Tα Βαλκάνια είναι μια από τις πιο ποικιλόμορφες, πολύπλοκες και κοσμοπολίτικες περιοχές του κόσμου στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Η ενεργειακή κρίση η οποία διαφαίνεται στην περιοχή, εν αναμονή των έντονων ελλείψεων καυσίμων που υπολογίζεται ότι θα καταγραφούν τον ερχόμενο χειμώνα, είναι γεγονός, τη στιγμή που οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης προσπαθούν να διατηρήσουν τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και φυσικού αερίου.
Επί του παρόντος, δεν λειτουργεί τερματικός σταθμός LNG σε ολόκληρη την ακτογραμμή της Αδριατικής, σχεδόν 1.000 χιλιόμετρα, που εκτείνεται από τα σύνορα Ελλάδας-Αλβανίας έως τον τερματικό σταθμό Krk στην Κροατία. Η τεράστια ενδοχώρα του επερχόμενου τερματικού σταθμού Bar LNG στο Μαυροβούνιο, θα εξυπηρετεί κυρίως το Μαυροβούνιο και μεγάλα τμήματα της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, του Κοσσυφοπεδίου, της Σερβίας, της Αλβανίας και της νότιας περιοχής της Ουγγαρίας.
Ο τερματικός σταθμός Bar LNG θα φέρει επαναεριοποιημένο LNG μέσω αγωγών φυσικού αερίου στο Μαυροβούνιο και μπορεί να υποστηρίξει ολόκληρα τα Βαλκάνια μέσω εικονικών αγωγών, δηλαδή τη διανομή LNG μέσω εμπορευματοκιβωτίων ISO LNG που φθάνουν σε φορτηγά και τρένα στους καταναλωτές, όπως βιομηχανικά συγκροτήματα, LNG/CNG πρατήρια καυσίμων και δήμους, που βρίσκονται σε απομακρυσμένες τοποθεσίες, μακριά από τους αγωγούς.
Η τρέχουσα ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, καταδεικνύει ξεκάθαρα την αναγκαιότητα εναλλακτικών λύσεων στο ρωσικό αέριο. Σε αυτό το πλαίσιο, ο τερματικός σταθμός Bar LNG θα διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο ως πάροχος αποθήκευσης LNG και ως διανομέας LNG για την παροχή ενεργειακής ασφάλειας σε ολόκληρη την περιοχή. Με φυσικό βάθος νερού που δεν χρειάζεται βυθοκόρηση και άριστες μετοωκεανικές συνθήκες, μια μεγάλη γκάμα πλοίων LNG θα είναι σε θέση να παραδώσει το LNG με την πιο ανταγωνιστική τιμή στον τερματικό σταθμό Bar LNG, με αποτέλεσμα την προσιτή και αξιόπιστη παροχή LNG για όλους τους καταναλωτές στα Βαλκάνια. Το Bar LNG Terminal προβλέπεται να διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στην υποβοήθηση της αναζωογόνησης των κλεισμένων βιομηχανιών, στην τροφοδοσία των οικονομιών και στην καθιέρωση του φυσικού αερίου ως εξέχοντος μεταβατικού καυσίμου στο ενεργειακό μείγμα της περιοχής.
Σημειώνεται ότι τον περασμένο Μάιο, η LNG Alliance Pte Ltd ολοκλήρωσε τις μελέτες για τον τερματικό σταθμό Bar LNG και υπέγραψε νέο μνημόνιο συμφωνίας με το Port of Bar για περαιτέρω προηγμένες μελέτες για τον τερματικό σταθμό εισαγωγής 0,4 MTPA που βασίζεται στην FSU, ο οποίος μπορεί να επεκταθεί σπονδυλωτά σε 1,2 MTPA. Το έργο FID για τον τερματικό σταθμό Bar LNG αναμένεται το 3ο τρίμηνο του 2023. Το τερματικό έχει σχεδιαστεί για να είναι μελλοντικά βιώσιμο και περιλαμβάνει χαρακτηριστικά για τη χρήση των ίδιων δεξαμενών και σωληνώσεων για τη διαχείριση των εισαγωγών «πράσινης» αμμωνίας.