέκουν όλες τις αισθήσεις - όραση, ακοή, αφή, όσφρηση, γεύση. Ίσως, ακολουθώντας αυτή την τάση, οι ζώνες χωρίς τεχνολογία και καινοτομία να παραμείνουν σε τουριστικές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των ξενοδοχείων.
5. Ταξίδια στο διάστημα
Τα ταξίδια στο διάστημα θα γίνουν δημοφιλή για όσους θα έχουν την οικονομική δυνατότητα όχι μόνο για να δουν τα αστέρια και να φωτογραφίσουν την Γη από το φινιστρίνι, αλλά και για νέες αισθήσεις, συμπεριλαμβανομένης της γεύσης. Είναι γνωστό ότι το φαγητό έχει διαφορετική γεύση σε ένα αεροπλάνο, αλλά στο διάστημα αυτές οι αλλαγές θα είναι ακόμα πιο έντονες.
Οι διαστημικές γκουρμέ περιηγήσεις θα βρίσκονται στο επίκεντρο της ταξιδιωτικής επικαιρότητας στο μέλλον: θα υπάρξουν εκκεντρικοί που θα είναι πρόθυμοι να πληρώσουν εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια για να καταλάβουν πώς η γεύση ενός χάμπουργκερ στη γη διαφέρει από αυτή στο διάστημα.
6. Άλλη διάσταση στις γεύσεις από την τεχνητή νοημοσύνη
Για ταξιδιώτες με αλλεργίες και διατροφικές ευαισθησίες, το μέλλον είναι λαμπρό. Σύμφωνα με προβλέψεις, σε 10-15 χρόνια, χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη, ένας επισκέπτης εστιατορίου θα μπορεί να αποκτήσει το επιθυμητό επίπεδο πικάντικου και αλμυρού του πιάτου που έχει παραγγείλει, να έχει μια μπριζόλα ιδανικά ψημένη ή να αποκλείσει εκ των προτέρων τα τρόφιμα που προκαλούν αλλεργίες. .
7. Τα καταλύματα του μέλλοντος
Στο μέλλον, τα καταλύματα θα προσφέρουν όλο και περισσότερο εμπειρίες που επιτρέπουν στους πελάτες τους να αναπτυχθούν πνευματικά, συναισθηματικά και σωματικά. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει εργαστήρια, σεμινάρια και άλλες εκδηλώσεις.
Στο μέλλον, όλο και περισσότερα ξενοδοχεία είναι πιθανό να περιλαμβάνουν γιόγκα, πιλάτες και άλλες δραστηριότητες που προωθούν έναν υγιεινό τρόπο ζωής στην τιμή της διαμονής τους.
Οι ειδικοί προβλέπουν επίσης αύξηση της δημοτικότητας των εκδηλώσεων για εταιρείες, φίλους και οικογένειες. Αυτές οι συναντήσεις θα επικεντρωθούν στην ποιότητα και όχι στο μέγεθος της εκδήλωσης, έτσι ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να έχουν καλή παρέα και να περάσουν καλά.
8. Εικονική πραγματικότητα με φανταστικά ταξίδια
Τα ταξίδια με επαυξημένη πραγματικότητα θα αποκτήσουν επίσης δημοτικότητα. Τα οφέλη τέτοιων «ταξιδιών»: θα "αφήνουν" πολύ μικρότερο προσωπικό αποτύπωμα άνθρακα, ενώ θα προσφέρουν απεριόριστη πρόσβαση σε πολιτιστικά αξιοθέατα - ακόμη και σε περίπτωση παγκόσμιων περιορισμών, όπως μια πανδημία.
Ένα άλλο πλεονέκτημα των «εικονικών» περιηγήσεων που χρησιμοποιούν γυαλιά VR και στολές αφής είναι η ευκαιρία να δει κανείς χαμένα πολιτιστικά αντικείμενα, να συμμετέχει σε ιστορικά γεγονότα ή να βρεθεί σε δυσπρόσιτα φυσικά μέρη, για παράδειγμα, στην κορυφή ενός παγόβουνου ή στο στόμιο ενός ενεργού ηφαιστείου.