back to top

Ο θρησκευτικός τουρισμός πνευματικός και αναπτυξιακός πυλώνας στην Ελλαδα – Ο καθηγητής Σεραφείμ Πολύζος στο Τ.Ν.

Ο θρησκευτικός τουρισμός αποτελεί μια από τις πιο διαχρονικές και ουσιαστικές μορφές τουρισμού, με ρίζες που φτάνουν στις πρώτες ανθρώπινες μετακινήσεις για λόγους λατρείας. Στην Ελλάδα, όπως αναλύει σε άρθρο του διεξοδικά ο καθηγητής  Δρ. Σεραφείμ Πολύζος, Πολιτικός Μηχανικός, Οικονομολόγος Καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, η μορφή αυτή του τουρισμού συνδέεται άρρηκτα με την ιστορία, τον πολιτισμό και την πνευματικότητα του τόπου, αποτελώντας έναν πυλώνα βιώσιμης ανάπτυξης για τις τοπικές κοινωνίες.

Σε τούτο το σημείο να τονιστεί πως η χώρα διαθέτει ένα ανεκτίμητο πλέγμα θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων, που εκτείνεται από τα Μετέωρα και το Άγιο Όρος έως τα μοναστήρια της Κρήτης και τα ιερά της νησιωτικής Ελλάδας. Η αξιοποίησή τους μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός οικονομικής και κοινωνικής αναζωογόνησης για περιοχές που δεν επωφελούνται από τον μαζικό τουρισμό.

Μιλώντας στο Tornos News, ο καθηγητής Σεραφείμ Πολύζος επισήμανε ότι η έμπνευση για την ενασχόλησή του με το πεδίο του θρησκευτικού τουρισμού προήλθε από τα ίδια τα μοναστήρια της χώρας, τα οποία –όπως είπε– διαθέτουν μοναδικά αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά, εξαιρετική ένταξη στο φυσικό τοπίο και τεκτονική δομή που «πραγματικά τα καθιστούν πόλους έλξης και υψηλής επισκεψιμότητας».

Όπως υπογράμμισε, «η μελέτη της σχέσης αρχιτεκτονικής, χωρικής διάταξης και πνευματικής λειτουργίας των μοναστηριών αναδεικνύει μια άυλη αξία, η οποία υπερβαίνει τα όρια του τουρισμού και αγγίζει τη βαθύτερη πολιτιστική μας ταυτότητα».

Οικονομική σημασία και αναπτυξιακή διάσταση

Η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία είναι τεράστια – αγγίζει περίπου το 17% του ΑΕΠ και προσφέρει πάνω από 800.000 θέσεις εργασίας. Ο θρησκευτικός τουρισμός, ως ειδική μορφή του εναλλακτικού τουρισμού, μπορεί να ενισχύσει ακόμη περισσότερο αυτή τη συνεισφορά, καθώς βασίζεται στη διασπορά μνημείων σε ορεινές, αγροτικές και νησιωτικές περιοχές.

Όπως επισημαίνει ο Πολύζος, ο συνδυασμός του θρησκευτικού με άλλες μορφές –πολιτιστικό, αγροτουριστικό, εκπαιδευτικό ή συνεδριακό– προσφέρει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα. Δημιουργεί θέσεις εργασίας, τονώνει την τοπική επιχειρηματικότητα και επιμηκύνει την τουριστική περίοδο, ιδίως σε περιόδους χαμηλής ζήτησης.

Η Ελλάδα, ως ένα από τα πρώτα χριστιανικά κέντρα της Ευρώπης, διαθέτει ένα τεράστιο θρησκευτικό απόθεμα: ναούς, μοναστήρια, ξωκλήσια, προσκυνηματικούς τόπους και εκδηλώσεις που αποτελούν μέρος μιας ζωντανής πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η πνευματική εμπειρία ως τουριστικό κίνητρο

Ο θρησκευτικός τουρισμός, όπως εξηγεί ο Πολύζος, δεν αφορά μόνο το προσκύνημα ή τη συμμετοχή σε τελετές. Αφορά την αναζήτηση νοήματος, τη σύνδεση με την παράδοση, τη γνωριμία με τον τόπο και την κοινότητα. Ο επισκέπτης ενός μοναστηριού δεν μεταβαίνει απλώς για λατρεία – βιώνει μια εμπειρία πολιτισμού, αρχιτεκτονικής, φύσης και φιλοξενίας.

Η πνευματική διάσταση μετατρέπεται σε εμπειρία αυθεντικότητας. Η Ελλάδα προσφέρει αυτή τη σπάνια ισορροπία: τόπους ιερούς που λειτουργούν ως ζωντανά κύτταρα πίστης, χωρίς να χάνουν την ιστορική τους ταυτότητα. Από την Παναγία της Τήνου και τα Μετέωρα, μέχρι το νησί της Πάτμου και τις μοναστικές κοινότητες της Κρήτης, κάθε προσκύνημα είναι μια πολιτισμική διαδρομή.

Η χωρική κατανομή: πλούτος και ανεκμετάλλευτες ευκαιρίες

Η ανάλυση του καθηγητή Πολύζου φωτίζει με επιστημονικό τρόπο τη γεωγραφική διασπορά των θρησκευτικών μνημείων στην Ελλάδα. Η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, το Βόρειο Αιγαίο, η Ήπειρος, η Κεντρική και Δυτική Μακεδονία, η Πελοπόννησος και η Κρήτη διαθέτουν πλήθος ιστορικών τόπων, ναών και μοναστηριών.

Στη Θράκη, τα βυζαντινά και οθωμανικά μνημεία συνθέτουν ένα μωσαϊκό πολιτισμών. Στο Βόρειο Αιγαίο, οι Μονές του Αγίου Ραφαήλ στη Λέσβο ή της Παναγίας της Μυρσινιώτισσας προσελκύουν επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ στην Κρήτη οι Μονές Τοπλού, Αρκαδίου, Αγίας Ειρήνης και Βιδιανής συνδυάζουν λατρευτική ζωή με πολιτιστική δραστηριότητα και παραγωγή τοπικών προϊόντων.

Η ισορροπία αυθεντικότητας και τουρισμού

Ο καθηγητής Πολύζος θέτει με σαφήνεια το ζήτημα της αυθεντικότητας. Η θρησκευτική εμπειρία, τονίζει, δεν πρέπει να αποξενώνεται από το πνευματικό της περιεχόμενο. Η εμπορευματοποίηση των εορτών και των προσκυνημάτων μπορεί να διαβρώσει την ουσία τους και να μειώσει τη βιωσιμότητα των προορισμών.

Η σωστή διαχείριση, η παιδεία των επισκεπτών και η συνεργασία Εκκλησίας, Πολιτείας και τοπικών κοινωνιών αποτελούν προϋποθέσεις για να διατηρηθεί ο σεβασμός, η κατάνυξη και η πνευματική γνησιότητα των τόπων.

Η Ελλάδα ως πρότυπο βιώσιμου προσκυνηματικού προορισμού

Η στρατηγική που προτείνει ο καθηγητής Πολύζος είναι σαφής:

Χαρτογράφηση και ανάδειξη όλων των θρησκευτικών μνημείων της χώρας.
Δημιουργία ολοκληρωμένων θεματικών διαδρομών πίστης και πολιτισμού.
Ενίσχυση των μονών ως κέντρων πολιτισμού και κοινωνικής προσφοράς.
Ένταξη του θρησκευτικού τουρισμού σε ευρωπαϊκά προγράμματα βιώσιμης ανάπτυξης.

Εν κατακλείδι η μελέτη του δρ. Σεραφείμ Πολύζου υπενθυμίζει ότι ο θρησκευτικός τουρισμός δεν είναι μια περιφερειακή δραστηριότητα, αλλά ένας πυρήνας βιώσιμης ανάπτυξης. Η Ελλάδα, με τη βαθιά της παράδοση και τη μοναδική της πνευματική γεωγραφία, διαθέτει όλα τα στοιχεία για να αναδειχθεί σε διεθνές κέντρο προσκυνηματικών εμπειριών – εκεί όπου η πίστη συναντά την αρχιτεκτονική, η ιστορία τη βιωσιμότητα και ο άνθρωπος τον ίδιο τον εαυτό του.

Κώστας Χαλκιαδάκης
+ posts

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Εγγραφείτε στο Newsletter

Για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία νέα.

Follow Us