Η Expedia Group Advertising δημοσίευσε τη νέα της μελέτη “The Science of Wanderlust”, αποκαλύπτοντας τι κάνει το ταξιδιωτικό περιεχόμενο πιο αποτελεσματικό στο να εμπνέει και να οδηγεί σε κρατήσεις μέσα σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από την τεχνητή νοημοσύνη.
Η έρευνα, που εξετάζει πώς οι ταξιδιώτες αισθάνονται, αντιδρούν και αλληλεπιδρούν με ταξιδιωτικό περιεχόμενο, ανέδειξε έξι βασικά “συστατικά” που προκαλούν το συναίσθημα της περιπλάνησης (wanderlust) – τον συναισθηματικό σπινθήρα που κινεί τις ταξιδιωτικές αποφάσεις.
Τα 6 συστατικά που εμπνέουν τους ταξιδιώτες
- Το βίντεο κυριαρχεί: Επιδρά σχεδόν τρεις φορές πιο έντονα από τις στατικές εικόνες στις αποφάσεις ταξιδιού (71% έναντι 24%), με τα μακροσκελή βίντεο να προκαλούν τα ισχυρότερα συναισθήματα.
- Η αυθεντικότητα δημιουργεί εμπιστοσύνη: Τόνοι επικοινωνίας με διαφάνεια (52%), σαφήνεια και αυτοπεποίθηση (46%), και αυθεντικότητα (45%) είναι εκείνοι που χτίζουν περισσότερη εμπιστοσύνη. Το user-generated περιεχόμενο θεωρείται ιδιαίτερα αξιόπιστο.
- Η σαφής αφήγηση είναι κρίσιμη: Οι ταξιδιώτες εμπλέκονται περισσότερο με περιεχόμενο που έχει αρχή, μέση και σαφές κάλεσμα σε δράση. Όμορφες εικόνες χωρίς καθαρό μήνυμα αποτυγχάνουν.
- Ο σωστός ρυθμός εικόνων: Σκηνές διάρκειας 2–9 δευτερολέπτων βοηθούν τους θεατές να αφομοιώσουν το περιεχόμενο. Τα πολύ γρήγορα cuts (κάτω από 2″) μειώνουν την κατανόηση.
- AI με ανθρώπινη πινελιά: Το 41% θεωρεί χρήσιμο το περιεχόμενο που ενισχύεται με AI, αρκεί να συνδυάζεται με ανθρώπινη δημιουργικότητα. Μόνο το 16% δεν ενδιαφέρεται για τον τρόπο παραγωγής.
- Η αντιπροσώπευση έχει σημασία: Όταν οι ταξιδιώτες «βλέπουν τον εαυτό τους» στο περιεχόμενο, το θεωρούν πιο οικείο και αξιόπιστο. Το 34% δήλωσε ότι η συμπερίληψη αυξάνει την εμπιστοσύνη προς ένα brand.
Οι γενιές και η σχέση τους με το περιεχόμενο
Η μελέτη δείχνει σαφείς γενεακές διαφοροποιήσεις. Οι νεότερες γενιές (Gen Z και Millennials) αντιδρούν πιο έντονα —θετικά και αρνητικά— στο ταξιδιωτικό περιεχόμενο και προτιμούν βίντεο και περιεχόμενο από influencers.
Αντίθετα, οι Gen X και Baby Boomers δείχνουν προτίμηση σε μηνύματα επωνυμιών, χορηγούμενα άρθρα και ταξιδιωτικούς οδηγούς.
Η στάση απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη
Παρότι επικρατεί σκεπτικισμός απέναντι στο πλήρως AI-generated περιεχόμενο, οι ταξιδιώτες αναγνωρίζουν τη χρησιμότητά του όταν συνδυάζεται με ανθρώπινη παρέμβαση:
- Το 64% έχει ήδη δει ταξιδιωτική διαφήμιση που θεωρεί ότι δημιουργήθηκε με AI.
- Οι ταξιδιώτες δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για “έξυπνες προσφορές” (24%) και προσωποποιημένο σχεδιασμό ταξιδιών (19%) μέσω AI.
- AI influencers και τοπία προκάλεσαν αρνητικά συναισθήματα όπως δυσπιστία ή ενόχληση.
- Οι Millennials είναι πιο άνετοι με τη χρήση AI σε ταξιδιωτικό περιεχόμενο, ακολουθούμενοι από τη Gen Z.
«Με τόση συζήτηση γύρω από το AI, την ιδιωτικότητα και την εξατομίκευση, θέλαμε να δούμε πώς νιώθουν πραγματικά οι ταξιδιώτες. Τα αποτελέσματα δείχνουν τη μεγάλη ευκαιρία που έχουν οι marketers να συνδυάσουν την τεχνητή νοημοσύνη με την ανθρώπινη δημιουργικότητα, ώστε να κερδίσουν εμπιστοσύνη και να αυξήσουν τις κρατήσεις», δήλωσε ο Rob Torres, Senior Vice President της Expedia Group Advertising.
Προτιμήσεις ανά τύπο ταξιδιώτη
Η μελέτη κατηγοριοποίησε τους ταξιδιώτες σε έξι «αρχέτυπα», με διαφορετικές προτιμήσεις:
- Beach Travelers: Ελκύονται από εντυπωσιακές εικόνες χαλάρωσης, πισίνες και spa.
- Amusement Park Travelers: Προτιμούν σύντομα βίντεο και περιεχόμενο από social media.
- Adventure Travelers: Προτιμούν YouTube και πιο αυθεντικό περιεχόμενο, είναι επιφυλακτικοί με το AI.
- City Escapists: Εμπνέονται από μακροσκελή βίντεο και γαστρονομικό περιεχόμενο.
- Cultural Connectors: Ενθουσιάζονται από εμπειρίες πολιτισμού και ιστορίας, εμπιστεύονται online ταξιδιωτικές πλατφόρμες.
- Luxury Travelers: Άνετοι με τη χρήση AI, αντλούν έμπνευση από influencers και περιεχόμενο υψηλής αισθητικής.
Από τη θεωρία στην πράξη
Η Expedia Group Advertising συνεργάζεται με εθνικούς οργανισμούς τουρισμού όπως το GoTürkiye, το Υπουργείο Τουρισμού των Μπαχαμών, το Jamaica Tourist Board και το VisitPanama, για την υλοποίηση καμπανιών που αξιοποιούν τα ευρήματα της έρευνας. Οι καμπάνιες αυτές, μέσα από το παγκόσμιο δίκτυο μέσων της Expedia Group, στοχεύουν να προσεγγίσουν ταξιδιώτες σε κάθε στάδιο της απόφασής τους.
Μεθοδολογία
Η μελέτη The Science of Wanderlust βασίστηκε σε δύο σκέλη:
- Πειραματική έρευνα από τα EG Labs, με ανάλυση συναισθηματικών αντιδράσεων μέσω eye-tracking και facial scanning σε δείγμα ταξιδιωτών (Ιούλιος 2025).
- Διεθνής έρευνα με 7.000 ταξιδιώτες σε επτά αγορές (ΗΠΑ, Καναδάς, Μεξικό, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιαπωνία και Αυστραλία) σε συνεργασία με τη Censuswide (Αύγουστος 2025).






