Η συνεχής προσήλωση στην καινοτομία αναδεικνύεται στη σημερινή συγκυρία σε κρίσιμο παράγοντα για την ανθεκτικότητα και την αναζωογόνηση των οικογενειακών επιχειρήσεων παγκοσμίως. Ταυτόχρονα, το συναισθητικό δέσιμο με την επιχείρηση και η ικανότητα των επόμενων γενεών να αναλαμβάνουν ρίσκα και να βιώνουν τη ζωή έξω από την οικογενειακή επιχείρηση είναι κρίσιμα στοιχεία για τη μελλοντική επιχειρηματική επιτυχία.
Την παραπάνω εικόνα αποτυπώνει παγκόσμια μελέτη για τις οικογενειακές επιχειρήσεις από την KPMG Private Enterprise και το STEP Project Global Consortium, με συμμετοχή και ελληνικών εταιρειών. Σύμφωνα με την έρευνα, οι διαρκείς επιδόσεις των οικογενειακών επιχειρήσεων μπορούν να αποδοθούν σε ορισμένα χαρακτηριστικά και ηγετικές δεξιότητες της επόμενης γενιάς, που είναι μοναδικά και πηγάζουν από τα επιχειρηματικά τους μοντέλα.
Η μελέτη με τίτλο “Η αναζωογονητική δύναμη των οικογενειακών επιχειρήσεων - Επιχειρηματικότητα από γενιά σε γενιά”, διαπίστωσε επίσης ότι το στυλ ηγεσίας μιας οικογενειακής επιχείρησης μπορεί να επηρεάσει τις επιδόσεις της.
Πιο αναλυτικά, υψηλότερες επιδόσεις καταγράφουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις, που διακρίνονται για το επιχειρηματικό τους πνεύμα και τον ποικιλόμορφο προσανατολισμό. Εταιρείες με υψηλό επίπεδο επιχειρηματικού προσανατολισμού, ποικιλομορφία και χαρισματικό στυλ ηγεσίας παρουσίασαν υψηλότερες οικονομικές και μη οικονομικές επιδόσεις (κοινωνικό κεφάλαιο, συναισθηματικό δεσμό) σε σύγκριση με άλλες.
Επίσης, στις επιχειρήσεις με κορυφαίες επιδόσεις διαπιστώθηκε η δέσμευση για συνεχή καινοτομία και οι ισχυροί συναισθηματικοί δεσμοί.
Παρακινητική ηγεσία
Το μετασχηματιστικό στυλ ηγεσίας - όπου οι ηγέτες αλλάζουν βασικές αξίες, πεποιθήσεις και συμπεριφορές σε μια προσπάθεια να παρακινήσουν τους “οπαδούς” τους να κάνουν περισσότερα και να αποδώσουν πέρα από τα αναμενόμενα - ήταν η γενική προτίμηση των CEOs των οικογενειακών επιχειρήσεων, ακολουθούμενη από το στυλ χαρισματικής ηγεσίας.
Ταυτόχρονα, η παρακινητική ηγεσία - σύμφωνα με την έρευνα - μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη μεγαλύτερης προόδου. Η έκθεση διαπίστωσε ότι η παρακινητική ηγεσία μπορεί να ανταμειφθεί με καλή οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική πρόοδο, ενώ βοηθά επίσης στην οικοδόμηση και την ενίσχυση της αφοσίωσης και της ταύτισης της οικογένειας με την επιχείρηση.
“Η επιτυχία στις οικογενειακές επιχειρήσεις ορίζεται τόσο από οικονομικούς, όσο και από μη οικονομικούς στόχους, όπως ο έλεγχος, η διαδοχή των γενεών, το κοινωνικό κεφάλαιο, ο συναισθηματικός δεσμός με την επιχείρηση και η φήμη. Η διατήρηση και η συσσώρευση κοινωνικο-συναισθηματικού πλούτου είναι σημαντικό μέρος της επιτυχίας μιας οικογενειακής επιχείρησης”, αναφέρει η έρευνα.
Και καταλήγει: “Το επίπεδο κοινωνικο-συναισθηματικού πλούτου μπορεί να αλλάξει, καθώς οι οικογενειακές επιχειρήσεις μεταβαίνουν από τη μια γενιά στην άλλη και τότε είναι ακριβώς η στιγμή για να διασφαλιστεί ότι ο έλεγχος και η επιρροή της οικογένειας, η ταύτιση και το συναισθηματικό δέσιμο με την επιχείρηση επίσης μεταφέρονται στην επόμενη γενιά”.
Πηγή: ΣΕΠΕ