Οι καταναλωτές τείνουν να μη θεωρούν τις αρνητικές κριτικές των μαύρων αξιόπιστες, σύμφωνα με την πρώτη στο είδος της μελέτη που εξερευνά τον αντίκτυπο της φυλετικής διάκρισης στις διαδικτυακές φωτογραφίες προφίλ και τα άβαταρ.
Η έρευνα, η οποία διεξήχθη από ερευνητές των Πανεπιστημίων Nottingham Trent, της Γλασκόβης, του Dundee και του Edinburgh Napier, χωρίστηκε σε δύο τμήματα και διενεργήθηκε σε δείγμα 500 χρηστών ιστοσελίδων που περιλαμβάνουν κριτικές, ανάμεσα στις οποίες ήταν και η Tripadvisor.
Στο πρώτο σκέλος της έρευνας, 200 συμμετέχοντες από ένα φάσμα φυλετικών καταβολών κλήθηκαν να διαβάσουν ψεύτικες κριτικές ξενοδοχείων, μερικές εκ των οποίων είχαν συνταχθεί από μαύρους όπως διαπιστώνεται από τη φωτογραφία προφίλ κάθε χρήστη και με τις υπόλοιπες να μη διαθέτουν εικόνα χρήστη. Στη συνέχεια, συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο το οποίο μέτρησε την αξιοπιστία και την υιοθέτηση της πληροφόρησης.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το δείγμα των ερωτηθέντων αντιλήφθηκε την αξιοπιστία των κριτικών με φωτογραφίες προφίλ μαύρων, ως υψηλότερη όταν δημοσίευαν θετικές κριτικές σε σύγκριση με τις αρνητικές κριτικές. Η αξιοπιστία των κριτικών χωρίς εικόνα προφίλ θεωρήθηκε υψηλότερη όταν δημοσίευαν αρνητικές και όχι θετικές κριτικές. Όσον αφορά την υιοθέτηση πληροφοριών, τα ευρήματα αποκάλυψαν ότι οι αναγνώστες δεν υιοθέτησαν τις θετικές, ούτε και τις αρνητικές κριτικές των μαύρων.
Ο καθηγητής Μάρκετινγκ του Κέντρου Μάρκετινγκ και Ερευνών Καταναλωτικών Μελετών στο Nottingham Business School του NTU, Babak Taheri, δήλωσε: «Προηγούμενη έρευνα έχει δείξει ότι οι άνθρωποι πιστεύουν περισσότερο τις αρνητικές κριτικές όταν επισυνάπτεται μια φωτογραφία προφίλ. Ωστόσο, σε αυτή τη μελέτη αποδείχθηκε ότι οι αρνητικές κριτικές που έχουν συνταχθεί από μαύρους δεν τυγχάνουν καλής αποδοχής είτε από άποψη αξιοπιστίας είτε από άποψη υιοθέτησης.
Αυτό μας δείχνει ότι οι φυλετικές ενδείξεις που συνάγονται από τις φωτογραφίες προφίλ των κριτικών, σε σύγκριση με τις φωτογραφίες προφίλ που απουσιάζουν, επηρεάζουν τις θετικές ή αρνητικές αντιλήψεις άλλων καταναλωτών για την κριτική».
Το δεύτερο σκέλος της έρευνας είχε σκοπό να συγκρίνει τις αντιδράσεις των καταναλωτών από διαφορετικές φυλετικές καταβολές. 300 συμμετέχοντες διάβασαν ψεύτικες ξενοδοχειακές κριτικές συνοδευόμενες από άβαταρ τα οποία διέφεραν μεταξύ τους μόνο από τα φυλετικά χρώματα (λευκό, μαύρο και ασιατικο).
Αν και η αξιοπιστία των κριτικών και των τριών φυλών ήταν υψηλότερη όταν αυτές ήταν θετικές, δεν είχαν την ίδια βαρύτητα. Οι λευκοί είχαν υψηλότερη αντιληπτή αξιοπιστία από τους μαύρους ή τους Ασιάτες, ενώ οι μαύροι είχαν χαμηλότερη αντιληπτή αξιοπιστία από τους Ασιάτες. Στις αρνητικές κριτικές, οι μαύροι είχαν χαμηλότερη αντιληπτή αξιοπιστία σε σχέση με τους λευκούς ή τους Ασιάτες.
Όσον αφορά την υιοθέτηση πληροφοριών, οι θετικές κριτικές που δημοσιεύτηκαν από μαύρους, λευκούς και Ασιάτες καταναλωτές υιοθετήθηκαν θετικά από τους αναγνώστες τους, αλλά όχι με την ίδια βαρύτητα. Τόσο οι θετικές όσο και οι αρνητικές απόψεις των ασιατών υιοθετήθηκαν ευνοϊκά, αν και όχι στον ίδιο βαθμό με εκείνες των λευκών.
Οι αναγνώστες έτειναν να υιοθετούν αρνητικές απόψεις που εκφράζονται από λευκούς κριτικούς περισσότερο από εκείνες των Ασιατών ή των Μαύρων. Συγκεκριμένα, οι μαύροι είχαν τη μικρότερη υιοθέτηση πληροφοριών από τους αναγνώστες όταν η κριτική τους ήταν αρνητική.