Λέγεται ότι οι μπάτλερ στην αρχαία Ελλάδα και την αρχαία Ρώμη ήταν απλοί σκλάβοι που φρόντιζαν για τη συντήρηση και το σερβίρισμα του κρασιού. Επιστρέφοντας στο παρόν, χιλιάδες χρόνια μετά, η πραγματικότητα δείχνει ότι οι σύγχρονοι μπάτλερ, εάν διαθέτουν τις κατάλληλες δεξιότητες και προσαρμοσθούν στις σκληρές απαιτήσεις του επαγγέλματός τους, καταφέρνουν να έχουν πολύ υψηλά εισοδήματα αλλά και μια ζωή με ανέσεις.
«Η πολυτέλεια χρειάζεται υψηλές δεξιότητες και ειδικά όταν την χρεώνει κανείς πολύ ακριβά» τονίζει ο βρετανός γκουρού της εκπαίδευσης μπάτλερ, Gary Williams, ο οποίος προέρχεται από μια χώρα με μακριά παράδοση σε ένα επάγγελμα άμεσα συνυφασμένο με τα ταξίδια πολυτελείας.
Ο κ. Williams είναι διευθυντής των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Βρετανικού Ινστιντούτου Μπάτλερ του Λονδίνου. Με μακρά και πετυχημένη καριέρα ως μπάτλερ σε ξενοδοχεία πολυτελείας, ιδιωτικές κατοικίες ανά τον κόσμο και ξένες διπλωματικές αποστολές στο Λονδίνο, ανέλαβε τα εκπαιδευτικά προγράμματα του British Butler Institute με σκοπό να το αναδείξει ως την καλύτερη σχολή μπάτλερ παγκοσμίως. Το British Butler Institute είναι πλέον διάσημο, έχει διεθνείς συνεργασίες και εκπαιδεύει παγκόσμιας κλάσης προσωπικό για τις ανάγκες πολλών και διαφορετικών πελατών ανά τον κόσμο.
Το multitasking, η ποιοτική εκπαίδευση, οι υψηλές δεξιότητες και η προσαρμογή στις απαιτήσεις του εργοδότη σε συνδυασμό με την απόλυτη προσήλωση στην προσφορά εξατομικευμένων υπηρεσιών πολυτελείας στους ταξιδιώτες, είναι, σύμφωνα με τον κ. Williams οι σύγχρονες απαιτήσεις για τον σύγχρονο μπάτλερ.
Ο κ. Williams γνωρίζει την Ελλάδα πολύ καλά καθώς ο ίδιος έχει εκπαιδεύσει στελέχη ξενοδοχείων και άλλων δομών πολυτελείας στην Ελλάδα.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο TornosNews, μας μίλησε για τον ελληνικό τουρισμό πολυτελείας, το όραμά του για τους μαθητές του και τον συναρπαστικό ρόλο του μπάτλερ στις μέρες μας…
-Πώς έχει αλλάξει ο ρόλος του μπάτλερ σε σχέση με το παρελθόν; Ποιες νέες τάσεις καλούνται να ικανοποιήσουν;
Ο σύγχρονος μπάτλερ πρέπει να είναι multitasking! Σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από τον εργοδότη. Για παράδειγμα, εάν ένας μπάτλερ εργάζεται για έναν εργοδότη που θέλει υπηρεσίες μαγείρου και οδηγού, πρέπει να μπορεί να μαγειρεύει και να οδηγεί. Στις μέρες μας οι μπάτλερ προσφέρουν όλες τις υπηρεσίες που έχει κανείς συνδεδεμένες στο μυαλό του με έναν μπάτλερ: φροντίζουν τα ασημικά, στρώνουν ένα άψογα προσεγμένο τραπέζι, ετοιμάζουν αποσκευές για το ταξίδι, γυαλίζουν υποδήματα. Κάνουν όλα αυτά και πολλά άλλα ακόμα! Διαχειρίζονται την λειτουργία μιας κατοικίας, προετοιμάζουν και παρακολουθούν προϋπολογισμούς, κάνουν απογραφή αποθεμάτων, φροντίζουν κατοικίδια, φτιάχνουν τα καλύτερα κοκτέιλ και άψογο καφέ.
Αυτό που θέλω να πω είναι ότι ένας σύγχρονος μπάτλερ οφείλει να μπορεί να ανταποκριθεί στο ρόλο που θα του αναθέσει ο εργοδότης, άρα, πρέπει να έχει τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θα του επιτρέψουν να παρέχει τις υψηλότερες δυνατές υπηρεσίες.
Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για ένα συναρπαστικό επάγγελμα με μεγάλες προοπτικές σταδιοδρομίας, πολλή και σκληρή δουλειά και υψηλό αίσθημα ικανοποίησης. Οι αμοιβές μας είναι υψηλότατες, εργαζόμαστε σε πανέμορφα μέρη, τις περισσότερες φορές έχουμε το δικό μας σπίτι, το δικό μας αυτοκίνητο, σχεδόν μηδενικά έξοδα για στέγη και τροφή, ζούμε εν πολλοίς τη ζωή που απολαμβάνουν οι εργοδότες μας. Όλα αυτά, βεβαίως, εάν και εφόσον είμαστε σε θέση να προσφέρουμε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, έχουμε καταφέρει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των εργοδοτών μας, έχουμε επενδύσει χρόνο και προσπάθεια στην διαρκή εκπαίδευσή μας. Για το κατάλληλο πρόσωπο, είναι μια συναρπαστική καριέρα!
Πολλοί πιστεύουν πως το επάγγελμα του μπάτλερ έπαυσε πριν πολύ καιρό αλλά, πιστέψτε με, δεν είναι καθόλου έτσι. Γνωρίζει μεγάλη άνθιση τα τελευταία χρόνια, σε βαθμό που δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε στη ζήτηση για υψηλού επιπέδου προσωπικό. Να σας δώσω ένα παράδειγμα: ο πλέον καλοπληρωμένος μπάτλερ του κόσμου εργάζεται στο Bell Air, στην Καλιφόρνια, κερδίζει 2 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο με όλα τα έξοδα πληρωμένα.
Το βασικό χαρακτηριστικό ενός μπάτλερ είναι η ικανότητά του να χαρτογραφεί και να ικανοποιεί τις επιθυμίες του εκάστοτε εργοδότη του. Και ο μόνος τρόπος να το καταφέρει είναι μέσω της παρατήρησης, της κατανόησης, και της διαρκούς προσοχής και στην παραμικρή λεπτομέρεια – πρώτα αφουγκράζεται τις ανάγκες και μετά πράττει, και το κάνει στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο.
Κάθε εργοδότης ή πελάτης είναι διαφορετικός, έχει διαφορετικές απαιτήσεις και διαφορετικές προτιμήσεις – πίνει άλλη ώρα τον καφέ του, αναπαύεται άλλες ώρες, χρειάζεται διαφορετικά πράγματα κι εμείς οφείλουμε και να κατανοούμε τις διαφορετικές ανάγκες και επιθυμίες και να τις καλύπτουμε.
-Πώς οι μπάτλερ αναβαθμίζουν την εμπειρία των σύγχρονων ταξιδιωτών πολυτελείας;
Έχετε δίκιο, το βασικό είναι όντως η εμπειρία του ταξιδιώτη. Και σ’ αυτό ο ρόλος του μπάτλερ στα ξενοδοχεία πολυτελείας δεν είναι σημαντικά διαφορετικός από αυτόν που σας περιέγραψα μόλις: κατανοούμε τις συγκεκριμένες ανάγκες του συγκεκριμένου ταξιδιώτη και τις καλύπτουμε με τον ποιοτικά υψηλότερο τρόπο.
Ουσιαστικά, μιλάμε για εξατομικευμένη εξυπηρέτηση, όπου ο κάθε ταξιδιώτης αισθάνεται και όντως έχει την αποκλειστική προσοχή και φροντίδα μιας ολόκληρης πολυτελούς μονάδας μέσα από τις υπηρεσίες ενός μπάτλερ.
-Ποιες είναι οι ανάγκες εκπαίδευσης και οι δεξιότητες που απαιτείται να διαθέτουν; Ποιες αγορές απορροφούν περισσότερους αποφοίτους σχολών butler;
Εμείς στο British Butler Institute εκπαιδεύουμε προσωπικό για όλους τους κλάδους του τουρισμού πολυτελείας καλύπτοντας μια σειρά από τομείς μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης. Για παράδειγμα, εδώ και αρκετά χρόνια εκπαιδεύουμε το προσωπικό εξυπηρέτησης πελατών των οίκων CHANEL και Salvatore Feregamo στη Φλωρεντία.
Ταυτόχρονα, έχουμε τη δυνατότητα και την εμπειρία να χτίσουμε συγκεκριμένα εκπαιδευτικά προγράμματα για συγκεκριμένες ανάγκες εξυπηρέτησης ανάλογα με τον φορέα στον οποίο θα απασχοληθούν οι απόφοιτοί μας, πάντα βεβαίως με τα ίδια υψηλά πρότυπα ποιότητας. Να σας δώσω ένα άλλο παράδειγμα: εκπαιδεύσαμε προσωπικό για τα private executive lounges της IAM Jet Centres στα αεροδρόμια της Καραϊβικής. Αποτέλεσμα; Κερδίσαμε δύο πρώτα βραβεία του κλάδου για το καλύτερο business lounge και για την πιο φιλική εξυπηρέτηση παγκοσμίως!
Εμείς φροντίζουμε να παρέχουμε την καλύτερη εκπαίδευση στον τομέα μας ώστε οι απόφοιτοί μας να έχουν όλα τα εργαλεία που χρειάζονται για να αποδώσουν τα μέγιστα. Και το πετυχαίνουν – σας δίνω το παράδειγμα του Μεξικού: μετά την εκπαίδευση τα φιλοδωρήματα αυξήθηκαν από 30% έως 200%!
Άρα δεν πιστεύουμε μόνο εμείς στην αξία της ποιοτικής εκπαίδευσης και των υψηλής ποιότητας υπηρεσιών, πιστεύει και η αγορά και το αποδεικνύει έμπρακτα.
Κι ένα ακόμα παράδειγμα του εύρους των υπηρεσιών μας – βρέθηκα στην Αθήνα πριν λίγο καιρό για τον τρίτο κύκλο εκπαίδευσης του προσωπικού της Βρετανικής Πρεσβευτικής Κατοικίας στην Αθήνα. Φήμες λένε ότι η Βρετανική Πρεσβευτική Κατοικία κάνει τις καλύτερες, ίσως, δεξιώσεις στην Αθήνα και ξέρω σίγουρα ότι είναι μια από τις τρεις πιο δραστήριες στον κόσμο. Παρά ταύτα, η ομάδα της Κατοικίας έχει κατανοήσει πόσο σημαντική είναι η διαρκής επανεκπαίδευση γύρω από τις νέες τάσεις του κλάδου ώστε να έχουν τις απαραίτητες δεξιότητες για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του Πρέσβη και να ξεπεράσουν τις προσδοκίες των καλεσμένων του.
Με αυτή τη λογική, οι αγορές δεν περιορίζονται ούτε γεωγραφικά ούτε κατά κλάδο.
-Σε ποιο επίπεδο βρίσκονται οι υπηρεσίες butler στα ταξίδια πολυτελείας στην Ελλάδα;
Για μια σειρά από λόγους που, είμαι βέβαιος, ξέρετε πιο καλά από μένα, η Ελλάδα γνωρίζει τα τελευταία χρόνια μια τεράστια άνθιση του τουρισμού πολυτελείας με πολλά νέα luxury ξενοδοχεία να μπαίνουν στην αγορά. Να μην ξεχνάμε και τον πολύ σημαντικό κλάδο του yachting που προσελκύει πολλούς πλούσιους και διάσημους που επιλέγουν να γυρίσουν τα ελληνικά νησιά με ένα yacht.
Άρα μιλάμε για ταξιδιώτες μεγάλης οικονομικής επιφάνειας και αγοραστικής δύναμης που έχουν την απαίτηση και την προσδοκία για αντίστοιχα υψηλού επιπέδου υπηρεσίες καθόλη τη διάρκεια της διαμονή τους κι αυτό δεν περιορίζεται στο δωμάτιο του ξενοδοχείου τους ή στο πρωϊνό τους – αφορά και τα εστιατόρια, τα καταστήματα, τις υπηρεσίες που θα πρέπει επίσης να είναι πολυτελείας. Κατ’ αυτή την έννοια, το θέμα είναι απλό: ο τουρισμός πολυτελείας απαιτεί δομές πολυτελείας κι αυτές με τη σειρά τους απαιτούν ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό για τη στελέχωσή τους. Η πολυτέλεια χρειάζεται υψηλές δεξιότητες και ειδικά εάν αυτή την πολυτέλεια την χρεώνει κανείς πολύ ακριβά.
-Πώς μπορούν τα ελληνικά πολυτελή ξενοδοχεία να αξιοποιήσουν τις υπηρεσίες butler;
Προσωπικά, θα αντέστρεφα την ερώτηση: πώς μπορούν τα ελληνικά πολυτελή ξενοδοχεία να ΜΗΝ αξιοποιήσουν τις υπηρεσίες butler. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι η επιτυχία ενός πολυτελούς ξενοδοχείου όπου κι αν βρίσκεται, βασίζεται στη φήμη του. Και η φήμη ενός πολυτελούς ξενοδοχείου εξαρτάται από την εμπειρία των φιλοξενουμένων του. Ένας επιχειρηματίας του κλάδου καταλαβαίνει πως για να ξεχωρίσει δεν αρκεί να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των πελατών του, πρέπει να τις ξεπεράσει κι αυτό μπορεί να το κατορθώσει μόνο μέσα από εξειδικευμένο προσωπικό.
Εκεί μπαίνει ο ρόλος του μπάτλερ σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο: διασφαλίζει την υψηλή ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών με έναν απολύτως προσωποποιημένο τρόπο από την πρώτη έως την τελευταία στιγμή της παραμονής του πελάτη με την ίδια φροντίδα στην παραμικρή λεπτομέρεια.
Tο British Butler Institute εκπροσωπεί στην Ελλάδα η The Ambassadors Experience.